معاون پلیس آگاهی ناجا: هزینه ارتکاب جرم برای مالخران پایین است

علاوه بر پلمپ مغازه مربوطه با اطلاع‌رسانی به عموم مردم اطلاع داده می‌شود که کسبه مغازه مذکور اقدام به مالخری می‌کردند.

عصر خبر: معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا از برخورد قاطع پلیس با خریداران اموال مسروقه خبر داد.

سرهنگ غیاثوند در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر، گفت: یکی از اضلاع وقوع سرقت، وجود مالخران و خریداران اموال مسروقه است و بررسی‌ها نشان داده که اگر وجود مالخران نباشد سرقت، نفعی برای سارقان ندارد و وجود مالخران عامل تشویق کننده سارقان است.

وی با بیان اینکه مالخران به دو دسته حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تقسیم می‌شوند، گفت: مالخران حرفه‌ای افرادی هستند که با علم و اطلاع از مسروقه بودن اموال، اقدام به خرید آنها کرده و بعضا دارای سابقه هستند و بین سارقان شناخته شده‌اند و گاهی اوقات نیز از سارقان حمایت می‌کنند. اما مالخران غیرحرفه‌ای به افرادی اطلاق می‌شود که بدون اطلاع از تاریخچه اجناس اقدام به خرید آن می‌کنند.

معاون پلیس آگاهی ناجا: هزینه ارتکاب جرم برای مالخران پایین است

وی با بیان اینکه در بحث مالخران حرفه‌ای نیروی انتظامی و قوه قضاییه شدت برخورد زیادی دارند، گفت: علاوه بر پلمپ مغازه مربوطه با اطلاع‌رسانی به عموم مردم اطلاع داده می‌شود که کسبه مغازه مذکور اقدام به مالخری می‌کردند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه طرح‌های مقطعی در قرارگاه‌های مبارزه با سرقت در مورد برخورد با خریداران اموال مسروقه همچون گوشی تلفن همراه، لوازم خودرو و غیره اجرایی شده است، گفت: با وجود اینکه دستگاه قضا روند برخورد مناسبی با خریداران اموال مسروقه داشته است اما به نظر می‌رسد هزینه ارتکاب جرم برای مالخر پایین است و اگر علاوه بر شدت عمل قانونی هزینه ارتکاب جرم نیز افزایش پیدا می‌کرد تاثیرگذاری برخورد بیشتر می‌شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر برخورد قاطع تر از سوی مراجع قضایی باید نسبت به مسئول سازی مالخر برای عودت مال خریداری شده صورت گیرد، گفت: خریداران اموال مسروقه باید ملزم به برگرداندن مال خریداری شده و یا جبران مال تلف شده شوند و این مسئله نیز می‌تواند در راستای افزایش هزینه جرم موثر باشد.

به گفته غیاثوند، طرح برخورد با مالخران به صورت استانی و با توجه به جغرافیای جرم و موقعیت صورت می‌گیرد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک