کاری که تفاهم لوزان با اقتصاد می‌کند

برخی فعالان اقتصادی می‌گویند که فضای روحی و روانی مناسب ایجاد شده در بین هم‌صنفان آنها می تواند به رشد صنعت، صادرات و بهتر چرخیدن چرخ اقتصاد کمک کند.

عصر خبر به نقل از شبكه مجازي آستان: مدت زمان زیادی از امضای بیانیه لوزان و تفاهم سیاسی میان ایران و کشورهای عضور گروه موسوم به 1+5 نمی گذرد اما به گواه بازاریان، اقتصادیون و برخی آمار و ارقام، در همین مدت کم هم می توان شاهد اثرگذاری این تفاهم‌نامه مهم بود. از ثبات نسبی و بالا رفتن بی سابقه شاخص بورس در روزهای پس از امضای بیانیه تا پایین آمدن اندک نرخ ارز و ایجاد امیدواری بیشتر در بین فعالان اقتصادی، همه از تاثیرات یک تفاهم است که پس از یک سال و نیم تلاش بی وقفه حاصل شد. برخی فعالان اقتصادی می‌گویند که فضای روحی و روانی مناسب ایجاد شده در بین هم‌صنفان آنها می تواند به رشد صنعت، صادرات و بهتر چرخیدن چرخ اقتصاد کمک کند. برداشته شدن تحریم‌ها، به معنی باز شدن درهای بازارهای جهانی به روی صادرات ایران و باز شدن درهای بازارهای ایران به روی اقتصاد جهانی است. باید منتظر بود و دید که آیا این جو روانی مثبت تا روز امضای احتمالی توافق جامع میان ایران و جهان ادامه خواهد داشت؟
ایرج ندیمیدکتری/ عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلسصنعتگران می‌توانند مواد اولیه خود را تهیه کنندبیش از 80 میلیارد دلار وارادت کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مانند ماشین آلات و قطعات داشته ایم و بنابراین بخش عمده صنعت ما نیز از جهت تکنولوژیک و مواد اولیه وابسته به غرب است. در نتیجه قطعا این بیانیه در بخش های صنعتی برای کالاها و موادی که باید از خارج به کشور وارد شوند تاثیر دارد زیرا کالاهای ما بیشتر به بازار غرب وابستگی دارد نه کشوری مثل روسیه و در نتیجه با امضای این بیانیه، تولیدکنندگان کم کم می توانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند و مورد استفاده قرار دهند و از این حالت رکود بیرون بیایند.
آرمان خالقيدکتری/ عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارتجو روانی خوبی برای فعالان اقتصادی بوجود آمده استاین یک توافق شفاهی است و تا همین جا هم توانسته است جو روانی خوبی را برای فعالان اقتصادی و بخش های صنعت به ارمغان بیاورد و این یعنی به سمت بهبود شرایط در حال حرکت هستیم و این امر، چراغ سبزی برای فعالان اقتصادی بوده مبنی بر اینکه فشارهای ناشی از تحریم ها کمتر خواهد شد. نخستین تاثیر کاهش فشارها بر بخش صنعت این است که فعالان صنعتی که امکان نوسازی و بازسازی قطعات فرسوده خود را به دلیل تحریم ها نداشتند، می توانند قطعات موردنیاز خود را از کشورهای صاحب تکنولوژی های نو وارد کنند. همچنین برای صنعتگران امکان صادرات محصولات به بازار سایر کشورها را فراهم می کند و همین موضوع به کیفیت محصولات کمک شایانی می کند.
خلیلیفوق لیسانس / عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خوردوهنوز زود است که شاهد تاثیرت کامل بر تولید باشیماین تفاهم تا همین مرحله هم توانسته است تاثیرات روحی و روانی خوبی بر بازار داشته باشد. این تاثیرات، مثبت بوده است و قطعا این تاثیرات مثبت به طور اتوماتیک بر تصمیم‌گیری مدیران اقتصادی تاثیر دارد ولی تا زمانی که تمامی مفاد بیاینه اجرایی نشود نمی توان پیش‌بینی بیشتر از این درباره بازار داشت و هنوز زود است که شاهد تاثیرت کامل آن در بخش های تولیدی باشیم.
جعفر قادریدکتری/ نماینده مجلس شورای اسلامیاگر این تفاهم تبدیل به قرارداد شود، اثرگذار استاگر برخی ابهامات که در مورد بیانیه لوزان وجود دارد برطرف نشود، بازار ممکن است این بیاینه را خیلی جدی نگیرد و همانند قبل رفتار کند ولی اگر این تفاهم تبدیل به قرارداد شود، می تواند اثرگذار باشد. البته قطعا در کوتاه‌مدت تبعات و اثراتی دارد اما در بلندمدت باید ببینیم قرار است چگونه سیاست های اقتصادی تنظیم شود و سر و سامان دادن به بازار ارز نیز تابع همین سیاست ها خواهد بود.
محمدحسین نجفیفعال اقتصادیمی‌توانم کارخانه‌ام را دوباره راه‌اندازی کنماین بیانیه نوید تازه ای برای ما تولیدکنندگان بود. بخشی از کارخانه من به دلیل اینکه نیاز به بازسازی و نوسازی قطعات داشت، در دوران تحریم به حالت نیمه تعطیل درآمد زیرا قطعاتی را که باید وارد می کردم با شرایط تحریمی نمی توانستم وارد کنم و فکر می‌کنم با این بیاینه و در صورت اجرایی شدن، امکان واردات این قطعات وجود خواهد داشت و در عین حال من به عنوان تولیدکننده ایرانی می‌توانم با بالا بردن کیفیت محصولاتم، فرصتی برای صادارت پیدا کنم و امکان رقابت در بازارهای بین المللی را نیز داشته باشم.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک