معجزه ویتامین ب ۱۲

کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌تواند باعث بروز علائمی مانند کمبود انرژی و بی‌حالی شود.

فرارو- اگر احساس بی‌حالی می‌کنید بجای مصرف بیش از حد قهوه بهتر است از طریق آزمایش خون از کمبود ویتامین‌های خود با خبر شوید.

به گزارش فرارو به نقل از فورچون، بر طبق گفته دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی سلامت بریتانیا، ویتامین ب ۱۲ یک ماده مغذی است که به حفظ خون و اعصاب بدن کمک می‌کند. این ویتامین سلول‌ها را سالم نگه می‌دارد و به ساخت دی ان‌ای نیز کمک می‌کند. ویتامین ب ۱۲ همچنین به جلوگیری از کم خونی و احساس خستگی و ضعف ناشی از آن کمک می‌کند.

علاوه بر ضعف و خستگی، کمبود ویتامین ب ۱۲ همچنین ممکن است باعث ایجاد علائم دیگری مانند رنگ پریدگی پوست، تپش قلب، کاهش اشتها و وزن، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، افسردگی، ضعف حافظه و حتی احساس درد در دهان شود. همه افراد بسته به سن خود به مقدار مشخصی ب ۱۲ نیاز دارند که از ۵/۰ میکروگرم در روز برای نوزادان شروع می‌شود تا ۲/۴ میکروگرم برای نوجوانان و بزرگسالان. زنان باردار یا شیرده روزانه به مصرف ۲.۶ میکروگرم و ۲.۸ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ نیز دارند.

ویتامین ب ۱۲ توسط یک باکتری در روده حیوانات تولید شده و سپس در بافت ماهیچه‌ای اکثر حیوانات گیاهخوار از جمله ماهی، گاو، مرغ و برخی از صدف‌ها انباشته می‌شود. محصولات حیوانی مانند لبنیات نیز سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند. وجود ویتامین ب ۱۲ در محصولات حیوانی باعث می‌شود اکثر افراد گیاهخوار با کمبود این ویتامین مواجه شوند.

ویتامین ب ۱۲ بهتر از یک لیوان قهوه به شما انرژی می‌بخشد / ترجمه

البته ب ۱۲ در چند منبع گیاهی، از جمله برخی از قارچ‌ها، جلبک‌های دریایی و مخمر‌های نیز یافت می‌شود، اما برای حمایت از بدن افراد گیاهخوار کافی نیست. گیاهخواران بهتر است برای تأمین ویتامین ب ۱۲ مورد نیاز خود به سراغ مکمل‌های غذایی بروند. افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند نیز معرض کمبود ویتامین ب ۱۲ قرار دارند، زیرا این بیماری‌ها جلوی جذب این ویتامین را می‌گیرند. افرادی که برای کاهش اسید معده خود از دارو‌های بدون نسخه استفاده می‌کنند نیز معمولاً دچار کمبود این ویتامین می‌شوند.

مصرف مکمل‌های ویتامین یک راه ساده برای افزایش مصرف ب ۱۲ است. هنگام خرید مکمل‌های ویتامین نیز باید احتیاط به خرج داد. برخی از مولتی ویتامین‌های ارزان موجود در بازار با مواد بی کیفیت تولید می‌شوند و در برخی موارد باعث بروز عوارض جانبی خطرناک می‌شوند. ویتامین ب ۱۲ را می‌توان در مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های ب کمپلکس و به تنهایی در مکمل ب ۱۲ یافت، که در اشکال مصرفی مختلفی در بازار موجود دارند. برخی از این مکمل‌ها حاوی مقادیر ب ۱۲ بیشتری نسبت به آنچه متخصصان توصیه می‌کنند هستند، اما از آنجایی که بدن تنها درصد کمی از ب ۱۲ موجود در مکمل‌ها را جذب می‌کند، مصرف آنها بی‌خطر است.

افرادی که کمبود شدید ویتامین ب ۱۲ دارند و همچنین افرادی که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته‌اند، بهتر است از انواع تزریقی ویتامین ب ۱۲ که راحت‌تر به بدن جذب میشوند استفاده کنند. صرف نظر از روش مصرفی، ویتامین ب ۱۲ انرژی مورد نیاز فرد را بدون هیچگونه عوارض جانبی تأمین می‌کند. افرادی که همواره خسته و کسل هستند بهتر است به فکر آزمایش خون و بررسی سطح ویتامین‌های خود به خصوص ویتامین ب ۱۲ باشند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک