سفیر آمریکا در ترکیه هیچ قدرت سیاسی ندارد

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن مجکوم کردن بیانیه اخیر سفارت آمریکا در آنکارا، تاکید کرد، سفیر آمریکا در ترکیه هیچ قدرت سیاسی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: برخی بیانیه‌ها به ویژه از جانب متحدان ما را در زمانی که در حال مبارزه با تروریسم هستیم، ناراحت می‌کند. هیچ مقام منتخبی اگر به تروریست‌ها کمک کند، مصون نخواهد ماند.
سفارت آمریکا در آنکارا 11 سپتامبر سال جاری میلادی بیانیه‌ای را در وب سایت خود منتشر و نسبت به تصمیم دولت ترکیه برای جایگزینی 24 شهردار در شهرهای کردنشین شرق و جنوب شرق این کشور ابراز نگرانی کرد. او خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات محلی زودهنگام شده بود.
چاووش اوغلو در پاسخ گفت: اول از همه اینکه روش مداخله بدین گونه اصلاً قابل قبول نیست. ما هم نسبت به یکسری مسائل در بسیاری از کشورها ابراز نگرانی می‌کنیم از جمله ظهور نژاد پرستی در آمریکا، پلیس تعداد بی شماری از مردم را در آمریکا کشته اما من با سفیرم در واشنگتن تماس نگرفتم تا به او بگویم بیانیه‌ای صادر کند. ما نگرانی‌هایمان را مستقیماً به همتاهای آمریکایی‌مان منتقل می‌کنیم. این تنها شیوه مودبانه است.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گلایه کرد و گفت: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند، هرچه می‌خواهند می‌توانند بگویند. هیچ یک از شما روسای ترکیه نیستید. اگر می‌خواهید روابط قوی با ترکیه داشته باشید، باید ترکیه را یک  شریک برابر بدانید. ترکیه یک کشور درجه دو نیست.
وی افزود: سفرای شما در ترکیه فرمانروا نیستند و هیچ قدرت سیاسی در امور داخلی ندارند. آنها باید در چارچوب کنوانسیون‌ وین تنها به وظایف خود رسیدگی کنند.
چاووش اوغلو همچنینی درخواست رسمی آنکارا برای بازداشت و استرداد فتح‌الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا را که به رهبری کودتاب نافرجام 15 ژوئیه متهم شده، بازگو کرد.
وی گفت: گولن باید مسترد و محاکمه شود. تمامی افرادی که با این کودتای ناکام ارتباط داشتند و به خارج از کشور فرار کردند باید در نهایت محاکمه شوند و به سزای عمل خود برسند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک