گفت و گو با يک گل فروش؛

دسته گل عروس؛ يك ميليون تومان

اما اين روزها حتي اگر دسته گل و تزيين ماشين عروس از طلاي 24 عيار هم نباشد ولي باز هم بايد بهاي ميليوني براي شاخه گل‌ها پرداخت كه عمري حداكثر چند روزه دارد. جالب اينجاست كه نرخ مصوبي هم براي گلفروشي‌هاي تهران وجود ندارد و هر گلفروشي بنا به موقعيت جغرافيايي كه در آن قرار گرفته قيمتي متفاوت ارائه مي‌كند.

دسته گل عروس؛ يك ميليون توماناز آنجا كه تهران گران‌ترين شهر ايران و حتي جزو گران‌ترين شهرهاي دنياست، گلفروشي‌هاي اين شهر هم مي‌تواند جزو گران‌ترين گلفروشي‌هاي ايران باشد، بويژه اگر اين گلفروشي در محله‌اي اعيان‌نشين قرار گرفته باشد، به همان نسبت قيمت گل‌ها چند برابر مي‌شود.

2 سال پيش بود كه محتواي يك آگهي تبليغاتي، جنجالي در رسانه‌ها برانگيخت كه آن تبليغ يك دسته گل عروس بود كه در آن از طلاي 24 عيار استفاده شده بود و در آن زمان قيمتي معادل 4 ميليون و 800 هزار تومان داشت و اگر مي‌خواستيد آن را به مدت يك شب براي يك جشن عروسي اجاره كنيد بايد 475 هزار تومان مي‌پرداختيد.

اما اين روزها حتي اگر دسته گل و تزيين ماشين عروس از طلاي 24 عيار هم نباشد ولي باز هم بايد بهاي ميليوني براي شاخه گل‌ها پرداخت كه عمري حداكثر چند روزه دارد. جالب اينجاست كه نرخ مصوبي هم براي گلفروشي‌هاي تهران وجود ندارد و هر گلفروشي بنا به موقعيت جغرافيايي كه در آن قرار گرفته قيمتي متفاوت ارائه مي‌كند.

خيابان دولت، يكي از محله‌هاي قديمي و شمال شهر تهران است. محله‌اي كه حتي بقالي‌هايش هم سال‌هاست از اصالت خود دور شده و همه آنها را سوپرماركت مي‌نامند و با پيك موتوري و تلفن فروششان را انجام مي‌دهند. محله‌اي كه حتي ميان مرفه‌نشينان از محبوبيت بالايي هم برخوردار نيست. به سراغ محمود داوود نژاد صاحب يكي از گلفروشي‌هاي اين محله كه براي خود آوازه‌اي كسب كرده است، مي‌رويم تا با او درباره گران‌ترين ماشين عروسي كه تزيين كرده است، گفت‌وگو كنيم.

گران‌ترين ماشين عروسي كه تا به حال درست كرده‌ايد حدودا چه قيمتي داشته است؟

حدود 2 ميليون و 500 هزار تومان كه با گلي از خانواده اركيده به نام «سيمبديوم» درست مي‌شود. اين گل يك گل وارداتي از كشور تايلند است كه بعضي از گلفروشي‌هاي تهران در هفته به تعداد محدود مي‌توانند آن را سفارش دهند. اين گل كمياب و گرانقيمت است كه هر شاخه آن حدود 70 هزار تومان قيمت دارد و مدلي كه خيلي در آن از اين گل استفاده شود، حدود 2 ميليون و 500 هزار تومان مي‌شود.

البته اركيده مدل‌هاي مختلفي دارد كه ارزان‌تر هستند مانند دنديليوم. يك نوع اركيده هم هست كه چند سالي است ديگر توليد نمي‌شود به نام گل كاتريا كه از نظر اندازه از ديگر گل‌هاي هم خانواده خود بزرگ‌تر است ولي عمر كوتاه‌تري دارد.

همين طور اگر ماشين را بخواهند به صورت سبد گلي پر از گل‌هاي رز هلندي يا ليسينتوس تزيين كنند نيز حدود يك ميليون و 500 هزار تومان تمام مي‌شود.

قيمت گل‌ها به فصل هم بستگي دارد؟

در فصل زمستان معمولا گل‌ها گران‌تر مي‌شود، ولي قيمت گل‌هاي وارداتي تغييري نمي‌كند. همين طور براي مناسبت‌ها مثل روز مادر، پدر و روز معلم هم اگر كسي بخواهد جشن عروسي داشته باشد بايد بداند كه قيمت گل گران‌تر خواهد شد.

بيشتر گل‌هايي كه زوج‌هاي جوان براي ماشين عروس انتخاب مي‌كنند، چيست؟

بيشتر گل‌هايي كه دوام بيشتري داشته باشد مانند آنتريوم، ليليوم.

مدل ماشين هم روي قيمت تزيين آن تاثيري دارد؟

نه ولي روي نحوه تزيين آن تاثير دارد. اين كه كاپوت ماشين بلند باشد يا نه روي تعداد شاخه گل‌هايي كه در آن استفاده مي‌شود تاثير دارد.

تزيينات ديگري هم وجود دارد كه غيرمتداول باشد؟

چند سال پيش مد شده بود كه ماشين عروس را با ميوه‌هايي كه در مجلس عروسي استفاده مي‌كردند، تزيين مي‌كردند كه الان ديگر چندان معمول نيست و از مد افتاده است.

همين طور با عروسك و پاپيون و بادكنك هم تزيين مي‌كنند كه براي كمتر شدن قيمت آن است وگرنه گران‌ترين ماشين عروس‌ها با گل‌هاي تازه تزيين مي‌شود.

ارزان‌ترين ماشين عروس چقدر هزينه مي‌برد؟

حداقل 250 هزار تومان كه با گل‌هاي متداول مثل ژرورا و ميخك تزيين مي‌شود.

دسته گل عروس چطور؟ چه قيمتي دارد؟

حداقل 50 هزار تومان و حداكثر يك ميليون تومان و آن هم بنا به مدل دسته گل و نوع گلي كه انتخاب مي‌شود قيمت تغيير مي‌كند.

خيلي متداول است كسي 2 ميليون و 500 هزار تومان براي تزيين ماشين عروس و يك ميليون تومان براي دسته گل بپردازد؟

بله. عروس و دامادهايي از خانواده‌هاي مرفه، زياد از اين كارها مي‌كنند. براي مثال ما مشتري‌اي داشتيم كه روي هر كارت عروسي يك گل لاكي بامبو با يك جام سفارش داد كه غير از قيمت كارت فقط 15 هزار تومان هزينه گل مي‌شد.

يك گلفروش سيار نيز كه در همه مناطق تهران سرويس مي‌دهد، مي‌گويد: تزيينات گل عروس و ماشين عروس را انجام مي‌دهيم؛ دسته گل عروس از 50 هزار تومان تا 120 هزار تومان است يعني بستگي به نوع گل دارد.

مثلا تزيينات دسته گل عروس با گل رز مبلغ 50 هزار تومان مي‌شود و اگر در آن گل اركيده كار شود تا مبلغ 120 هزار تومان قيمت آن اضافه مي‌شود. ماشين عروس هم از 150 هزار تومان تا 250 هزار تومان تزيين مي‌كنيم كه آن هم بستگي به گل و تعداد آن دارد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک