ماجرای صدای نازک اکبر عبدی در کلهپزی
داوود میرباقری کارگردان موفق عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون پس از یک دوره 10 ساله فیلم و سریالسازی به سبک "مختارنامه" و "امام علی" حالا برای تغییر حال و هوایش مشغول ساخت سریال "شاه گوش" است تا ارجاعی به گذشته خود هم داشته باشد.
نشست خبری سریال “شاه گوش” با حضور عوامل سریال از جمله داوود میرباقری نویسنده و کارگردان، مهران برومند و سیدمحمد امامی تهیهکنندگان، دیگر عوامل، بازیگران و اهالی رسانه با اجرای سعید قطبیزاده شب گذشته سهشنبه اول مرداد در مجتمع فرهنگی باروک برگزار شد. ارجاعی به گذشته کارگردان “مختارنامه” برای تجدید قوا میرباقری در این نشست در خصوص انگیزههای خود برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: بعد از تجربه 10 سال با مجموعه تاریخی “مختارنامه” جا داشت ارجاعی به گذشته خود داشته باشم. زمان آثاری چون نمایشهای “دندون طلا”، “عشق آباد”، “زن کشی” و در ادامه این نوع فعالیتها فیلم سینمایی “آدم برفی” را داشتم و حال میخواستم به پیشینه نمایشی خود برگردم. هر جا احساس میکنم کم میآورم، ارجاعی به حال و هوای نمایشی خود دارم. قصه “شاه گوش” هم جنبه نمایشی داشت و می خواستم روی آن متمرکز شوم. وی ادامه داد: فعلا نمیتوانم داوری درباره این کار داشته باشم و فکر و ذکرم صرف طبخ کردن مجموعه است. امیدوارم حاصل همکاری من با دوستان عزیزم در این مجموعه همانطور که تئاتر مرا سر کیف میآورد حال و هوای خوبی در من به وجود بیاورد. من به شخصه دوست داشتم کاری در حال و هوای نمایش “دندون طلا” بسازم و تمام تلاشم این است کار بامزهای که در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشد، انجام دهم. میرباقری با اعتماد به متخصص خلاقیت را از او نمیگیرد در ادامه عبدالله اسکندری طراح گریم مجموعه درباره همکاری خود با میرباقری توضیح داد: من از زمان سریال “امام علی” (ع) در خدمت استاد میرباقری بودهام. اخلاق او در ساخت آثارش در اعتماد به متخصص برایم خیلی مهم است. او دست متخصص را باز میگذارد و خلاقیت را از فرد نمیگیرد. نوع نگاه او به مقوله گریم را هم دوست دارم. وی افزود: من در اکثر آثار او از زمان نگارش همراهیاش میکنم. میرباقری زمانی که شروع به نوشتن میکند، آدمهایی را مینویسد که آنها را میشناسد و مرا نیز برای درآوردن آن کاراکتر هدایت میکند و بعد که به کار اعتماد کرد، رهایم میکند. اسکندری خوشش بیاید یعنی کار میگیرد کارگردان پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در تکمیل سخنان اسکندری اظهار کرد: هر کاری را که مینویسم اولینکسی که خودم را به او میرسانم و کارم را نشانش میدهم اسکندری است. من به او اعتقاد دارم و عکس العملش برایم مهم است. اگر کاری را برایش خواندم و او بی تفاوت بود، میفهمم آن کار به درد نمیخورد اما اگر خوشش آمد میدانم که آن کار میگیرد. او علاوه بر همکار یکی از نزدیکترین دوستان من است. میرباقری تصریح کرد: بخش عظیمی از تاریخ سینما را باید به نام اسکندری ثبت کنیم. سابقه این همه فعالیت و حضور پررنگ او در فضای هنری او را به جایگاهی رسانده که حتی اگر اثری را نگاه کند بفهمد چقدر عیار دارد. احساس کردم باید حتما در “شاه گوش” باشم مدیر تصویربرداری این سریال عظیم جوانروح است که در سخنانی گفت: بعد از “مختارنامه” سناریوهای زیادی به من پیشنهاد شد اما دیگر سن و جسمم اجازه هر کاری را به من نمیدهد. اما وقتی فیلمنامه “شاه گوش” را خواندم احساس کردم حتما باید در این کار باشم. واقعا خوشحالم که اکنون وارد حوزه خاصی شدهایم که مشتری مداری تلقی میشود. یعنی دیگر اینکه مشتری کار را میپسندد یا خیر ملاک است و اگر پسند او بود کار ادامه پیدا میکند. برومند از تهیهکنندگان سریال نیز در ادامه درباره چگونگی جلب اعتماد میرباقری برای سریالسازی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: عرصه ویدیو رسانهای مملکت ما نوپا است بنابراین میرباقری در سالهای اخیر حس کرد باید کاری در این عرصه انجام دهد. کاری که به ارتقا سطح سلیقه مخاطبان بینجامد. بنابراین راضی کردن او کار دشواری نبود و احساس وظیفه او و نیتش برای ارتقا کارهای ویدیو رسانه به این همکاری انجامید. امامی دیگر تهیهکننده “شاه گوش” نیز با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده در شبکه نمایش خانگی و تصویر گستر پاسارگاد در سه سال اخیر، گفت: ما در سه سال گذشته سهم اصلی بازار توزیع را در اختیار داشتیم و بزرگترین کارخانه لوح فشرده بودیم که حلقه توزیع داشتیم. خوشحالم که تولید محتوا نیز به این حلقه اضافه شده است و وجود این دو ظرفیت به ما کمک بسیاری کرده است. بازار را از دست دادهایم اما به رونق دوباره خوشبین هستیم وی تصریح کرد: گرچه ما بازار را از دست دادهایم و در دوران رکود وارد شدهایم. زمانی آثار شبکه نمایش خانگی یک میلیون تا یک میلیون و هشتصد هزار تیراژ داشتند اما اکنون بهترین تیراژ 200 هزار است. بحث کپی رایت و مشکلات اقتصادی مردم نیز باعث شد این کالا از سبد خرید مردم خارج شود. این تهیه کننده با بیان اینکه پتانسیل میرباقری قطعا یک بار دیگر رونق را به این عرصه برمیگرداند، تأکید کرد: ما به این موضوع 100 درصد خوشبین هستیم و ظرفیت تولید را به قدری میرسانیم که با عرضه اولین قسمت تاریخ پخش ما تا آخرین قسمت در سال 93 مشخص باشد. 17 مهر ماه اولین قسمت از سریال وارد شبکه نمایش خانگی میشود که تا آن زمان ما تولید 12 قسمت را به پایان رساندهایم. در ادامه میرباقری نیز با اشاره به اینکه اگر این همکاری موفق باشد عقل سلیم میگوید آن را ادامه دهد، یادآور شد: من با برخی از دوستان برای اولین بار در این سریال همکاری میکنم. افرادی چون مرجانه گلچین، طناز طباطبایی، محسن تنابنده و… من با بروبچه های بازیگر دوست هستم و اینطور نیست که رابطه کارگردان و بازیگری بینمان باشد، بلکه رابطهمان به دوستی عمیقی تبدیل شده است. بنابراین زمانی که کار میکنم دوست دارم دوستانم دور و برم باشد. وی با بیان اینکه هنوز برخی از نگرانیهای او از حضور در این فضا مرتفع نشده است، تأکید کرد: یکی از نشریات به نقل از من جملهای را منتشر کردند که همان موقع گفتم حالا حالاها باید بابت آن غرامت بدهم. اینکه؛ من آمدهام تا کیفیت آثار در حوزه آثار خانگی متحول شود. این حرف خیلی بزرگی است که من حالا حالاها باید بابتش جواب بدهم. در هر حال نهایت تلاشم را میکنم تا کاری ارائه کنم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ رسیدن به چنین نتیجهای حس بسیار خوبی دارد. باید خیلی مرد بود تا در این روزگار پا به عرصه گذاشت کارگردان “مختارنامه” با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی میافتد، گفت: دورهای که سلیقهها دشوار و رقابت پیچیده شده است، تفاوت بسیاری دارد با زمانی که “امام علی (ع)” را ساختم. اکنون وسایل دیداری بسیاری در دسترس مردم است. آدم باید خیلی مرد باشد که پا در این عرصه بگذارد. “مختارنامه” موفقتر از “امام علی (ع)” میرباقری تصریح کرد: “مختارنامه” بسیار موفقتر از “امام علی (ع)” است. اما برخی از دوستان کم لطفی میکنند. آن زمان ما تنها سه شبکه داشتیم که محصولاتشان آش کشک خاله بود و مردم باید آن را میدیدند. اما در این روزگار باید سلیقه مخاطب را به خوبی جذب کنیم. امیدوارم “شاه گوش” موفق به انجام این کار شود، شک ندارم کار خوبی خواهد شد. امیدوارم کسانی که پول میدهند و این مجموعه را میخرند از صرف هزینه پشیمان نشوند. رسول نجفیان بازیگر و مشاور کارگردان این پروژه نیز در ادامه با بیان اینکه اگر هنر نبود بشر دلهرهای نداشت و بعد از پیامبران بزرگترین رسالت را هنرمندان به دوش میکشند، اظهار کرد: “عشق آباد” نخستین همکاری من با میرباقری بود و این نمایش فروش عجیبی کرد از آن زمان همراه داود بودم و اکنون این سعادت را دارم که در کار جدیدش کنارش باشم؛ سریال طنزی که هشدار میدهد. سریالی با تلنگرهای هنرمندانه وی افزود: در واقع این کار سرشار از تلنگرهایی است که هنرمند به بشر میزند. با وجود تمام پیشرفتهای تکنولوژیک این هنر است که به بشر معرفت و آرامش میدهد و دنیا را در شکل زیبای عشق فریاد میزند. نجفیان در ادامه نسبت به منتشر نشدن آثاری چون “دندون طلا”، “عشق آباد” و “زن کشی” در شبکه نمایش خانگی، ویژگیهای کاراکتر اکبر عبدی را این چنین برشمرد: این نقش بسیار استثنایی نوشته شده است. عبدی شغلی دارد که برخلاف ظاهرش که فکر میکنند باید صدای کلفتی داشته باشد، صدای نازکی دارد و همین باعث میشود کمتر حرف بزند. یک بار زمانی که دامادش به مغازهاش میآید و به او خبر میدهند، داماد را به شدت کتک میزند و وقتی علت را میپرسند میگوید چه معنی دارد دیگران بدانند من داماد دارم! عبدی حسابی از ایفای نقش یک کله پز برآمده است.
همیشه در کنار میرباقری جز “مختارنامه”
در بخش دوم نشست قطبیزاده از بازیگران این سریال که برای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود دعوت کرد در صحنه حاضر شوند. سیروس گرجستانی در این بخش درباره حضورش در “شاه گوش” توضیح داد: پس از 11، 12 سال دوباره خدمت میرباقری رسیدم. من جز “مختارنامه” در تمام کارهای او بودم و از همکاری دوبارهام با او خوشحالم.
وی افزود: من در وهله اول با داود رفیقم. همیشه هم به او میگویم با تو رفیق نیستم تا به من نقشی بدهی بلکه حالت به خصوصی داری که آن را دوست دارم. من در “شاه گوش” نقش آنچنانی ندارم، همانطور که در “ساحره” هم اندازه دو سه فریم بازی کردم. در این سریال هم نقش پیرمردی را بازی میکنم که کیفش را گم کرده است. او زرگنده نام دارد و نمیدانم انتهای داستان کارش به کجا میکشد.
گرجستانی ادامه داد: به من گفتهاند او خیلی خوشتیپ شده است و من هم امیدوارم یک بار دیگر در کار میرباقری بدرخشم و به آن افتخار کنم. طوری که با افتخار بگویم من هم در فلان سریال حضور داشتم. من حال داود را دوست دارم و به خاطر نمایش “معرکه در معرکه” هم از او ممنونم که مرا تا آمریکا برد و پنج ماه آنجا اجرا داشتیم.
با مجوز کارگردان امام علی وارد کار تصویر شدم
در ادامه نوبت به فرهاد اصلانی رسید و او با اشاره به اینکه چهارمین تجربه همکاری خود با میرباقری را پشت سر میگذارد، تأکید کرد: من با مجوز او وارد کار تصویر شدم و آن هم “امام علی (ع)” بود. با فاصله زمانی در “عشق آباد” بازی کردم و بعد “مختارنامه” و حالا هم برای انجام وظیفه آمدهام.
وی ادامه داد: بخش زیادی از این قصه در کلانتری میگذرد و من نقش رئیس آن را بازی میکنم. ساعتها میتوانم درباره همکاری با میرباقری حرف بزنم و در این زمینه حرف برای گفتن دارم. در کارهای او برای من همواره یک اتفاق میافتد، قلبم را میبرم و با تمام ایمان کار میکنم. تجربههایی که جز لذت نتیجه دیگری نداشتهاند.
تحقق یک رویا
طناز طباطبایی دیگر بازیگر سریال “شاه گوش” نیز در سخنانی گفت: از وقتی کارم را شروع کردم، ترجیح میدادم با کسانی که از بچگی دوستشان داشتم همکاری کنم. میرباقری نیز جزو رویاهای من بود. زمانی که در نوجوانی سریال “امام علی (ع) را میدیدم فکر میکردم چه اتفاق بزرگی است که در اثری از این کارگردان حضور داشته باشم.
وی افزود: خوشبختانه در این هفت هشت سالی که به صورت حرفهای کار میکنم نیز شانس با من یار بوده و با کسانی کار کردهام که نقش پررنگی در پیشبرد کارم داشته اند و از آنها یاد گرفتهام.
این بازیگر با اشاره به یک هفته آغازین تصویربرداری سریال به صورت مستمر سر ضبط بوده است، یادآور شد: تصویربرداری از خانه ما که نقش مادرم را گلچین و نقش پدرم را عبدی بازی میکند آغاز شد و من یک هفته مقابل دوربین بودم. در این پروسه سکانس به سکانس و پلان به پلان آقای میرباقری طوری توضیحات مرتبط را ارائه میکرد که انگار من پیش از این فیلمنامه را نخوانده بودم و به نقش فکر نکرده بودم. یادم میآید یک شب زمانی که از سر کار به خانه رسیدم تا هشت صبح فردا مدام به نقشم فکر میکردم. به ویژه که قسمت اول کار را میگرفتیم که معرفی شخصیتها و فضاسازی بود.
بازیگر آنقدر بدی نیستم!
در ادامه محسن تنابنده که تصویری از حضور او در “شاه گوش” با گریم مثالزدنی و بسیار شبیه به یکی از خوانندگان آن ور آبی، در رسانهها منتشر شده است با ابراز خوشحالی از حضور در این گروه، اظهار کرد: زمانی که سریال “امام علی” پخش میشد که من نمی توانستم جزو بازیگرانش باشم اما زمان پخش “مختارنامه” وقتی مدام به فهرست بازیگران اضافه میشد، با خودم میگفتم چرا کسی به من فکر نمیکند.
همکاری چشم و گوش بسته
وی ادامه داد: قطعا من بازیگر آنقدر بدی نیستم! خوشحالم از اینکه برای این سریال دعوت شدهام. کارم نیز سخت است و باید چند نقش را بازی کنم. بنابراین دشوار است در کار دیگری هم حضور داشته باشم. وقتی با آقای میرباقری کار میکنی میتوانی چشم و گوشت را ببندی و راحت کار کنی و لذت ببری. چرا که اینجا او و گروه گردن کلفتش حضور دارند که خیال آدم را راحت میکنند.
این فیلمنامهنویس درباره نقشی که ایفا میکند توضیح داد: این نقش آن خواننده آن طرف آبی نیست، بلکه کسی است که قیافهاش به او شبیه است و سعی میکند این شباهت را نیز بیشتر کند تا در مجالس راحتتر کار کند. ته چهره او به آن خواننده شبیه است و استعداد خوانندگی نیز دارد.
مرجانه گلچین نفر بعدی بود که در این نشست در سخنانی گفت: تجربه اندوختن کنار میرباقری برای هر بازیگری سعادت است. همچنین عبدالله اسکندری. درباره عظیم جوانروح نیز این افتخار را داشتم که زمانی که جوان تر بودم مقابل دوربین او قرار بگیرم.
نوزاد 10 روزه مادر خانواده پنج نفره
وی افزود: اسم شخصیتی که من در این سریال بازی میکنم گلاب است و مادر یک خانواده 5 نفره است. او بعدها سکان دار خانواده میشود. با این حال اکنون تنها 10 روز از تولد او گذشته است و من فعلا گریه میکنم!
حمیدرضا آذرنگ بازیگر بعدی بود که از حضور در سریال میرباقری در کنار بازیگرانی که باعث افتخار سینما و تئاتر هستند ابراز خرسندی و اظهار کرد: من نقش دستیار فرهاد اصلانی را بازی میکنم که از شرایطش راضی نیست و احساس میکند حقش خورده شده است.
وی ادامه داد: کلید این ماجرا از سریال “یلدا” خورده شد که حسن میرباقری کارگردانی کرد و آن را داود میرباقری نوشته بود. بعد از آن من خودم را وصل کردم و آویزان شدم!
احمد مهران فر دیگر عضو مجموعه “شاه گوش” نیز در ادامه در سخنانی گفت: از اینکه در این پروژه در خدمت میرباقری بزرگ هستم خوشحالم. شخصیتی که من بازی میکنم یک سرباز است که یک جورهایی با تمام افرادی که وارد کلانتری میشوند، ارتباط برقرار میکند.
سربازانی که بیش از دو سال خدمت میکنند
میرباقری نیز در این زمینه توضیح داد: کلانتری لوکیشن اصلی ما است که رئیس آن فرهاد اصلانی، معاونش حمیدرضا آذرنگ و مهرانفر و حقیقت دوست سربازانی هستند که خدمتشان طولانی تر از یکی دو سال شده است. این چهار تن پرسنل اصلی کلانتری هستند که با همه حوادث ریز و درشت مجموعه و شخصیتها ارتباط دارند.
شهرام حقیقت دوست نیز آخرین بازیگری بود که در سخنانی گفت: من خوشحالم که برای بار دوم با آقای میرباقری همکاری میکنم. وقتی او هست خیال من برای ادامه کار راحت است. در حالی که در کارهای دیگر همیشه این استرس وجود دارد که چه خواهد شد اما وسواس میرباقری خیال من را راحت می کند و از این رو مشتاقم تصویربرداری بخشی که در آن بازی دارم زودتر شروع شود.
حاشیهها:
*بازیگران دیگری چون حامد میرباقری، ابراهیم آبادی، علیرضا جعفری، مصطفی طاری و علی فتعلی نیز در میان جمع حضور داشتند که قرار بود بخش سوم نشست با حضور آنها برگزار شود، اما به دلیل طولانی شدن بخشهای اول و دوم و رسیدن به زمان اذان مغرب این بخش حذف شد.
*ضیافت افطار در فضای چمن حیاط مجموعه برگزار شد.
*وقتی اسکندری اشاره کرد همکاری او با میرباقری به زمان امام علی برمیگردد قطبی زاده به شوخی پرسید واقعا از زمان امام علی همکار بودید و اسکندری پاسخ داد نه از زمان سریال امام علی!
*در ادامه قطبی زاده توضیح داد همکاری میرباقری و اسکندری در نمایش “دندون طلا” به شکل دیگری بوده است و اسکندری نقش تهیه کننده یا مجری طرح را در آن اثر ایفا میکرده است. در واقع شاید بتوان اسکندری را نخستین تهیه کننده در عرصه تئاتر خواند.
*میرباقری فرهاد اصلانی را بازیگری خواند که در کار او متولد و با دیگر کارهایش بزرگ شده است.
*زمانی که نجفیان با اندکی تأخیر به جمع گروه اول روی سن پیوست، تصویر پس زمینه فضای نشست تغییر کرد و تصویری از کله پزی با عکسهایی از اکبر عبدی نمایان شد، شیشههایی که روی آنها را با پارچه سیاه پوشانده بودند نیز با اسامی بازیگران رونمایی شد. همچنین میزها چرخید و پارچ و نان و کاسه و ملزومات کله پاچه روی این بخش از میز به چشم خورد.
*نجفیان در میانه سخنانش مامور شد زنگی شبیه به زنگ زورخانه را که بالای سرش تعبیه شده بود به صدا درآورد و خودش گفت نمیداند به این ترتیب قرار است چه اتفاقی بیفتد!
*زمانی که با تغییر سخنرانان عکاسها مقابل سن برای عکاسی تجمع کردند، قطبی زاده اعلام کرد چیزی به نام “زوم” وجود دارد که آنها میتوانند با رعایت فاصله از آن استفاده کنند.
*گرجستانی صحبتهایش را با “چون من هاشاف ندارم قرار بود بلند حرف بزنم” آغاز کرد. در این لحظه یک میکروفن به دست او رساندند و وی ادامه داد: اما حالا دیگر آرام صحبت میکنم!
*فرهاد اصلانی برای توضیح درباره نقشش مردد بود و خطاب به میرباقری پرسید: بگم؟ میرباقری هم پاسخ داد: یه کمیش رو بگو!
*طناز طباطبایی که این شب ها در نمایش “باغبان مرگ” بازی دارد، از قطبی زاده خواست سوال های او را زودتر بپرسد و بعد با عذرخواهی از تمام جمع حاضر در سن با این توضیح که او از همه آنها کوچک تر است، اعلام کرد باید خودش را برای اجرای نمایش برساند.
*گلچین پیش از آغاز صحبتهایش با لحن شخصیتی که ایفای آن را برعهده دارد، گفت: به طباخی عدالت خوش آمدید. محل کسب و کار آقامون، آقا رحمان است!
*با اتمام سخنان آذرنگ، قطبی زاده خطاب به مهرانفر پرسید او هم نقش همکار اصلانی را بازی میکند و او پاسخ داد همکار که نه، سرباز و بعد پرسید: یعنی رسما شروع کنم؟! بعد از آن به حاضران سلام گفت و ادامه حرف هایش را زد و گفت نیازی به میکروفن ندارد، چون تئاتری است و صدایش به همه میرسد.