پیش‌روی نیروهای اوکراینی در خاک روسیه؛ اعلام وضعیت اضطراری در سه منطقه روسیه

به دنبال پیش‌روی نیرو‌های اوکراینی در خاک روسیه، مسکو از آغاز عملیات "ضدتروریستی" در سه منطقه مرزی کورسک، بلگورود و بریانسک خبر داد. در حمله اوکراین به خاک روسیه صد‌ها سرباز روس کشته و ده‌ها تن از آنان به اسارت درآمدند. پیش‌روی اوکراین در خاک روسیه تغییرات اساسی در وضعیت جبهه‌های جنگ ایجاد کرده و جنگ ویرانگر و خونین را اکنون پس از دو سال و نیم به خاک روسیه کشانده است.

 

دویچه وله: به دنبال پیش‌روی نیرو‌های اوکراینی در خاک روسیه، مسکو از آغاز عملیات “ضدتروریستی” در سه منطقه مرزی کورسک، بلگورود و بریانسک خبر داد. در حمله اوکراین به خاک روسیه صد‌ها سرباز روس کشته و ده‌ها تن از آنان به اسارت درآمدند.
“کمیته ملی ضدتروریسم روسیه” روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) از آغاز عملیات‌هایی به منظور تضمین امنیت شهروندان و جلوگیری از “تهدیدات ناشی از حملات تروریستی توسط گروه‌های خرابکار دشمن” خبر داد.
وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه از شب ناآرامی گزارش داده‌اند. اوکراین درباره جزئیات عملیات خود در خاک روسیه گزارشی منتشر نکرده است.
پیش‌روی اوکراین در خاک روسیه تغییرات اساسی در وضعیت جبهه‌های جنگ ایجاد کرده و جنگ ویرانگر و خونین را اکنون پس از دو سال و نیم به خاک روسیه کشانده است.
دولت روسیه مناطق مرزی کورسک، بریانسک و بلگورود را به عنوان نواحی ویژه برای عملیات “ضدتروریستی” خود اعلام کرده است. این امر اختیارات وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی را برای اقدام‌های سختگیرانه‌تر افزایش می‌دهد. به موجب این اختیارات، ممکن است ساکنان جابجا شوند، ترافیک محدود شود و تلفن‌ها شنود گردند.
روسیه می‌گوید نیروگاه هسته‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهد
پس از ورود نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک، درگیری‌ها در چندین منطقه از این ناحیه ادامه پیدا کرد.
گارد ملی روسیه حفاظت از نیروگاه اتمی کورسک با ظرفیت تولید ۲ گیگاوات برق را که در ۶۰ کیلومتری مرز اوکراین واقع شده تقویت کرد.
طبق گزارش‌های آژانس انرژی اتمی روسیه (روس‌آتم) نیروگاه هسته‌ای کورسک به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، از تمامی طرف‌ها خواسته است تا به‌طور کامل احتیاط کنند تا از وقوع یک حادثه هسته‌ای جلوگیری شود.
حمله روسیه به شرق اوکراین
طبق گزارش‌های منابع اوکراینی در حملات اخیر روسیه به اهدافی در شرق اوکراین سه غیرنظامی کشته شده‌اند.
به گفته فرماندار منطقه مرزی سومی، تخلیه ۲۸ روستا در مرز با روسیه آغاز شده است. بر این اساس حدود ۲۰ هزار نفر از منطقه‌ای به طول ده کیلومتر باید خانه‌های خود را ترک کنند.
فرار نیروهای روس از مناطق مرزی با اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در ارتباط با حملات نیروهای این کشور به خاک روسیه گفته است که روسیه باید پیامدهای جنگ را اکنون در خاک خود تجربه کند و “طعم تجاوز به خاک اوکراین  را بچشد”.
پس از حمله نیروهای اوکراینی به خاک روسیه هزاران روس از مناطق مرزی با اوکراین گریختند. در حمله نیروهای اوکراینی به کاروان ارتش روسیه صدها سرباز روس کشته شدند.
زلنسکی می‌گوید که او به سربازان خود افتخار می‌کند مخصوصا به کسانی که موفق شدند نیروهای روس را به اسارت بگیرند. رئیس جمهور اوکراین تاکید می‌کند که او سربازان اسارت گرفته شده روس را با نیروهای اسیر اوکراینی در روسیه مبادله خواهد کرد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک