اجرای بیمه کشاورزان غیر ساکن روستا

وی با تاکید براین مطلب که باید روشهای امدادی به روشهای بیمه ای تبدیل شود خاطرنشان کرد:هرچقدر روشهای بیمه ای افزایش پیدا کند پایداری در برخوردهای اجتماعی نیز تقویت می شود چون در آن زمان خود بیمه شده در دریافتی حقوق خود در آینده سهیم است و دولت نقش کارفرما را کاملتر ایفا خواهد کرد.

سند تفاهم نامه همکاری بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و سازمان مرکزی تعاون روستایی در محل سازمان تعاون روستائي کشور با هدف تعميم بيمه اجتماعی  به کشاورزان غیر ساکن روستا تدوين شده است ، به امضا رسيد.

به گزارش عصر خبر ، در مراسم امضای این تفاهم نامه مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر گفت: ما معتقدیم ارزشمندترین دستاورد توسعه بیمه روستاییان در کنار عدالت ،کرامت و عزت است.

کلانتری ادامه داد: هرچقدر بتوانیم پوشش بیمه را در جامعه کشاورزان که هم از جهت شغلی شریف هستند و هم از جهت موقعیت شایسته و نیازمند خدمت و در همه صحنه ها پشتیبان انقلاب بوده اند ، افزایش دهیم و حقوق آنها را در قالب بیمه بازنشستگی و از کارافتادگی و مستمری برای بازنشستگان ارائه دهیم،احترام و شخصیت برای جامعه روستایی قائل شده ایم.

وی با تاکید براین مطلب که باید روشهای امدادی به روشهای بیمه ای تبدیل شود خاطرنشان کرد:هرچقدر روشهای بیمه ای افزایش پیدا کند پایداری در برخوردهای اجتماعی نیز تقویت می شود چون در آن زمان خود بیمه شده در دریافتی حقوق خود در آینده سهیم است و دولت نقش کارفرما را کاملتر ایفا خواهد کرد.
اجرای بیمه کشاورزان غیر ساکن روستا

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر با اشاره به حذف شرط سقف سنی برای ثبت نام بیمه تصریح کرد: دومطلب وجود داشته است که در گذشته علیرغم تصویب قانونی و ابلاغ دولت متاسفانه اجرایی نشده بود که یکی در رابطه با برداشته شدن سقف سنی برای ورود بیمه شدگان بوده که 55 سال برای مردان و 50 سال برای زنان بوده است این سقف برداشته شده است.

وی افزود : در همین یک ماه و نیم که بخشنامه حذف شرط سنی  ابلاغ شده است استقبال خوبی شده است و مشارکت و نامنویسی روستاییان افزایش یافته است و امیدواریم که گسترش یابد. هرچند که ممکن است از نظر بیمه ای در آینده هزینه هایی داشته باشد ولی ما در تلاش هستیم با حمایت دولت این هزینه ها را تامین کرده و برای بیمه شده اطمینان فراهم کنیم.

سید حمید کلانتری همچنین ادامه داد : محور دوم بحث کشاورزان ساکن شهر است بسیاری از روستاهای ما طی دو دهه گذشته با توقعات مردم و بررسی های انجام شده تبدیل به شهر شده است. ولی شغل این افراد تغییری نکرده است که شامل دوگروه هستند برخی در قالب کارگاه و واحد تولیدی کار می کنند و رسمیت یافته اند و از طریق سازمان تامین اجتماعی از معافیت های بیمه ای هم برخوردار شده اند ولی بخش عمده از کشاورزان ما کشاورزی انفرادی و خانگی دارند که این افراد تاکنون چون ساکن روستا نبوده اند و همچنین به دلیل هزینه های بالای بیمه خویش فرمایی تامین اجتماعی از مزیت بیمه شدن محروم بوده اند. ولی آنچه امروز انجام شده است برداشتن محدودیت شناخت کشاورزان است تا کشاورزانی که ساکن شهر نیز می باشند بتوانند خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان و عشایر ضمن تاکید بر عزم جدی برای اجرای کامل این تفاهم نامه از سوی طرفین گفت: این تفاهم نامه به احراز شرایط کشاورز بودن را سازمان تعاونی روستایی محول کردیم و هرفرد با تایید این سازمان به عنوان کشاورز می تواند اقدام به بیمه کردن خود در کارگزاریهای این صندوق نماید.

وی همچنین گفت: این صندوق در طول 8 سال گذشته با نگاه خوشبینانه یک میلیون نفر را بیمه کرده است  که ما اگر بخواهیم سرپرستها را هم بیمه کنیم 5 میلیون نفر باید به این تعداد اضافه شود و این تعداد اگر به روال گذشته انجام شود با یک تناسب ساده 40 سال زمان خواهد برد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر تاکید کرد: درتلاش هستیم با حمایت تمامی ارگانها و به کارگیری عناصر مربوط ، این افراد در 5 سال بیمه شوند.

وی پیشنهاد کرد که  دولت در بخش اضافه پرداخت یارانه های می تواند، بخشی را به عنوان حق بیمه روستاییان اختصاص دهد که به این ترتیب انگیزه و گرایش به سمت بیمه افزایش خواهد یافت. کلانتری خاطرنشان ساخت: البته اگر این امر اتفاق نیفتد نیز این صندوق باید در طول 5 سال به جامعه هدف 5 میلیونی خود دست یابد که این امر علاوه بر افزایش توان 8 برابری و کمک 8 برابری دولت نیازمند کمک و حمایت سازمانهای مریوطه است.

اجرای مفاد این تفاهم نامه بستر باقی ماندن روستاییان را در روستا فراهم می کند

در ادامه این جلسه حسین صفایی رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت:یکی از اساسی ترین قدمهای شاخص عدالت اجتماعی است که هم در مورد تاکید قانون اساسی و نظام جامع تامین اجتماعی و سیاست کلی نظام است و اخیرا رهبری بر ارتقای این شاخص تاکید داشته است به همین لحاظ موضوع تفاهم نامه بسیار مهم است وامیدواریم در زمان معقول تحقق یابد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بنا به وظیفه ذاتی خود برای رفاه روستاییان باید تلاش کند و وقتی این امر اتفاق بیفتد زمینه

ماندگاری این اقشار را فراهم می کند و وقتی زمینه سطح رفاه فراهم  شود فرصت ماندگاری کشاورزان را در این مشاغل افزایش داده و بستر باقی ماندن روستاییان را در روستا فراهم می کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد:یکی از فرصت های همکاری با صندوق فرصت استفاده از نظام صنفی کشاورزان است، خوشبختانه امروز 392 شهرستان کشور این کانونها شکل گرفته که یکی از کارکردها کمک به بیمه کشاورزان است که در این تفاهم نامه فراهم شده است.

وی همچنین در خاتمه گفت: یکی از اهداف این تفاهم نامه بحث همکاری در مشاغل کشاورزی شهری است که در حال حاضر 230 شغل بر مبنای معیارهای بین المللی شناسایی شده و به صندوق معرفی می شود.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه کلیه کشاورزان غیر ساکن روستا با تایید جهادکشاورزی و یا نظام صنفی کشاورزان شهرستان محل سکونت می توانند به عضویت صندوق بیمه کشاورزان ، روستائیان و عشایر درآیند.

دستورالعمل و بخشنامه های لازم در این خصوص به زودی صادر و به کلیه کارگزاران صندوق جهت اجرا ابلاغ می گردد و کشاورزان غیر ساکن روستا می توانند  جهت بیمه می توانند مراجعه کنند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک