گرانترین تابلوموزه گرفتاردرگمرک+عکس
به گفته امیرنیا، گرانترین تابلو موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک، در بازگشت از نمایشگاهی در ژاپن در گمرک ایران گرفتار اتوماسیون اداری شده است.
صبح امروز خبری منتشر شد مبنی بر این
که تابلوی گرانقیمت «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک
متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران که برای نمایش در یکی از نمایشگاههای
تخصصی ژاپن ارسال شده بود، در بازگشت به کشور در گمرک ایران متوقف شده است
و مسئول گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از گرو نگه داشتن این اثر از سوی
گمرک ایران در قبال بدهی وزارت ارشاد خبر داده بود.
تابلو « نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» آخرین بار به مبلغ 250 میلیون
دلار قیمتگذاری شده بود و یکی از منحصر به فردترین آثار گنجینه موزه
هنرهای معاصر تهران است.
علیاصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی در گفتوگو با خبرنگار هنرهای
تجسمی فارس درباره این خبر توضیح داد: مصاحبهای که مسئول گنجینه موزه
هنرهای معاصر در این زمینه انجام داده است، نادرست بود چرا که معمولاً
ترخیص آثار گرانبها به طول میانجامد و ما هم پیگیریهای لازم را برای
ترخیص این اثر انجام دادهایم.
وی افزود: حساسیت ما این بود که با توجه به ارزش بسیار بالای این
اثر، زودتر آن را ترخیص کنند و بنا بر عدم آگاهی مسئولان گمرک دچار خسارت
و آسیبدیدگی نشود اما چون سیر اداری ترخیص این اثر طول کشیده است، این
سؤتفاهم پیش آمده است. اما هیچ مشکل وجود ندارد و مکاتبات لازم در این
زمینه انجام شده و همچنان پیگیری برای تحویل این اثر به گنجینه موزه
هنرهای معاصر تهران در حال انجام است.
امیرنیا دلیل بروز این مشکل را سیستم اتوماسیون اداری گمرک عنوان کرد و
گفت: پیش از این، همه کارهای گمرکی آثار هنری به صورت دستی انجام میشد
اما مدتی است که این امور به صورت هوشمند و اتوماسیون انجام میشود و
سیستم هوشمند هم که متوجه ارزش و حساسیت ویژه این اثر نیست که زودتر این
اثر را به ما تحویل دهد، به همین دلیل اکنون با چنین مشکلی مواجه شدهایم.
وی در ادامه درباره نگرانی جامعه هنری نسبت به شیوه نگهداری این اثر ویژه
موزه معاصر در گمرک هم توضیح داد: این نگرانی ما هم هست چرا که این آثار
در شرایط ویژهای از نظر دما نگهداری میشوند و اگر در گمرک این اثر را
بخواهند در شرایط عادی نگهداری کنند و آسیبی را متوجه این تابلو
کند، قطعا دود این ماجرا به چشم همه خواهد رفت.
امیرنیا که به گفته خود هنوز مهر سرپرستی او در مرکز هنرهای تجسمی خشک
نشده است، درباره پیشرفت مذاکراتی که در این مدت انجام شده است گفت: ما
تمام مذاکرات و مکاتبات لازم را انجام دادهایم ولی برخی از موارد مثل این
مشکل تنها با حضور رئیس گمرک انجام میشود و دیگران چنین اختیاری
ندارند، بنابراین منتظر هستیم که رئیس گمرک ایران به گفته معاون
ایشان فردا از سفر بیایند و بعد مذاکرات خود را ادامه دهیم.
او در ادامه درباره موضوع گرو گرفتن این اثر در قبال بدهیهای وزارت
ارشاد گفت: این که وزارت ارشاد به گمرک بدهی داشته باشد ملاک گرو گرفتن
این اثر نیست.
امیرنیا تصریح کرد: به هر حال همه دستگاههایی که مراودات خارجی دارند به
گمرک ممکن است بدهی داشته باشند اما این دال بر این نیست که اموال مربوط
به آن دستگاه را مصادره کنند. این مشکل تنها در سیستم هوشمند گمرک به وجود
آمده است و به زودی رفع خواهد شد.
امیرنیا تأکید کرد: این مشکل به هر حال رفع خواهد شد،ما نسبت به این اثر
با ارزش بیتفاوت نخواهیم بود و اگر اهمالی در این زمینه صورت بگیرد،
جامعه هنری یقه ما را به عنوان متولیان حفظ آثار هنری کشور خواهد
گرفت،بنابراین این مشکل باید حتماً حل شود.
وی همچنین از رسانهها خواست تا نسبت به حساسیت ویژه این آثار در گذر از
مسائل اداری اطلاعرسانی کنند و افزود: باید به کسانی که در مراکز اداری
هسند حساسیت ویژه این گونه آثار هنری منتقل شود چرا که این آثار سرمایه
ملی و جهانی هستند و مشکلاتی که برای این آثار اتفاق میافتد بازتاب جهانی
خواهد داشت،بنابراین باید تسهیلات بیشتری برای این امور قائل شد.
وی افزود: درباره ارزش و اهمیت آثار تاریخی ایران مثل منشور کوروش این
حساسیت وجود دارد و همگان نسبت به ارزش آن آگاهند اما ممکن است درباره
ارزش و اهمیت آثار هنری کارکنان جای مهمی مثل گمرک آگاهی لازم را نداشته
باشند و همین باعث بروز این مشکل شده است.
وی برای برون رفت از بروز چنین مشکلاتی در آینده هم گفت: امیدوار هستم که
این مشکلات را بعد از این نداشته باشیم و به این منظور تفاهمنامهای را
برای آثار منحصر به فرد با گمرک خواهیم داشت چرا که این آثار دیگر دوباره
خلق نخواهد شد و ارزش مادی آن با خزانه بانک ملی برابری میکند، بنابراین
سهل انگاری و عدم آگاهی لازم درباره حساسیت این آثار جبران ناپذیر خواهد
بود.
امیرنیا با اشاره به بیمه سنگین آثار هنری با ارزش گفت: عدم آگاهی و سهل
انگاری ممکن است برای یک اثر اتفاق بیفتد اما این آثار بیمه بسیار سنگینی
دارند و باید با امکانات خاص به موزه منتقل شود.
امیرنیا درباره انتشار خبر گرو نگه داشتن تابلو جکسون پولاک در گمرک ایران
و بازتاب بینالمللی این مسئله گفت: وقتی نیروی غیر مسئول مصاحبه میکند و
رسانهها نیز بدون در نظر گرفتن حیثیت ملی ما این جنجال خبری را پوشش
میدهند، به بازتاب جهانی آن فکر نمیکنند.
وی تأکید کرد: مسئول گنجینه موزه مسئولیت پاسخگویی نداشته است و نباید چنین مصاحبهای میکرد که جامعه هنری ایران را نگران میکند.
امیرنیا در خاتمه تأکید کرد: این مشکل به هر حال باید حل شود و اگر
مسئولان گمرک بعد از حل این مشکل با موضوع حساسیت ویژه آثار هنری قانع
نشود،از ارسال آثار به خارج از کشور جلوگیری خواهیم کرد.