قیمت آیفون ۱۶ به بالای ۹۰ میلیون می‌رسد؟

اگر تعرفه جدید گمرکی جدید را واقعاً اجرا کنند، حتی با فرض اینکه ستار هاشمی در تفاهم با وزارت صنعت بتواند مجوز آزادسازی واردات آیفون را بگیرد، ممکن است خرید آیفون ۱۶ در ارزان‌ترین حالت ممکن برای ایرانی‌ها ۹۳ میلیون آب بخورد

به گزارش خبرآنلاین، قیمت آیفون در ایران دوباره تحت‌تأثیر شایعات ریزودرشت قرار گرفته تا در آستانه رونمایی از آیفون ۱۶، سردرگمی هواداران اپل به اوج برسد.

فرارو در خبری نوشت:اپل مانند همیشه در شهریور از آیفون جدید رونمایی می‌کند. امسال نوبت آیفون ۱۶ است که از همین الان مشخص شده در چهار مدل عرضه خواهد شد. آیفون ۱۶ و ایفون ۱۶ پلاس، به دوربین دوگانه با آرایش عمودی مجهز هستند و آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرومکس بالاخره با لنز جدید عرضه می‌شوند. در ایران، اما کمتر کسی از میان طرفداران مشتاق اپل، دل و دماغ دنبال کردن اخبار مربوط رونمایی آیفون ۱۶ را دارد، چون احتمال می‌دهند این گوشی مانند آیفون ۱۴ و ۱۵ در تله رجیستری گرفتار شود. به طور کلی طرفداران اپل در ایران دو دسته شده‌اند؛ گروه اول از تشدید برخورد با آیفون‌های قاچاق و قطع آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ حرف می‌زنند و می‌گویند کار تمام است و گروه دوم با اتکا به اظهارات ستار هاشمی، وزیر ارتباطات جدید اعتقاد دارند هنوز باید کورسوی امید را زنده نگه داشت. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آیفون ۱۶، حتی در مدل‌های پایه و ارزانقیمت در صورت اعمال تعرفه ۹۶ درصدی سر به فلک خواهد کشید.

آیفون ۱۶ می‌آید؛ پیش‌بینی قیمت iPhone ۱۶ در ایران

آیفون ۱۶ اواخر شهریور رونمایی می‌شود و یک تا دو هفته بعد می‌توان قیافه آیفون جدید را در ایران از نزدیک دید. قیمت آیفون ۱۶، مانند همیشه در روزهای اول فضایی خواهد بود. اگر اپل به سنت قیمت‌گذاری خود وفادار بماند، فروش آیفون ۱۶ از ۸۰۰ دلار آغاز می‌شود و قیمت آیفون ۱۶ پلاس به ۹۰۰ دلار می‌رسد. قیمت آیفون ۱۶ پرو حداقل هزار دلار خواهد بود و برای خرید آیفون ۱۶ پرومکس باید دست‌کم هزار و ۲۰۰ دلار خرج کنیم.

رجیستری آیفون ۱۶ در ایران

رجیستر آیفون ۱۴ و ۱۵ تا الان اتفاق نیفتاده است. پس خرید آیفون ۱۶ با هر قیمتی، کله‌شقی به حساب می‌آید. مردم قبلا با هر ضرب‌وزوری، روش‌های برگشت آنتن آیفون را دست‌به‌دست می‌کردند، ولی اجرای طرح برخورد با آیفون قاچاق، از هفته گذشته تا الان شدت پیدا کرده است.

قطع آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵ این مرتبه جدی است. برخوردها با سیمکارت‌های اپراتور موبایلی شروع شد که برخلاف بقیه خدمات‌دهنده‌ها، همچنان امکان استفاده از شبکه را برای کاربران فراهم می‌کرد، اما آپتل موظف شد کد IMEI را با سامانه همتا تطبیق دهد و اگر آیفون رجیستر نشده بود، به آن آنتن ندهد.

دورزدن رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ گاهی با کمک دانگل‌های TD-LTE و GSM انجام می‌گرفت. دستگاه‌های ساده و پیش پاافتاده که قیمتی ناچیز داشتند، اما چون از قلمرو رجیستری و سامانه همتا پرهیز می‌کردند کافی بود یکی از آن‌ها را بخرید و با اتصال نه‌چندان پاک و تمیز بلوتوث رجیستری را دور بزنید، اما باگ این قضیه را پیدا کردند، همتا رویش دست گذاشت و حالا مردم علاوه بر پول گزافی که بابت خرید آیفون ۱۴ و ۱۵ پرداخته‌اند، احساس می‌کنند در خرید دانگل هم سرشان کلاه رفته است.

دورزدن رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ تا هفته پیش با ترفندهایی، چون روشن و خاموش‌کردن مداوم، استفاده از گوشی Backup و نصب پروفایل جواب می‌داد، اما جلوی آن‌ها را هم گرفتند تا جایگاه آیفون گرانقیمت باشکوه به دوربین عکاسی و فیلمبرداری، موزیک پلیر، کنسول بازی wifi یا ساعت و ماشین حساب تنزل پیدا کند.

آزادسازی واردات آیفون بر اساس روایتی از وزیر جدید

ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد همراه باقی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان از مجلس رای اعتماد گرفت و بلافاصله کار خود را استارت زد. معمولا رسانه‌ها و خبرنگاران با طرح سوالاتی به استقبال از مقام مسئول جدید می‌روند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره رجیستری آیفون، مثل هر مقام مسئول دیگری، پاسخی سیاست‌ورزانه داده است: تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که پیگیری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اظهارات ستار هاشمی را موقع انتخاب تیتر، کوتاه کرده‌اند و دست آخر به نظر می‌رسد وزیر ارتباطات وعده داده موضوع رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ را پیگیری خواهد کرد و در این مورد باید منتظر تحولات تازه باشیم.

واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ و گوشی‌های بعدی اپل مثل آیفون ۱۶، اما در واقعیت از نظر قانون هنوز ممنوع است. دلایل مختلفی برای منع واردات آیفون مطرح شده که از جمله آن‌ها می‌توان به محدودیت‌های ارزی اشاره کرد. چون در این بخش تغییری ایجاد نشده، بعید است اتفاقی تازه رقم بخورد.

واردات آیفون علاوه بر ممنوعیت با موضوع تعرفه و هزینه‌های گمرکی دست‌وپنجه نرم می‌کند. تعرفه واردات آیفون ۱۳ پیش‌ازاین بر اساس قوانین گمرک در رویه تجاری و مسافری به ترتیب ۹ و ۱۲ درصد محاسبه می‌شد، چون قیمت آیفون ۱۳ معادل ۵۹۹ دلار است.

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ همگی بالای ۶۰۰ دلار هستند و در روش تجاری تعرفه ۱۵ درصدی و در رویه مسافری، تعرفه ۳۰ درصد شامل حالشان می‌شود، اما خرداد امسال بخشنامه‌ای مبهم مبنی بر تحمیل سود بازرگانی ۹۶ درصدی به آیفون منتشر شد.

پیگیری‌های بعدی نشان داد اجرای تعرفه ۹۶ درصدی برای واردات آیفون در صورت لغو ممنوعیت واردات پیش‌بینی شده است تا بر فرض مثال اگر ستار هاشمی موفق شد در تفاهم با وزارت صنعت جدید، مجوز آزادسازی واردات آیفون را بگیرد، خرید آیفون ۱۶ در ارزان‌ترین حالت ممکن برای ایرانی‌ها ۹۳ میلیون تومان آب بخورد!

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک