توجه به پژوهش در اولويت برنامه هاي دانشگاه آزاد

وی با بیان اینکه بین تعداد مقالات و ثبت اختراعات در کشور ما فاصله زیادی وجود دارد، عنوان کرد: در کشوری مانند ژاپن به ازای هر مقاله 75/. ثبت اختراع بین المللی وجود دارد در صورتیکه در ایران نسبت بین این دو، رضایت بخش نیست.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در یازدهمین گردهمایي معاونين پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد سراسر كشور که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، گفت: پیشرفت و توسعه کشور مستلزم نگاه به ظرفیت های داخلی با توجه و تکیه بر تحولات جهانی است.

به گزارش عصر خبر، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد، به شعار آموزش همگانی یونسکو در چند سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: این شعار از سخن گوهربار پیامبر اعظم(ص) که طلب علم برای همه واجب است، نشات گرفته است و این مطلب گواه این است که سرمایه در اختیار ما هست و باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در قرآن کریم نیز آمده است در خلقت زمین وآسمان و انسان، تفکر و رازهای آن را کشف کنید و این درحالی است که سال ها بعد از نزول قرآن در خصوص پژوهش پروفسور هلر  بیان می کند پژوهش یا باید منجر به کشف رازها وحقایق طبیعت یا تولید محصول و فرآیند شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر از داشته ها و ظرفیت های موجود و در اختیارمان نهایت بهره برداری را کنیم بدون شک شاهد توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود.

واشقانی فراهانی با اشاره به اینکه در انگاره قدیم دانشگاه ها در کنار جامعه و سیاست گذاران در تعاملی دو طرفه برای حل مشکلات جامعه اقدام می کردند، گفت:  در انگاره جدید دانشگاه ها در مرکز جامعه و سیاست گذاری قرار گرفته اند.

وی  با بیان اینکه دانشگاه آزاد نیز باید رویکرد و پارادایم گذشته خود را تغییر دهد، عنوان کرد: تاکنون دانشگاه آزاد بیش از 5 میلیون نیروی کار را به جامعه تحویل داده و آموزش همگانی را در دور افتاده ترین مناطق کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد برای ورد به ماموریت جدید و تغییر رویکرد گذشته بدون شک با چالش های زیادی مواجه می شود و راه دشواری نیز در پیش خواهد داشت .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد پژوهشی وفناوری را یکی از کارکردهای دانشگاه در ارزیابی بین المللی دانست واظهارداشت: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل علم به ثروت، هنوز تمرکز ها روی تولید مقالات در کشور است.

 

واشقانی فراهانی بیان کرد: تولید مقالات کار ارزشمندی است ولی کفایت نمی کند و در این مسیر ثبت اختراعات یکی از راه های تولید علم وثروت محسوب می شود که باید در این راستا تلاش های بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بین تعداد مقالات و ثبت اختراعات در کشور ما فاصله زیادی وجود دارد، عنوان کرد:  در کشوری مانند ژاپن به ازای هر مقاله 75/. ثبت اختراع بین المللی وجود دارد در صورتیکه  در ایران نسبت بین این دو، رضایت بخش نیست.

وی اعلام کرد: شیب رشد تولید مقالات علمی در کشور به صفر رسیده و شیب رشد تولید مقالات علمی در دانشگاه آزاد نیز منفی شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فرصت ها و امکانات لازم برای کارهای علمی و پژوهشی در کشور ما فراهم است به طوریکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران 50 درصد هزینه های کارهای پژوهشی را تامین می کند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک