سرطان تیروئید چیست و علائم و نشانه های آن کدام است؟

تیروئید یک غده ی پروانه ای شکل است که پایینتر و در جلو گردن قرار دارد. وظیفه ی این غده کنترل سوخت و ساز بدن شماست. همچنین غده ی تیروئید هورمون هایی را تولید می کند که بسیاری از عملکرد های بدن شما را مانند نحوه ی مصرف انرژی، تامین حرارت بدن و نحوه ی مصرف اکسیژن را هدایت می کند.

سرطان تیروئید زمانی ایجاد می شود که که سلول ها تغییر می کنند و سلول های غیر طبیعی در تیروئید شما شروع به رشد و تکثیر می کنند و زمانیکه تعداد آنها به اندازه ی کافی برسد، این سلول ها تومور سرطانی را تشکیل می دهند. سرطان تیروئید یکی از شایعترین انواع سرطان ها است.
انواع سرطان تیروئید

محققا 4 نوع اصلی سرطان تیروئید را شناسایی کرده اند:
سرطان تیروئید پاپیلاری

اگر شما مبتلا به سرطان تیروئید هستید، ممکن است که سرطان شما از این نوع باشد. این نوع در 80 درصد موارد سرطان تیروئید یافت می شود که به آرامی رشد پیدا می کند اما به درون غده های لنفاوی گردن شما گسترش پیدا می کند. با این حال شما یک شانس خوب برای بهبودی کامل دارید.
سرطان تیروئید فولیکولار

این نوع از سرطان 10 تا 15 درصد از انواع سرطانهای تیروئید در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. این نوع از سرطان می تواند به به درون غده های لنفاوی شما گسترش پیدا کند و همچنین احتمال زیادی دارد که از طریق رگ های خونی شما در بدن پخش شود.
سرطان تیروئید مدولاری

سرطان تیروئید مدولاری در حدود 4 درصد از کل موارد سرطان های تیروئید است و به احتمال بیشتر در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. زیرا این نوع سرطان، هورمون های کلسیتونین تولید می کند که پزشکان در نتایج آزمایش خون چشم مشاهده می کنند.
سرطان تیروئید آناپلاستیک

این نوع از سرطان می تواند سختترین نوع باشد، زیرا به سرت در سایراندام های بدن نیز پخش می شود. البته این نوع از سرطان تیروئید بسیار نادر و درمان آن بسیار سخت است.
علائم سرطان تیروئید چیست؟

اگر شما به سرطان تیروئید مبتلا هستید، احتمالا در مراحل اولیه نشانه های آن را مشاهده نکنید زیرا علائم بسیار کمی در ابتدا وجود دارد. اما با گذشت زمان و رشد سلولهای سرطانی، می توانید متوجه مشکلات زیر شوید:

    گردن و گلو درد
    احساس گره در گردن خود
    مشکل در بلعیدن
    تغییرات درصدا
    سرفه کردن

دلیل ایجاد سرطان تیروئید چیست؟

هیچ دلیل مشخصی برای این وجود ندارد که چرا بسیاری از مردم به سرطان تیروئید دچار می شوند، اما این موارد می تواند شاننس شما را در ابتلا به این بیماری افزایش دهد:
سندروم های ژنتیکی ارثی

برخی از شرایط مانند سرطان را شما از والدین خود به ارث می برید. به عنوان مثال: در 2 مورد از 10 مورد سرطان تیروئید مدولاری، سرطان نتیجه ی یک ژن غیر طبیعی است که به ارث برده اید.
کمبود ید

اگر شما به مقدار کافی از این ماده را در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، احتمال ابتلای شما به انواع خاص سرطان تیروئید بیشتر است. البته این موضوع در کشوری مانند ایالت متحده آمریکا کمتر است زیرا عنصر ید به نمک و سایر مواد غذایی افزوده شده است.
قرار گرفتن در معرض تابش

اگر سر و گردن شما در معرض تابش اشعه باشد، احتمال ابتلا به سرطان تیروئید بیشتر است
چه کسانی به سرطان تیروئید دچار می شوند؟

احتمال ابتلا به سرطان تیروئید در زنان بیشتر از مردان است. زنان مبتلا به این بیماری معمولا در سن 40 و 50 سالگی  هستند در صورتی که مردان معمولا در سن 60 یا 70 سالگی هستند.

سرطان تیروئید فولیکولاراغلب در سفیدپوستان بیشتر از افرادی است که پوست تیره دارند و همچنین در زنان بیشتر از مردان است.

اگر شما جوان هستید هنوز احتمال ابتلای شما به سرطان تیروئید وجود دارد. برای مثال سرطان تیروئید پاپیلاری بیشتر در افراد جوان و در سن 30 تا 50 ساله اتفاق می افتد.

آیا سرطان تیروئید قابل درمان است؟

سرطان تیروئید معمولا به راحتی قابل درمان است حتی اگر این بیماری در مرحله ی پیشرفته قرار داشته باشد. دلیل این امر این است که درمان های موثری برای آن وجود دارد که به شما این فرصت را می دهد که به طور کامل بهبود پیدا کنید. همچنین زمانی که عمل جراحی نیاز باشد، می تواند گاهی اوقات این بیماری را درمان کند.
روش های درمانی سرطان تیروئید
جراحی

عمل جراحی با هدف برداشتن بافت های درگیر در غده تیروئید انجام می شود. همچنین ممکن است در برخی از موارد به دلیل گسترش سرطان به غدد لنفاوی، برخی از گره های لنفاوی نیز خارج شود.
پرتو درمانی

پرتو درمانی می تواند با استفاده از ید رادیواکتیو یا به روش پرتو درمانی خارجی انجام شود. در روش اول محلول ید رادیواکتیو به صورت مایع یا کپسول بلعیده شود. یدی که وارد بدن می شود توسط غده تیروئید جذب می شود. سپس با استفاده از پرتو درمانی سلول های سرطانی مورد هدف قرار می گیرند.
شیمی درمانی

از شیمی درمانی برای درمان سرطان تیروئید کمتر استفاده می شود. البته در مواردی که روش های درمانی قبلی به درمان شما کمک نکند و سرطان به بخش های دیگر بدن برسد، شیمی درمانی می توانید بهترین راه درمان باشد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک