آغاز عرضه واکسن آنفلوآنزای ایرانی

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت با اشاره به استارت تولید ۱۳۵ واکسن و مواد اولیه دارویی، از آغاز عرضه واکسن آنفلوآنزا ساخت کشورمان و توزیع در بازار دارویی خبر داد.

به گزارش تسنیم، پرویز اولیا در حاشیه چهاردهمین همایش بین‌المللی میکروب‌شناسی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طرح ملی تولید واکسن‌های عفونی که شامل 15 واکسن مرتبط با بیماری‌های انسانی و بیش از 20 واکسن عفونت‌های حیاتی است به تصویب شورای عالی علوم تحقیقات رسید و فاز صفر این پروژه به تصویب شورا رسیده است و برای فاز بعدی آن که عملیاتی است مجوز صادر شده و در دست اجراست.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت از تولید واکسن آنفلوآنزا و بهره‌برداری از آن خبر داد و گفت: طی دو هفته اخیر این واکسن رونمایی شده و به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شده است.
وی تصریح کرد: 15 واکسن شامل پنج واکسن عمومی و 10 واکسن دیگر تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که هم‌اکنون برخی از آن در سطح آزمایشگاهی تولید می‌شود، برخی دیگر نیمه صنعتی و هفت قلم به تولید انبوه رسیده است.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت افزود: تولید واکسن سه‌گانه در دست انجام است که اقدامات بهینه‌سازی آن نیز انجام می‌شود و گواهینامه‌های بین‌المللی برای آن اخذ می‌کنیم تا در صادرات مشکلی نداشته باشیم.
وی در رابطه با توجیه اقتصادی و ارز آوری این طرح گفت: بحث واکسن‌ها در شرایط تحریم به مسئله امنیت سلامت باز می‌گردد و توجیه اقتصادی برای آن معنا ندارد چرا که با وجود نرخ پایین، واردات به لحاظ اقتصادی معقول‌تر است، اما علاوه بر تامین امنیت سلامت، کسب دانش فنی و قدرت علمی در شرایط کنونی تحریم اهمیت زیادی دارد.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، واکسن‌های در دست تولید را برای بیماری‌هایی مثل سرخک، اوریون، سرخجه، واکسن‌های پنج‌گانه، واکسن چهارگانه، مالاریا، هپاتیت E عنوان کرد.
رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات وزارت بهداشت از تولید صد قلم ماده اولیه مورد نیاز برای تحقیقات و آزمایشات علوم زیستی خبر داد و خاطرنشان کرد: فهرست این داروها تهیه شده است و برای آن صد میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده است و تولید این داروها تا 5 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
افزایش مقاومت میکروب‌ها‌
در ادامه این مراسم سیدفضل‌الله موسوی دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین المللی میکرب شناسی ایران با تاکید بر اهمیت علم میکرب شناسی در پزشکی افزود: اکنون بیمارستان‌ها با پدیده‌های جدیدی همچون افزایش مقاومت‌های میکربی مواجه هستند و باید با استفاده از علم میکرب‌شناسی می‌توان بسیاری از بیماری های عفونی و مسری را در کشور کنترل کرد.
موسوی ادامه داد: بررسی مقاومت‌های میکربی و عوامل تاثیر گذار بر افزایش مقاومت میکرب‌ها‌ در این زمینه مهم است و محققان ایرانی می‌توانند با کشفیات جدید در عرصه میکرب شناسی، بسیاری از میکرب‌ها و مقاومت‌ها را از بین ببرند.
وی گفت: در سال‌های قبل محوریت برگزاری کنگره با حمایت یکی از دانشگاه‌ها بود، اما امسال انجمن به عنوان یک NGO ملی برگزار کننده این کنگره شده است، همچنین استقبال بیشتر شرکت‌کنندگان و تعداد مقالات ارائه شده دیگر تمایز این کنگره نسبت به سال‌های قبل است.
موسوی افزود: در این کنگره موضوعاتی مانند بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری‌های عفونی مانند سل، تب مالت، هپاتیت، واکسن های باکتریایی و مقاومت میکرب‌ها به آنتی بیوتیک ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین‌المللی میکرب‌شناسی ایران ضمن اعلام امتیاز 13 بازآموزی در این کنگره اعلام کرد: این امتیاز به پزشکان عمومی، متخصصان عفونی و علم میکرب‌شناسی ارائه می‌شود که امتیاز دقیق آن در پایگاه اینترنتی انجمن وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاع به آن مراجعه کنند.
وی در رابطه با محورهای همایش گفت: میکرب‌شناسی پزشکی به عنوان بخش اصلی کنگره و پس از آن میکرب شناسی غذایی، میکرب‌شناسی صنعتی، میکرب‌شناسی دامپزشکی، میکرب‌شناسی محیطی و میکرب‌شناسی دارویی در این کنگره است.
دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین‌المللی میکرب‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: همچنین هشت نفر از متخصصان کشورهای آلمان، هلند، بلژیک و عراق در این کنگره سخنرانی می‌کنند و 50 مقاله به صورت سخنرانی و بیش از 1000 هزار مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک