گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

فهرست نسبتا بلندی از چهره‌های کلیدی حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس از پنجشنبه گذشته که بوریس جانسون از رهبری این حزب کناره‌گیری کرد، برای تصاحب قدرت در کشور خیز برداشته‌اند.

نام حدود یازده عضو ارشد حزب محافه‌کار شامل وزرای کنونی، پیشین و همچنین چهره‌های کلیدی حزب محافظه‌کار برای شرکت در انتخابات درون حزبی تا زمان انتشار این گزارش مطرح است. آن‌هایی که رسما حضور خود در انتخابات را اعلام، برنامه‌های خود را برای توسعه و آبادانی کشور تشریح و وعده‌هایی را مطرح کرده‌اند. اما هنوز فهرست نهایی اعلام و رقابت‌ نامزدها به صورت رسمی آغاز نشده است.

برگزاری انتخابات بر عهده فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ است. طبق رویه افرادی که تمایل دارند در انتخابات درون حزبی نامزد شوند به حمایت ۸ نفر از هم حزبی‌های خود نیاز دارند. اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله انجام، تا سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

در همین حال موسسات نظرسنجی، آماهایی را از گرایش رای دهندگان نسبت به نامزدها ارائه داده‌اند. تا صبح امروز نام بن والاس وزیر دفاع انگلیس به عنوان نامزد پیشرو در انتخابات مطرح بود. او با فاصله زیادی از سایر رقبا شانس بالایی برای تصاحب قدرت در انگلیس داشت.

اما دقایقی پیش در حساب توئیتری خود اعلام کرد که برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارد. والاس نوشت: پس از بررسی دقیق و بحث با همکاران و خانواده، تصمیم گرفتم که در رقابت برای رهبری حزب محافظه کار شرکت نکنم. من از همه همکارانم که قول حمایت دادند بسیار سپاسگزارم

وی ادامه داد: انتخاب آسانی نبوده است، اما تمرکز من روی شغل فعلی و حفظ امنیت کشور بزرگ است. برای همه نامزدها آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم به سرعت به موضوعاتی که همگی برای رسیدگی به آنها انتخاب شده‌ایم تمرکز کنیم.

در اینجا مروری بر گزینه‌های اصلی جانشین بوریس جانسون ارائه شده است.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

ریشی سوناک

وزیر دارایی سابق انگلیس که با استعفا از کابینه بوریس جانسون، زمینه فشار برای برکناری او از قدرت را فراهم کرد. آقای سوناک که یک روز پس از استعفای جانسون تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد، قول داده اعتماد رای دهندگان را پس از یک دوره نخست‌وزیری پرآشوب بازسازی کند.

او در یک ویدیوی پر زرق و برق که در آن تاریخچه خانوادگی خود را بیان می‌کند، گفت: «کشور ما با چالش‌های بزرگی که در واقع جدی‌ترین چالش‌های یک نسل بشمار می‌رود روبروست. تصمیم‌هایی را که ما امروز می گیریم، بستر تصمیمات نسل آینده را فراهم می‌کند.

تا چند ماه پیش، بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار، آقای سوناک را در رقابت برای جانشینی جانسون پیشتاز می‌دانستند. نظرسنجی صورت گرفته در ماه ژانویه نشان داد که تقریباً نیمی از اعضای محافظه‌کار فکر می‌کردند که او رهبر بهتری خواهد بود و می‌تواند کرسی‌های بیشتری را در انتخابات بعدی از آقای جانسون به دست آورد.

اما هنگامی که فاش شد او در مراسم غیرقانونی دفتر نخست وزیر (رسوایی پارتی‌گیت) حضور داشت و سپس مالیات‌ها در کشور را افزایش داد محبوبیت او کاهش یافت.

سوناک پس از استعفای ساجد جاوید از وزارت دارایی، در سال ۲۰۲۰ به این سمت منصوب شد. او طرفدار برگزیت است و از یک خانواده مرفه هندی است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک