زاکانی: امروز پرچم اربعین در دست زنان است

شهردار تهران درباره حضور زنان در مراسم اربعین گفت: امروز پرچم اربعین در دست زنان قرار دارد و امیدواریم که بتوانیم به خوبی خدمتگزار باشیم و تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌ها انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی امروز جمعه در همایش بین المللی روایت بانوان مقاومت با اشاره به پیاده‌روی زوار در ایام اربعین حسینی گفت: این مسیر منجر به آزادی بشریت می شود و راهی است که ان شاء الله یار و سرباز برای امام زمان «عج» جمع می‌کند.

وی افزود: در مسیر اربعین بهترین وجه پیوستگی میان امت اسلامی، ملت ها وحتی کسانی که از ادیان دیگر هستند ایجاد می شود و افراد با فرهنگ و در واقع منطق عاشورا آشنا می شوند. جریان اربعین جریانی است که عشق را در اوج خود همراه با عقلانیت و یک منطق و چارچوب صحیح به جامعه معرفی می‌کند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بانوان یک مجموعه اثرگذار در جامعه هستند، تصریح کرد: بانوان نیمی از جامعه نیستند، بلکه یک مجموعه اثرگذار حداکثری در جامعه هستند، همان گونه که امام خمینی (ره) فرمودند از دامان زن، مرد به معراج می رود.

زاکانی تصریح کرد: مأمن تربیت، رشد خانواده و محور اثرگذاری خانواده به تبع مادر است، درخانواده ای که بناست موثر واقع شود و به خود، جامعه و پیرامونش الهام ببخشد، نقش مادر در همه این موارد یک نقش ویژه و اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوعات اجتماعی و فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های جامعه، هدیه انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: فعالیت‌های بانوان امری است که جنبه اعتدال و منطق را در جامعه پیش گرفته است، همانگونه که امام خمینی(ره) راه صحیح را به ما آموخت و امروز رهبر معظم انقلاب نیز علمدار و پرچمدار آن است. آنها یک ظرفیت بیکران را در جامعه اسلامی اثرگذار کرده‌اند تا نسل به نسل، در هر عرصه‌ای بتوانند به بهترین شکل ممکن آنچه که دیده‌ها و مسیرهای جامعه اسلامی است را محقق کنند.

زاکانی با اشاره به فعالیت بانوان خادم در ایام اربعین حسینی خاطرنشان کرد: بانوان نقش ویژه و خاصی در اثرگذاری موضوعات مختلف و اندیشه‌های پیش‌رو دارند. در این مسیر و موکب هم در قالب یک هنر به مثابه یک رسانه موثر، ماندگار و اثرگذارهم بیان شده و از طریق ارتباط با مادر و کودک و ایجاد نقاط اثربخش و موثر در ذهن کودک که بتواند آینده او را جهت دهد و موثر واقع شود، روایت شده است.

شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های بین المللی خادمان کمیته زینبیون گفت: ارتباط و تعامل بانوان خادم با ملل، اقوام و کشورهای مختلف، تاثیر بسیار زیادی در اثرگذاری آنها دارد و کار بزرگی است. همه این فعالیت ها و تعاملات بین الملل بعد از این ایام تا سال آینده خاموش نمی‌شود؛ بلکه برای همه (چه در ایران و چه خارج از ایران) استمرار پیدا خواهد کرد.

وی افزود: حوزه‌ای که زیر نظر بخش «مادر و کودک» است، امری نیست که در طول این ۱۰ روز خلاصه شود؛ بلکه لازم است استمرار داشته باشد و در گام بعدی ظرفیت‌های درونی این شبکه برای اجرای بیشتر این دست از برنامه‌ها گسترش یابد و خدمت جدید و با خلاقیت بالایی را تعریف کنند و با توجه به ظرفیت‌های جهانی فعالیت داشته باشند.

دایره وسیع خدمات «مادر و کودک» در اربعین

مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران هم در این همایش بین‌المللی با اشاره به تعداد خادمان فرهنگی حاضر اظهارکرد: تعداد خادمان فرهنگی بیش از تعداد افراد حاضر در این جلسه است؛ اما چون در پروسه زمانی ۵ بعد ازظهر به بعد، زمان ویژه خدمت رسانی آنها آغاز می‌شود، عمده دوستان به طریق بازگشته‌اند.

اردبیلی ادامه داد: یکی از حوزه‌های ما در کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی، حوزه فرهنگی و خدام فرهنگی با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان است که موکب ویژه ندارند، سیار هستند و موکب به موکب تقریبا هر ۱۰۰ عمود، مسئولیتی برای آنها تعیین شده است که در قالب تیم‌های ۳تا ۴ نفره در مواکب بانوان -چه مواکب بانوان عراقی یا ایرانی -حضور پیدا می‌کنند و خدمت ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: این فعالیت موکب به موکب یعنی اینکه دایره مخاطبانشان هر روز از صبح تا شب، یک دایره چند هزار نفری در هر روز است. برای کودکان، پرده خوانی می کردند، قصه می گویند، اجرای نمایش، بازی و نقاشی و…دارند تا به لحاظ محتوایی کودکان غنی تر وعمیق تر با این سفر معنوی درگیر شوند و خاطرات به یاد ماندنی از آن برایشان به یادگار بماند.

رئیس کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های موکب بین الملل تصریح کرد: در این موکب از کشورهای متعددی مخاطب داشته‌اند و تلاش دارند که شبکه‌ای از مخاطبان را به طور گسترده ایجاد و ماندگار کنند.

اردبیلی با اشاره به برنامه‌های ویژه موکب بین الملل خاطرنشان کرد: دراین فعالیت، خاطرات خاص و جذابی رقم خورده است. حتی ما چند خادم نوجوان مسلط به زبان‌های خارجی در این موکب داریم که مخاطبان نوجوان سایر کشورها را به این موکب جذب می کنند. مثلا گروهی از دانش اموزان کانادایی و کشورهای اروپایی را به این موکب جذب کرده و ارتباط جالبی را رقم زده بودند.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با اشاره به بخش دیگر فعالیت و اقدامات مواکب تصریح کرد: این بخش کار مواکبی هستند که متعلق به شهرداری بوده و قسمت «مادر و کودک» ایجاد کرده‌اند که بهترین و مفصل ترین آن را در موکب منطقه ۱۳ تهران شاهد هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ما یک رویداد ایده پردازی در تهران ایجاد و تمام مواکب را دعوت کردیم که هر کسی ایده خاص «مادر و کودک» داشت با آنها عقد قرار داد شود و از اقلام خاص آنها که نوآورانه بود، حمایت کردیم چون ما بسیاری از این بازی‌ها و کارت‌ها و پرده خوانی‌ها را در طول این ۳ سال و بر اساس نیازی که خادمان متوجه شدند، طراحی و تولید کرده بودیم. در آن رویداد ایده پردازی نیز این موضوع مد نظر قرار گرفت و الحمدالله، کمک رسان بود.

اردبیلی ادامه داد: یک خط دیگر این هم ظرفیت خادمان مردمی است که سابقه کار مادر و کودک داشته‌اند؛ اما ما امکان ایاب و ذهاب و اسکان آنها را نداشته‌ایم. ما اقلام و محتوای آموزشی را به آنها داده‌ایم، آنها همراه شده‌اند و در واقع امسال از عمود یک تا عمود ۱۴۰۰ تقریبا خادمان فرهنگی پوشش «مادر و کودک» را به بهترین نحو انجام داده‌اند.

وی با اشاره به استقبال مواکب عراقی از خدمات «مادر و کودک» تصریح کرد: مواکب عراقی هم خیلی علاقه مند به این خدمت «مادر و کودک» شده‌اند و مدام این درخواست را دارند که این اقلام را برای ما ترجمه کنید، مدل‌های عراقی آن را به ما بدهید و یا شما خدام عرب زبان بفرستید تا بچه های ما آموزش ببینند. بانوان عراقی علاقه‌مند هستند که در طول سال با آنها یک ارتباطی داشته باشیم، آموزش ببینند تا این خدمت ها را بتوانند در مواکب عراقی ارائه دهند.

اردبیلی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که به ایده‌های نو و تازه در اربعین شتاب داده و تسهیل و کمک کنیم.

در ادامه این همایش مرضیه مینایی‌پور مسئول موکب «عقیله» حوزه بین‌الملل کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران، مهرناز خسروی مسئول موکب فرهنگی «مادر و کودک» به ارائه  گزارش فعالیت‌های خادمان این دو بخش پرداختند.

کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران برای سومین سال پیاپی به ریاست مریم اردبیلی مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در دو حوزه بین الملل و کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.

بر اساس گزارش سایت شهر، همایش بین‌المللی روایت بانوان مقاومت با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مریم اردبیلی مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مهدی اخ الصنایع شهردار منطقه ۱۰، جمعی از مدیران و معاونان شهرداری تهران و همچنین بانوان خادم کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در طریق نجف به کربلا عمود ۸۳۳ محل دانشگاه اهل بیت(ع) عراق برگزار شد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک