اعلام آمادگی ایران برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در عراق

​رئیس اتاق تعاون ایران گفت: باتوجه به درخواست و دعوت طرف عراقی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های تعاونی‌های مسکن ایران و ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت در عراق آمادگی در این زمینه وجود دارد.

​رئیس اتاق تعاون ایران گفت: اگر در عراق زمین آماده در اختیار ما قرار گیرد، آماده‌ایم تا طرح ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی در نشست هم‌اندیشی و همکاری اتاق تعاون ایران و هیأت‌های تجاری عراق افزود: تعاون ایران در حوزه مسکن بسیار فعال است و این مسئله پس از انقلاب بسیار پررنگ بوده است. این نمایشگاه در حال حاضر به‌خوبی توانایی‌های صنعت ساختمان در کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اتاق تعاون ایران به نمایندگی از تعاونی‌های کشور آماده تأمین مصالح و ساخت‌وساز، تأمین کالای فروشگاه‌های مصرف و همکاری در بخش کشاورزی در بصره است.
رئیس اتاق تعاون ایران بر اعلام آمادگی تعاونی‌های مصرف ایران به تجهیز کالا و خدمات و انتقال نرم‌افزارهای مرتبط به حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تعاونی‌های مصرف عراق تأکید کرد.
عبداللهی ادامه داد: باتوجه به درخواست و دعوت طرف عراقی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های تعاونی‌های مسکن ایران و ساخت مسکن انبوه و ارزان‌قیمت در عراق آمادگی در این زمینه وجود دارد.
وی در پاسخ به درخواست هیأت عراقی مبنی بر تأمین کالاهای کشاورزی و انتقال تجارب تعاونی‌های کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای تعاونی‌ها در ایران است.
رئیس اتاق تعاون ایران گفت: ضمن آمادگی انتقال تجارب، تعاونی‌ها در بخش کشاورزی نیز می‌توانند نیازهای بازار کشور عراق را تأمین کنند.
عبداللهی خاطرنشان کرد: می‌توانیم توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف نظیر ساخت مسکن، تأمین کالای فروشگاه‌های مصرف، همکاری در بخش کشاورزی را در قالب تفاهم‌نامه‌ای به انجام برسانیم.
وی با اشاره به عضویت اتاق تعاون ایران در هیأت مدیره اتحادیه جهانی تعاون (ICA) ادامه داد: با عنایت به نام‌گذاری سال ۲۰۲۵ میلادی از سوی سازمان ملل به‌عنوان سال جهانی تعاون و برای پیشرفت و جهانی‌شدن تعاونی‌های عراق پیشنهاد می‌کنیم تعاونی‌های های عراق به عضویت اتحادیه جهانی تعاون در آسیا دربیاید که قطعاً این عضویت مزایای بسیاری برای تعاونی‌های عراق خواهد داشت.
اسامه عبدالرضا سعد نایب رئیس مجلس بصره در این نشست گفت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به‌خوبی توانمندی‌های صنعت ساختمان ایران را نشان می‌دهد و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم پیمانکاران ایرانی در کار خود بسیار موفق هستند؛ اما مشکلاتی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، ادامه داد: آماده‌ایم تا همکاری‌های خود با ایران را تقویت کنیم و بتوانیم با کمک شرکت‌های ایرانی بخش مسکن در عراق را رونق بخشیم.
نایب رئیس مجلس بصره خاطرنشان کرد: در جریان بازدید از نمایشگاه، مذاکرات خوبی با برخی از شرکت‌های ساختمانی داشتیم و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های قابل‌توجهی برای ساخت مسکن داشته باشیم.
وی افزود: اغلب بازار ساخت مسکن در عراق در کنترل پیمانکاران ایرانی است و به همین دلیل حضور شرکت‌های موفق ایرانی در عراق می‌تواند کمک بزرگی به حوزه مسکن عراق کند.
رئیس هیأت تجاری عراق به پررنگ‌شدن مسئله ساخت مسکن و شهرک‌سازی در عراق اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت‌وساز و شهرک‌سازی در عراق بسیار بالا رفته است و همین امر سبب شده اقشار ضعیف و کم‌درآمد توانایی خرید مسکن را نداشته باشند.
وی ادامه داد: ما قصد داریم با همکاری اتاق تعاون ایران و با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های تعاونی مسکن ایران بتوانیم هزینه ساخت‌وساز در عراق را کاهش دهیم و درعین‌حال بتوانیم سرعت ساخت مسکن را بالا ببریم. هدف ما برای تحقق این امر استفاده از خانه‌های پیش‌ساخته مشابه تجربه ایران است.
رئیس هیأت تجاری عراق گفت: ما در حال حاضر مشغول ساخت شهرک یک هزارواحدی هستیم که پیش‌بینی می‌شود ساخت آن ۳ سال طول بکشد.
وی ادامه داد: ما قصد داریم تفاهم‌نامه‌ای میان تعاونی‌های عراق و ایران بسته شود تا بتوانیم از این طریق کالاهای تعاونی‌های مصرف عراق را تأمین کنیم.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک