این علائم خبر از سکته مغزی می‌دهند

متخصص مغز و اعصاب مهمترین نشانه‌های بروز سکته مغزی را تشریح کرد.

مغز وظیفه کنترل حرکات بدن، ذخیره اطلاعات و خاطرات را بر عهده دارد و منبع افکار، عواطف و زبان است. بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تنفس و هضم در کنترل مغز قرار دارد.

بنابر گزارش فارس، مغز، برای کارکرد صحیح، به اکسیژن نیاز دارد و شریان‌ها، خون مملو از اکسیژن را به تمام قسمت‌های مغز می‌رسانند. اگر اتفاقی منجر به مسدودشدن جریان خون شود، سلول‌های مغز در عرض چند دقیقه تلف می‌شوند و سکته مغزی رخ می‌دهد.

چیزی که سکته مغزی را منحصر به فرد می‌کند، قسمتی از مغز است که دچار سکته شده است. چون، مغز، وظیفه کنترل عملکردهای حیاتی بدن را بر عهده دارد، بنابراین، فرد مبتلا به سکته مغزی با خطر بالای مرگ مواجه است.

فیض ابراهیم نیا، متخصص مغز و اعصاب بیان داشت: حجم و ناحیه خون ریزی در تصمیم گیری برای چگونگی اقدامات درمانی خیلی مهم است؛ مثلا در موارد “دایسکشن” و “آنوریسم” اقدام درمانی متفاوت است این مسیر درمان بعد از آنژیوگرافی اولیه تعیین تکلیف و نهایی می‌شود؛ البته نوع مداخله و سرعت عمل برای درمان آن خیلی مهم است.

ابراهیم نیا گفت: اگر فردی دچار هر یک از علائم خاصی موسوم به “بی.ای.اف. اس” شد باید در کوتاه‌ترین زمان به نزدیکترین مرکز درمانی که امکانات رسیدگی وجود دارد مراجعه کند تا از نظر سکته مغزی یا پارگی عروق مغز بررسی شود.

این فلوشیپ نورواینترونشن افزود: ” ب” مخفف ” کلمه بالانس یعنی تعادل؛ افرادی که دچار عدم تعادل حاد به صورت سرگیجه، تهوع، استفراغ، بطور ناگهانی می‌شوند در این زمره هستند.

وی یادآور شد:‌ ای” مخفف “آی” یعنی چشم؛ افرادی که دچار اختلال دید، کوری موقت حاد و یا دچارتغییر بینایی حاد و ناگهانی می‌شوند.

ابراهیم نیا خاطرنشان کرد:”اف” مخفف “فیشیال” یعنی صورت؛ افرادی که دچار افتادگی یکطرفه صورت به شکل حاد می‌شوند. افرادی که دچار ضعف اندام بصورت یکطرفه و حاد می‌شوند.

این متخصص مغز ابراز کرد:‌ “اس” مخفف اسپیچ ؛ افرادی که دچار اختلال گفتاری بطور حاد و ناگهانی می‌شوند.

ابراهیم نیا گفت: اگر افراد با هر یک از این علائم مواجهه شدند باید در زمان طلایی به سرعت به بیمارستان فیروزگر و یا مراکزی که امکانات رسیدگی دارند مراجعه کنند؛ روی این علائم باید خیلی تاکید کرد و تمام افراد جامعه باید به این علائم توجه کنند. این علائم مربوط به سن خاصی نیست؛ اگر چه در سنین بالاتر شیوع بیشتری دارد ولی با توجه به شیوه زندگی، بروز آن در سنین پایین تر نیز دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: زمان طلایی درمان از هنگام شروع علائم، حدود شش ساعت است ولی با توجه به مقالات علمی در دنیا اگر بعد از این مدت تا ۲۴ ساعت بعد از مشاهده علائم چنانچه در عکس های بیمار ببینیم که میتوانیم کمکی انجام دهیم، اقدامات لازم را دریغ نمی‌کنیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همیشه می‌گوییم فناوری‌های روز دنیا “لبه علم” است؛ کار مهم و ارزنده دیگری با همکاری محمدحسین میربلوک برای همه بیمارانی که دچار سکته مغزی و خونریزی مغزی شدند و از زمان طلایی مقداری گذشته است و دچار فلج شدند.

وی خاطرنشان کرد:همچنین افرادی که دچار برخی سرطان‌های مغزی هستند، به واسطه سلول درمانی و تزریق سلول‌های بنیادین انجام خواهیم داد تا سلول‌های مغزی آسیب دیده احیا شوند.

ابراهیم نیا متذکر شد:فعلا در مراحل اولیه این همکاری گروهی و تیمی هستیم و نیازمند مشارکت همکاران متخصص داخلی، نورولوژیست(متخصص مغز و اعصاب)، اونکولوژیست نیز در این مسیر خواهیم بود.

وی تصریح کرد:امیدواریم تا پایان امسال و یا اوایل سال آتی این مسیر هموار شود؛چنین اقدامی در دنیا انجام می‌شود ولی در ایران نخستین بار است و کمک خوبی برای بیماران خواهد بود.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: تلاش موثر جهت بازسازی و نوسازی سلولهای مغزی در ناحیه‌ای که دچار “اینفارک” و سکته مغزی شده است هدف اصلی ما است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک