سقف مهریه در فقه امامیه
به نظر نگارنده بهتر است در تعیین میزان مهریه، جانب شرع یعنی مهر شرعی را بر جانب عرف یعنی مهر عرفی، مقدم داشته و در تعیین مهریه، از میزان مهرالسنه تجاوز نکنیم.
آمار روزافزون و بیحد وحصر تعیین مهریههای سنگین که از استطاعت زوج برای پرداخت خارج است و نتیجتاً به اجرا گذاشتن مهریه و دست آخر، طلاق، عدّهای را به سمت تعیین سقفی مشخص برای مهریه کشاند.
بر آن شدیم تا با بررسی نظریات فقهای امامیه از متقدمان تا معاصران، در پی یافتن نظریهای اصلح برای حل این گره زندگی زناشویی برآییم. گرچه آرای اکثر فقها حاکی از این امر است که مهریه به تراضی واقع میشود امّا در بین فقها وجود دارند کسانی که این تراضی را مورد هجمه قرار دادهاند و کلامشان در بردارندۀ نوعی خط مشی در میزان سقف مهریه است.
به نظر نگارنده بهتر است در تعیین میزان مهریه، جانب شرع یعنی مهر شرعی را بر جانب عرف یعنی مهر عرفی، مقدم داشته و در تعیین مهریه، از میزان مهرالسنه تجاوز نکنیم تا ضمن رعایت تقید شرعی، به آفت کنونی عصر حاضر یعنی تعیین مهریههای نجومی که غالبا قدرت بر تسلیم آن وجود ندارد دامن نزنیم.