پایان نامه هایی که در کتابخانه ها خاک می خورند

امروزه پایان نامه های کارشناسی ارشد به مثابه نسخه های بی ارزشی هستند که فقط به درد مطالعه دانشجو جهت مرور منابع یک پایان نامه دیگر یا چاپ مقالات ISI ، ISC، و بین المللی جهت ارتقا استاد راهنما و یا گرفتن تشویقی هستند اما هیچ اثری از توسعه تولید دیده نمی شود.

امروزه پایان نامه های کارشناسی ارشد به مثابه نسخه های بی ارزشی هستند که فقط به درد مطالعه دانشجو جهت مرور منابع یک پایان نامه دیگر یا چاپ مقالات ISI ، ISC، و بین المللی جهت ارتقا استاد راهنما و یا گرفتن تشویقی هستند اما هیچ اثری از توسعه تولید دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار عصر خبر،  ضایعات یکی از مهمترین علل کاهش تولید در محصولات باغی (Horticultural Crops) است  که بسته به نوع محصول، عملیات باغی، مدیریت کاشت، داشت و برداشت و حضور یا عدم حضور انبار و فاکتورهای دیگر مقدار آن متفاوت است، اما به طور کلی ضایعات حدود 30 درصد محصولات باغی را در بر می گیرد. گل های بریده (Cut Flowers) یکی از بنیان های مهم تجاری در تجارت محصولات باغی (صادرات و واردات) است و مصرف گل بریده می تواند به عوامل مهمی مثل سطح درآمد، شناخت گل های بریده، میزان علاقه مندی به گل های بریده، تحصیلات، آشنایی با رشته تخصصی باغبانی-گیاهان زینتی و سایر پارامترها بستگی داشته باشد. برای مثال یک شاخه گل بریده داودی که قیمتی بین 500 تا 1500 تومان در بازار (بستگی به کیفیت آن) دارد اگر فردی واقعا علاقه مند باشد می تواند تعداد زیادی از آن را برای هفته های مدید خریداری کند.
پایان نامه هایی که در کتابخانه ها خاک می خورند
 
البته گل های بریده قیمت های متفاوتی دارند و برخی گل ها قیمت های 2 تا 3 هزارتومانی در هر شاخه به خود اختصاص می دهند. اما در مورد علاقه مندی به گل های زینتی می توان این نکته را اشاره کرد که علاقه مندی با آشنایی در این زمینه همبستگی بسیار مثبتی دارد یعنی هر چه علاقه مندتر باشیم به دنبال گونه های بیشتری می گردیم و قطعا با فلور گیاهی غنی تر و بیشتری آشنا می شویم. هر چه میزان تحصیلات بیشتر باشد میزان آشنایی با گل ها و گیاهان زینتی نیز افزایش می یابد به شرطی که رشته تخصصی لحاظ شود. البته در کنار این موارد نمی توان از کنار تبلیغات هم به راحتی گذشت در مجموع هنر باغبانی (Horticultural Art) کاشت، داشت و برداشت و بازار رسانی گل، میوه و  سبزی  است که واژه بازاررسانی (Marketing) موافق با تبلیغات است. لذا تبلیغات در زمینه گل و گیاهان زینتی می تواند مفید باشد که این امر می تواند به کمک شهرداری (به خصوص سازمان پارکها و فضای سبز) انجام شود. برای مثال در یک بیلبورد تبلیغاتی شکل زیبایی از یک گل بریده لیسییانتوس (Eustoma grandiflorum) را ترسیم کنیم و مردم را جهت خرید و نگهداری  این گل در باغچه ها ترغیب کنیم. اما جدا از بحث تولید، مصرف و بازار رسانی بحث ضایعات پس از برداشت گل های بریده یکی از معضلات مهم صنعت گلکاری (Floriculture Industry ) است که با توجه به یک سری دلایل مشترک در حالت کلی دارای یک سری دلایل تخصصی نیز هستند.
 
برای مثال پژمردگی تمام گل های بریده به علت های کلی انسداد آوندی (Vascular Blockage) به معنی اینکه انتهای ساقه به علت مسدود بودن، جذب آب را یا اصلا نمی تواند انجام دهد یا با کندی انجام می دهد. دلیل بعدی آلودگی باکتریایی که اصطلاحا به آن Bacterial Contamination  می گویند که به دو صورت آلودگی باکتریایی انتهای ساقه (Bacterial Contamination in Stem End) و آلودگی باکتریایی در محلول گلجا (Bacterial Contamination in Vase Solution) است که به صورت کلی وجود دارند، هر چند که تولید اتیلن (Ethylene Production) در گل های فرازگرا مثل آلسترومریا، لیسیانتوس، رز، میخک و …….)نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.
 
البته شناخت عمومی نیز علاوه بر شناخت تخصصی لازم است مثلا علت پژمردگی در گل های بریده که خود به کنترل ضایعات کمک می کنند مثل علت پژمردگی میخک که پیچیدگی گل به داخل از نظر مورفولوژیکی، علت پژمردگی داودی زردی و پژمردگی برگ (Leaf Yellowing and Leaf Wilting) ، علت پژمردگی رز زردی گلبرگ (Petal Wilting) و ……. است که با شناخت آن ها می توانیم استراتژی هایی در  جهت کنترل آن ها به کار ببریم.
پایان نامه هایی که در کتابخانه ها خاک می خورند
 
راهکارهای ما برای کنترل ضایعات کشاورزی چیست؟ و نقش آکادمی و نقش دولت چیست؟

امروزه پایان نامه های کارشناسی ارشد به مثابه نسخه های بی ارزشی هستند که فقط به درد مطالعه دانشجو جهت مرور منابع یک پایان نامه دیگر یا چاپ مقالات ISI ، ISC، و بین المللی جهت ارتقا استاد راهنما و یا گرفتن تشویقی هستند اما هیچ اثری از توسعه تولید دیده نمی شود.

پایان نامه هایی که عمدتا به منظور تحقیقات کاربردی به کار میروند (تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که به منظور حل یک مشکل در صنعت یا کشاورزی یا هر بخش دیگری انجام می شود)، هیچ تاثیری در بخش کشاورزی ندارند. این به دو علت است یا حمایت از سمت وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی شود و یا ارتباط بزرگی بین تولید کننده، پژوهشگر و سازمان های مرتبط با کشاورزی انجام نمی شود یا این ارتباط از مسیر پر پیچ و خم بوروکراسی اداری عبور می کند که نتیجه اش پیشاپیش مشخص است. دولت وظیفه دارد از طریق وزارتخانه متبوعش (وزارت جهاد کشاورزی ) با سازمان ها و مراکز تحقیقاتی ارتباط برقرار کند و از طریق ایجاد پل ارتباطی آکادمی-تولید کننده-موسسات کشاورزی باعث حل مشکلات تولیدی و کشاورزی در بخش باغبانی شود.

به عنوان مثال یک دانشجوی مستر رشته گیاهان زینتی، تحقیقی آزمایشگاهی را در زمینه تاثیر سالیسیلیک اسید و تی دیازورون بر عمر پس از برداشت گل بریده آلسترومریا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که تیمار 100 و 150 میلی گرم در لیتر سالیسیلیک اسید و 10 میلی گرم در لیتر تی دیازورون بهترین عمر گلجایی را رقم زده است. به نظر شما خروجی کار پایان نامه مستر این دانشجو چیست؟ هیچ چیز به جز یک نسخه صحافی بی مصرف که در کتابخانه باقی می ماند و یا  نهایتا چاپ یک یا چند مقاله ISI و ISC. آیا خروجی آن به بخش تولیدی برمی گردد ، منظور این است که اگر کریدور آکادمی-تولید کننده-موسسات کشاورزی فعال باشد، دانشجویان پایان نامه خود را به یک مرکز ارائه می کند و با مبلغی حق الزحمه داده های پایان نامه خود را در اختیار آن مرکز قرار می دهد. مثلا وقتی به این نتیجه رسیده که 100 میلی گرم در لیتر سالیسیلیک اسید باعث افزایش عمر پس از برداشت گل بریده آلسترومریا گردیده، این داده در اختیار تولید کننده یا گلکار یا گلفروشی قرار بگیرد قطعا ضایعات گل بریده موصوف مدیریت می شود و این یعنی تولید بیشتر.

امروزه جهت افزایش عمر پس از برداشت گل های بریده از ترکیبات تمدید کننده عمر گلجایی (Vase Life Extending  Compounds) که از جمله آن ها می توان به تنظیم کننده های رشد گیاهی، ترکیبات ضد میکروبی (مثل نیترات نقره، SNP، CNP، سیلیکات پتاسیم، سیلیکون، سولفات آلومینیوم، کلرید کبالت و …) ترکیبات ضد اتیلنی (مثل بوریک اسید، اتانول، NO، نوربورنادین NBD، 1-متیل سایکلوپروپن که این ترکیب پس از کشف آنچنان آثار شگرفی از خود بر جای گذاشت که به آن اصطلاح انقلاب 1-متیل سایکلوپروپن یا 1-MCP Revolution را نسبت دادند.).
پایان نامه هایی که در کتابخانه ها خاک می خورند

پس می توان مجموع کارهایی که باعث جلوگیری از ضایعات پس از برداشت شود را اینگونه طبقه بندی کرد:

1-حمایت دولت از پایان نامه های کارشناسی ارشد.

2-ایجاد کریدور آکادمی-تولید کننده-موسسات کشاورزی که در آن توسط دولت از نمایندگانی از هر 3 صنف حضور داشته باشند و به صورت موثر با هم در ارتباط باشند.

3-در اختیار گذاشتن ابزار خروجی پایان نامه های کارشناسی ارشد در اختیار گلکاران و تولید کنندگان.
 
4-تعامل مثبت مجلس و دولت جهت افزایش بودجه کاربردی بخش کشاورزی.

5-تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی کاربردی توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به نحوی که پیشرفته ترین امکانات و به تعداد مکفی وجود داشته باشد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک