تلخ ترین امضای یک مقام مسئول دانشگاه آزاد

آن چه که آمار و ارقام دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد دانشجویان پس از گذراندن یک مقطع تحصیلی مانند کارشناسی یا کارشناسی ارشد بار سفر می بندند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر عازم کشورهای دیگر می شوند.

عصر خبر به نقل از ایسکانیوز:جوانان هر کشور سرمایه های گرانقدر آن به شمار می روند  و بی شک مهر تأیید برای از دست دادن آن ها برای هیچ مسئولی خوشایند نخواهد بود.
این که ایران در چند سال اخیر از نظر مهاجرت نخبگان جزو رتبه های نخست قرار گرفته مشکل بزرگ و دردناکی است به قسمی که رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی از امضای برگه خروج از کشور دانشجویان به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی به عنوان دردناکترین و تلخ ترین امضای خود یاد می کند. وی که باید هرروز امضای خود را خرج تأمین نیروی متخصص دانشگاه های داخلی کند حال به گفته خودش شاهد کوچ جوانان مستعدی است که می توانند نقش موثری را در آینده کشور ایفا کنند.
آن چه که آمار و ارقام دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد دانشجویان پس از گذراندن یک مقطع تحصیلی مانند کارشناسی یا کارشناسی ارشد بار سفر می بندند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر عازم کشورهای دیگر می شوند.
پرواضح است که داستان مهاجرت نخبگان که درحال رشد نیز است نیاز به توجهی اساسی داشته و بررسی کارشناسان اجتماعی و فرهنگی و بسیاری از مسئولان را طلب می کند.
اما شواهد حاکی برآن است که ایران در سال های اخیر از لحاظ علمی و آموزشی رشد به سزایی داشته است، موفقیت تیم ربوکاپ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات مختلف جهانی را می توان دلیل محکمی براین ادعا دانست بنابراین به نظر می رسد ریشه یابی این مهاجرت باید در اولویت مقامات مسئول قرار گیرد، باید تحقیق کرد که چرا این فکر در ذهن دانشجویان درحال تحصیل نقش می بندند و هر روز تعداد بیشتری را هم شامل می شود. به طورحتم خروج نخبگان از مملکت و جذب آن ها از سوی کشورهایی که از لحاظ علمی چندان بالاتر از ایران نیستند زنگ خطر را به صدا درآورده است.
تحصیل در دانشگاهی ایده آل با بهترین امکانات و موقعیت های شغلی مناسب را می توان دو دلیل عمده این اقدام دانشجویان درحال تحصیل درنظر گرفت البته نباید از عدم ظرفیت مناسب در حوزه تحصیلات تکمیلی غافل بود که بعضا دانشجویان فارغ التحصیل را به دانشگاههای درجه چندم منطقه سوق می دهد که تحقیق در این موضوع نیازمند تیمی متشکل از جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی است البته تاکنون چندین بار این موضوع زیر ذره بین مسوولین قرار گرفته ولی روند صعودی این ماجرا حاکی از آن است که نتایج بررسی های آن ها مثبت نبوده و هنوز راهکار مناسبی برای این ماجرا ارائه نشده است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک