نرخ متوسط فرونشست در شهر تهران: ۷ سانتی‌متر/ این ۳ منطقه پایتخت بیشتر از همه درگیر فرونشست هستند

معاون سازمان زمین شناسی با بیان اینکه نرخ متوسط فرونشست در شهر تهران ۷ سانتی‌متر است، گفت: مناطق ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ بیشتر از همه درگیر فرونشست هستند.

به گزارش خبرآنلاین،فرونشست زمین در تهران به یکی از مسائل بحرانی زیست محیطی و شهری تبدیل شده است. این پدیده که به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد، تهدیدی جدی برای زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و ایمنی ساکنان این کلان‌شهر است.
ایسنا در خبری نوشت:آمارها و گزارش‌ها حاکی از آن است که مناطق مختلف تهران با نرخ‌های متفاوتی از فرونشست مواجه هستند که می‌تواند در آینده نزدیک منجر به خسارات جبران‌ناپذیری شود. افزایش جمعیت و توسعه شهری بدون در نظر گرفتن منابع آبی، وضعیت را وخیم‌تر کرده و نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت جامع‌تری است.
در راستای بررسی ابعاد مختلف این بحران و راهکارهای ممکن برای کاهش اثرات آن، امیر شمشکی؛ مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسیبه تسنیم گفت: ما در محدوده شهر تهران و به‌ویژه در جنوب و جنوب غربی هم فرونشست زمین را داریم. البته فرونشست‌هایی که داخل محدوده شهر تهران هستند نرخ‌شان پایین‌تر است و نرخ 25 سانتی‌متر که گفته می‌شود تنها یک بار در سال‌های گذشته و در یک نقطه گزارش شده است. در اکثر مناطق نرخ فرونشست در حالت بیشینه ۱۶،۱۷ سانتی‌متر و متوسط نرخ فرونشست در تهران ۶،۷ سانتی‌متر است.
وی درباره نرخ فرونشست در مناطق جنوب و جنوب غربی تهران توضیح داد: منطقه ۲۰ با فرونشست درگیر نیست؛ منطقه ۲۱ و ۲۲ هم به مقدار کم و بیشتر از همه مناطق ۱۷ و۱۸ و ۱۹ درگیر فرونشست هستند.
مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی افزود: یکی از مباحثی که در خصوص آن خلط مبحث می‌شود مفهوم فرونشست است؛ گاهی دوستان در خصوص مفهوم فرونشست زمین دچار مشکل می‌شوند. ما در گذشته پدیده‌ای به اسم “نشست زمین” داشتیم که با فرونشست متفاوت است. تفاوت این دو مبحث در این است که نشست زمین بر اساس بارگذاری روی خاک تراکم‌پذیر در سطح زمین صورت می‌گیرد. به عنوان مثال شما ساختمانی را در یک جایی که پتانسیل نشست دارد بارگذاری می‌کنید و خاک تحمل آن وزن را ندارد و نتیجتاً ساختمان ترک می‌خورد که می‌گوییم نشست کرده است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک