رشدهاي «بي‌نظير بازار» و خط قرمزها

«به اين روزها بايد به عنوان فرصت نگاه كرد؛ بازار در حال علامت‌دهي است؛ متغيرهاي بازار همه حكايت از رشد بازار دارند و...»

عصرخبر: جملاتي از اين دست از زبان بالاترين مقام اجرايي بازار سرمايه آن هم در شرايطي كه رشد توفاني شاخص بورس، بسياري را انگشت‌ به دهان كرده است، اگرچه نمي‌تواند نظر همه فعالان بازار – به خصوص آنها كه مي‌پرسند: مگر در اقتصاد چه اتفاقي افتاده است- باشد، اما حائز اهميت بسيار است؛ اين درحالي است كه مديرعامل شركت بورس تهران در نشست روز گذشته خود با رسانه‌ها اظهار كرد: «اگر اقتصاد رشد نكند و بازار رشد كند، مطمئن باشيد اين رشد، ماندگار نيست.»

حسن قاليباف‌اصل بر اين باور است كه: «بازار در گذشته بايد رشد مي‌كرد و امسال رشدهايي را تجربه مي‌كند كه بايد در گذشته رخ مي‌داد و از اين منظر نيز مي‌توان به بازار نگاه كرد.»

اگرچه او تاكيد مي‌كند: «سبد اقتصاد و سبد بازار با هم برابر نيستند، اما شركت‌هاي بورسي را گلچين شركت‌ها مي‌داند و معتقد است از پتانسيل‌هاي بالايي برخوردارند.

آمارهايي بسيار متفاوت با سال‌هاي قبل
مديرعامل بورس تهران ديروز در ابتداي سخنان خود همانند ديگر نشست‌هاي خبري به بيان آمارهاي موجود پرداخت. از ديدگاه او رشد 110 درصدي ارزش بازار، رشد 223 درصدي دفعات معاملات، رشد 500 درصدي ارزش معاملات و رشد 500 درصدي ارزش معاملات آنلاين، «بي‌نظير» است.

قاليباف‌اصل معتقد است: «شاخص‌هاي بازار نشان مي‌دهد كه نقدشوندگي بازار به ميزان بالايي رشد كرده است.» او به نسبت گردش نقدينگي هفت درصدي در سال گذشته اشاره مي‌كند كه امسال به 21 درصد رسيده است. پذيرش چهار شركت جديد در بازار، نهايي شدن پذيرش چند شركت ديگر و انتظار براي عرضه آنها، انتظار براي نظر سهامدار عمده نفت سپاهان جهت عرضه در بورس، اخبار چند كلمه‌اي پيرامون چند شركت از جمله صدرتامين، دارويي تامين، سيتكو، سيمان تامين، پاكشوو… نيز بخشي از سخنان شخص اول تالار شيشه‌اي بود.او همچنين با اشاره به پذيرش چهار شركت جديد در بازار اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال 6 شركت جديد به بازار بيايند.

قاليباف‌اصل در ادامه گزارش خود به آموزش 90 هزار نفر ساعت در تالارهاي تهران و شهرستان‌ها در حوزه ناشران، كارگزاران و سرمايه‌گذاران و برگزاري همايش در حوزه حاكميت شركتي نيز اشاره كرد.

آتي، ابزاري براي نقدشوندگي
وي با اشاره به معرفي ابزار جديد «اوراق آتي» در سال‌هاي قبل گفت: نرم‌افزار معاملاتي آتي، يك نرم‌افزار ضعيف بود و ما از سال گذشته با همكاري شركت‌هاي نرم‌افزاري ارتقاي آن را آغاز كرديم كه امسال به نتيجه رسيد.

قاليباف اصل تصريح كرد: ويژگي نرم‌افزار جديد، مديريت ريسك است كه نرم‌افزار قبلي نداشت و اميدواريم با معرفي اين نرم‌افزار، بازار سرمايه كشور توسعه پيدا كند.

مديرعامل «بورس» اشاره كرد: اين ابزار براي حرفه‌اي‌هاي بازار مفيد است ضمن اينكه به صورت خودكار، ابزار وام را در اختيار سرمايه‌گذاران مي‌گذارد.

وي همچنين از كار روي دارايي‌هاي جديد كه مي‌توان با استفاده از آنها قراردادهاي آتي را منتشر كرد، سخن گفت و اعلام كرد: «تاكنون 16 شركت به اين منظور نهايي شده‌اند و قرار است روي پنج شركت جديد نيز كار شود كه البته بايد ويژگي‌هاي نقدشوندگي را دارا باشند.»

قاليباف اصل با دعوت از سرمايه‌گذاران حرفه‌اي براي ورود به بازار آتي تاكيد كرد: نمي‌توان اوراق آتي همه سهم‌ها را در بازار آتي منتشر كرد.

مديرعامل «بورس» سپس از نهايي بودن دستورالعمل «اختيار معامله سهام» خبر داد و گفت: اين ابزار پيچيدگي‌هاي خاصي دارد و در حال حاضر در شركت مديريت فن‌آوري بورس در حال تهيه نرم‌افزار آن هستيم.

نهايي شدن دستورالعمل معاملات صندوق‌هاي قابل معامله در بورس (ETF)، پيگيري بحث افزايش ميزان سهام شناور آزاد شركت‌ها، برگزاري ميز صنايع، عارضه‌يابي صنايع و تعريف شاخص راهبري شركتي از ديگر مواردي بود كه قاليباف اصل توجه رسانه‌ها را به آنها جلب كرد.

شاخص را نبينيد؛ تحليل كنيد
مديرعامل بورس تهران در پاسخ به دنياي اقتصاد درخصوص دلايل رشد شاخص باوجود ابهام در صورت‌هاي مالي و گزارش‌هاي 6 ماهه در گروه‌هاي پيشرو بازار توضيح داد: براساس آخرين ارقام، شاخص از 73 هزار عبور كرده است در حالي كه ابتداي سال، 38 هزار واحد بوده يعني با يك رشد 93 درصدي روبه‌رو شده كه 15 تا 16 درصد آن به دليل سود نقدي شركت‌ها در مجامع است و از لحاظ قيمتي، بازار از ابتداي سال، 78 درصد رشد كرده است.

او معتقد است: بازار به اتفاق‌هاي رخ داده عكس‌العمل نشان داده است. او اين وقايع را در دو بخش اقتصادي و غيراقتصادي مي‌داند.قاليباف اصل آخرين آمار سودآوري بازار را 47 هزار و 500 ميليارد تومان اعلام كرد كه سال قبل 30 هزار ميليارد تومان بوده و افزود: با احتساب حدود پنج‌ تا 6 هزار ميليارد تومان پذيرش شركت‌هاي جديد، سود شركت‌ها به 42 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.

مديرعامل بورس تهران درخصوص اينكه شركت‌ها در آينده چه وضعيتي خواهند داشت، نظر قاطعي نداد و گفت: اينكه سودآوري شركت‌ها تداوم خواهد يافت يا به دليل تغيير در متغيرهاي اقتصادي، روند اين سود به شكل ديگري خواهد بود، «بحث‌هاي كارشناسي» است، اما اطلاعات 6 ماهه نشان مي‌دهد شركت‌ها به بودجه‌هاي اعلامي خود رسيده‌اند.

او تاكيد كرد: اگر در برخي صنايع ابهام وجود ندارد شركت‌هاي وابسته به اين صنايع بايد آثار «استاندارد 16 حسابداري» را در صورت‌هاي مالي خود مشخص كنند و سرمايه‌گذاران نيز بايد براساس تحليل خريد و فروش كنند.

قاليباف اصل همچنين گفت: مفهوم رشد سودآوري شركت‌ها، اين نيست كه همه شركت‌ها بايد در بورس رشد كنند بنابراين سرمايه‌گذاران بايد تداوم سودآوري را در نظر داشته باشند.

او از  پررنگ‌ كردن شاخص در رسانه‌ها انتقاد كرد و گفت: «برخي به معاملات، دفعات معاملات، نسبت گردش و… نگاه نمي‌كنند. در اين شرايط، برخي افراد كه تا الان كنار گود بوده‌اند با نگاه به شاخص وارد بازار مي‌شوند در حالي كه شاخص، كليت بازار را نشان مي‌دهد و در شرايط صعودي، برخي شركت‌ها بيش از شاخص رشد كرده‌اند و عده‌اي هم منفي بوده‌اند.»

او در واكنش به اين پرسش كه «اگر شاخص، مشكل دارد چرا شاخص جديد تعريف نمي‌شود» پاسخ داد: شاخص‌هاي متعددي در بورس وجود دارد و در كنار شاخص فعلي شاخص 50 شركت برتر، شاخص سهام شناور آزاد و… را داريم و الان نيز در حال كار روي شاخص بازده نقدي هستيم كه به صورت مستقل آن را داشته باشيم.

قاليباف اصل پيشنهاد كرد: مي‌توان از روي شاخص 30 شركت بزرگ، بازده 30 شركت را به دست آورد و بر اين اساس سبد سرمايه‌گذاري تشكيل داد.»

بورس؛ ليگ برتر براي شركت‌ها
مديرعامل بورس تهران در پاسخ به خبرنگاري كه اخراج شركت‌ها از بورس را راه‌حل مناسبي براي اصلاح وضعيت شركت‌ها نمي‌دانست، گفت: يكي از سخت‌ترين كارها براي ما اخراج شركت‌ها است اما گاهي مجبوريم اين كار را بكنيم زيرا ماندن آنها در بورس به زيان سهامداران منتهي مي‌شود.

او معتقد است: «بورس ليگ برتر شركت‌ها است و شركتي كه مي‌خواهد در ليگ باشد، بايد حداقل‌ها را دارا باشد.»

قاليباف‌اصل بر اين باور است كه انتقال شركت‌ها به بازار پايه فرابورس يا تابلوهاي ديگر مي‌تواند شرايط را براي بهبود وضعيت اين شركت‌ها فراهم كند، اگرچه بين مكانيزم عرضه و تقاضا و معاملات توافقي، تفاوت وجود دارد.

او در پاسخ به خبرنگاري ديگر كه پرسيد چه اتفاقي افتاده كه بدون تغيير در ديگر متغيرهاي اقتصادي، بورس رشد كرده است، گفت: ما انتظار داريم همه متغيرها روي سودآوري شركت‌ها تاثير بگذارند اما اگر خبري باشد كه اثر رواني بگذارد، اين اثر زودگذر است و متغيرهاي غيراقتصادي و اخبار مختلف ديگر اگر اثرشان را روي سودآوري شركت‌ها نشان بدهند اين اثر ماندگار مي‌شود.

مديرعامل بورس در نهايت از همه سرمايه‌گذاران خواست تك‌تك صنايع را تحليل كنند و افق ديد خود را گسترش دهند.او از صنايع نيز درخواست كرد: «اگر متغيرهاي يك صنعت، به ميزان زيادي تغيير كند سرمايه‌گذار نخواهد توانست درست تصميم‌گيري كند، بنابراين صنايع بايد همه متغيرها را در نظر گرفته و تغييرات آنها را به موقع اعلام كنند تا رغبت سرمايه‌گذاران كاهش نيابد.»

معاون شرکت بورس: 60 درصد خریداران در بورس حقیقی‌اند
معاون بازار شرکت بورس با بیان اینکه میزان معامله سرمایه‌گذاران حقیقی‌ در بورس طی یک‌ماه اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهند 60 درصد از معاملات روزهای اخیر توسط اشخاص حقیقی انجام شده است.

به گزارش «ایسنا»، علی صحرایی افزود: با توجه به رشد فزاینده بازار، تازه‌واردها سهم قابل توجهی از نقدینگی بازار و معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع، در صورت شکل‌گیری فضای هیجانی و به دور از تحلیل واقع‌بینانه، می‌تواند زمینه‌ رشد کاذب قیمت برخی سهام را فراهم کند، به‌نحوی که اینگونه سهام بدون ارزندگی ذاتی و صرفا به سبب شرایط بازار، با رشدهای بی‌رویه مواجه می‌شوند.
وی با توصیه اکید به سرمایه‌گذاران برای توجه و بررسی دقیق ارزش ذاتی سهام در هنگام تصمیم به خرید یا فروش گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که رشد پیاپی شاخص و انعکاس اخبار پیرامون این موضوع، به معنی رشد قیمت همه سهام و بازدهی حداکثری برای تمام سرمایه‌گذاران نیست، بنابراین بهتر است این موضوع و همچنین برخی پیچیدگی‌های بازار سهام برای سرمایه‌گذاران، به‌ویژه افراد غیرمتخصص و تازه‌وارد به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی شود.

معاون بازار شرکت بورس خاطرنشان کرد: در همین دوران رشدهای خیره‌کننده شاخص، شرکت‌هایی وجود دارند که سهامداران خود را متضرر کرده‌اند، بنابراین باید این موضوع به خوبی تبیین شود که اگر مطرح می‌شود شاخص از ابتدای سال تاکنون حدود 90 درصد رشد داشته، به این معنا نیست که همه شرکت‌های حاضر در بورس نیز بدون استثنا همین میزان سودآوری برای سهامداران خود داشته‌اند.

 

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک