سه نظر مخالف برای وزیر پیشنهادی علوم: مخالفان وزیر پیشنهادی علوم| برنامه سیمایی صراف هیچ اولویت مشخصی دارد؛ از شما درباره محور مقاوت، حوادث سال ۸۸ و ۱۴۰۱ موضع‌گیری ندیدیم

نماینده کرج امروز طی برگزاری جلسه رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی گفت: «وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌های خود اشارات مکرری به برنامه هفتم داشته منتها برنامه عملیاتی برای آن ارائه نکرده است، گویی این‌که اولویت مشخصی ندارد.»

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز با حضور حسین سیمایی صراف جهت دریافت رأی اعتماد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در برنامه آقای سیمایی هیچ اولویت مشخصی وجود ندارد

طی این جلسه، علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پشت تریبون رفت و گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته، منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از موازی‌کاری در نظام آموزش عالی و رفع هم‌پوشانی در برنامه پیشنهادی وزیر علوم چیست؟ اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارت علوم و دانشکده کشاورزی ارائه نکرده و اشاره‌ای به چگونگی افزایش آموزش‌های مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه نداشتند. موضوع دیگر تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی است که از وظایف وزارت علوم است و در برنامه وزیر پیشنهادی توضیحی درباره آن داده نشده است.

عباسی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار نفر گفت: اکنون تعداد دانشجویان خارجی ۱۳۰ هزار نفر است، شما چگونه می‌خواهید این تعداد را افزایش دهید. علاوه بر آن ایران با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را دارد که قرار است به رتبه ۱۴ برسد. برای این هدف احتیاج به ۹۰ هزار مقاله و اثر علمی است.

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت علمی دانشگاه‌ها در دهه ۹۰ گفت: در دهه ۹۰ سیاست‌کاری و حاشیه‌سازی‌ها به کارکرد ویژه دانشگاه‌ها یعنی ارتقاء علمی و پیشرفت کشور لطمه زیادی زد دلیلش هم حضور افرادی بود که سیاسی‌کاری کردند و در وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها مسئول بودند. شما چگونه می‌خواهید این وضعیت را مدیریت کنید تا دوباره به آن شرایط برنگردید؟

عباسی بیان کرد: افرادی که تهمت تقلب را در انتخابات ۸۸ به نظام زده و از کار خود پیشمان نیستند، صلاحیت ریاست دانشگاه‌ها و پست‌های کلیدی را ندارند؛ مراقب باشید که دچار چنین مشکلاتی نشوید.

او با اشاره به سوابق مدیریتی و علمی سیمایی صراف اظهار کرد: وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در مجموعه خود طی کرده و دارای سوابق درخشان مدیریتی باشد و حداقل به عنوان یک رئیس دانشگاه به تجربه موفقی رسیده باشد اما شما حتی ریاست گروه و دانشکده و دانشگاه را نداشتید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: کسی که قرار است در وزارت علوم منصوب شود باید موضع‌گیری‌های مناسبی داشته باشد، ما موضع‌گیری از شما درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ندیدیم اما در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود از جمله آن درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج است که مسئولان امنیتی ورود کردند. شما در این باره بیان داشتید که در روز عاشورا نیاز به امر معروف نیست.

نماینده تهران: «وزیر پیشنهادی به سؤالات من پاسخ نداد»

محمد سراج، نماینده مردم تهران، در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس جمهور و وزرایی که از مجلس رأی اعتماد بگیرند، باید با کمک هم مردم را به آسایش و آرامش برسانند.

او ادامه داد: موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی در مسیر کمک به رئیس جمهور و خدمت به ملت ایران است. کسی که ذره‌ای با انقلاب و نظام زاویه داشته و وابسته به آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌توان قدم از قدم برداشت قطعاً توان استفاده از ظرفیت‌های کشور را نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شد که بنده هشت سوال از ایشان پرسیدم اما به هیچ‌یک از سوالاتم پاسخ نداد و به این دلیل با وی مخالفت کردم و اگر امروز به سوالاتم پاسخ دهد ممکن است نظرم درباره وی تغییر کند.

او توضیح داد: بنده از وزیر پیشنهادی، علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهم که برنامه خود را برای کسب مرجعیت علمی، تقویت دیپلماسی علمی، تقویت دانشجویان نخبه و متدین و همچنین مهارت محور کردن آموزش در کشور ارائه دهد.

برنامه‌های ارائه‌شده وزیر پیشنهادی علوم کلی است

عبدالحسین همتی سراپرده نیز به‌عنوان مخالف دوم با تأکید بر اینکه وزارت علوم یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و اگر این وزارتخانه اصلاح شود جاهای دیگر نیز اصلاح خواهند شد، گفت: درباره شخص وزیر پیشنهادی، نقد خاصی نداریم و ایشان شخصیتی محترم، کارآمد و ارزشی است و سوابق علمی خوبی دارند و امیدواریم با حضور ایشان اتفاقات خوبی در وزارت علوم بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.

همتی عنوان کرد: آیین نامه‌های مختلف وزارت علوم اعم از آیین‌نامه ارتقا به شدت مشکل دارد و امیدوارم هرچه زودتر اصلاح شود. معیشت اساتید و مسکن آنها با مشکلاتی مواجه است و نیاز است که حتماً مورد توجه قرار بگیرد. توقع داریم که مانند رشته‌های پزشکی که در دوران تخصص‌شان پولی به آنها داده می‌شود لااقل برای دانشجویان برتر دوره‌های دکترا مبلغی پرداخت شود. همچنین توقع داریم از نیروهای متخصص، متعهد، کارآمد و انقلابی و فراجناحی در دانشگاه‌ها استفاده شود

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک