آيا با انتصاب شایستگان در سازمان تامین اجتماعی آرزوها عملی مي شود؟

در چنین شرایطی درحالی که بیشتر مدیران وابستگی کامل به دیدگاههای جناحی دارند چگونه ممکن است از میان همین مدیران ناکارآمد به دنبال انتخاب مدیران جدید بود. طی سه ماه گذشته صدها حکم مدیریتی انتصاب برای افرادی زده شده که اصولا نباید سمتی به آنها داده می شد. حال آیا می شود از بین این افراد مدیران جدید را انتخاب کرد.

 دكتر ميدري وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در روز معارفه دکتر سالاری مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد که وی حداکثر تلاش خود را برای استفاده از نیروهای داخلی سازمان برای تصدی پست های مدیریتی به کار بندد.

به گزارش عصر خبر، پس آز آن مطلع شدیم که دکتر سالاری در این دوره تا آنجا که ممکن است از نیروهای برون سازمانی و غیر متخصص و بی تجربه استفاده نخواهد كرد. این دیدگاه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را باید فرصتی بی نظیر برای نمایش قدرت و توانایی پرسنل این سازمان تلقی نمود و تمام همت خود را صرف اجرایی سازی این دیدگاه و گفتمان نمود.

شایسته‌ سالاری در سازمان به بیان ساده به معنای این است که هر فردی بدون لحاظ شدن فاکتورها و معیارهای انتسابی خود، تنها به‌دلیل لیاقت و شایستگی‌ای که کسب کرده است، در جایگاهی ویژه در سازمان یا مجموعه به کار مشغول شود؛ البته رسیدن به شایسته‌ سالاری در هر سازمان به سادگی ممکن نیست و لازم است مراتبی طی شود تا هدف اصلی و نهایی که همان ارتقا و پیشرفت سازمان و مجموعه است حاصل گردد.

شایسته‌ سالاری باید از مدیریت سازمان یا مجموعه آغاز شود و در تمامی قسمت‌های سازمان ریشه بگستراند. این پدیده سبب رضایت خاطر افراد متخصص و با مهارت خواهد شد و درواقع زمانی‌که کارکنان در هر رده شغلی حس مفید بودن داشته باشند و بدانند سازمان و مجموعه برای دانش و تخصص آن‌ها ارزش و اعتبار قائل است انگیزه کاری آنها افزایش یافته و برای ارتقای  خود نیز تلاش می‌کنند.

شایسته سالاری در عمل به تقویت حس مشارکت و کار گروهی می انجامد.در چنین سازمانی کارکنان به این باور می رسند که درصورت تلاش و بالا بردن  توانایی‌های خود می‌توانند خود را ارتقا دهند؛ بنابراین انگیزه بیشتری برای بهبود عملکرد خود و کسب دانش خواهند داشت. کارمندی که دارای عزت‌نفس و اعتماد به‌ نفس است بهتر نظر می‌دهد، در امور سازمان بیشتر مشارکت می‌کند، خود را با سازمان یگانه می‌داند و به فکر ضربه زدن به سازمان نخواهد بود.

اهمیت‌ دیگر شایسته‌ سالاری در سازمان این است که مجموعه هر روز به پیشرفت نزدیک‌تر می‌شوند، زیرا همه افراد در سمت‌هایی که توانایی اداره آن را دارند قرار دارند و امری را هر روز انجام می‌دهند که در آن تبحر دارند. در حقیقت شایسته سالاری با ایجاد محیط رقابتی سالم و بدون تشنج باعت افزایش رضایتمندی کارکنان و احساس امنیت خاطر آنها میشود.

شایسته‌سالاری در سازمان دارای مراحل مختلف از جمله شایسته خواهی که به معنای آن است که پیش از انتخاب کارکنان و مدیران این افراد از نظر دانش و تخصص و مهارت در جایگاه  تخصصی خود قرار داشته باشند می باشد. درحقیقت این موضوع برای همه افراد از جزء تا کل به‌عنوان اصلی غیر قابل تخطی در مجموعه تعریف می‌شود. شایسته یابی دومین مرحله شایسته سالاری است؛ در این مرحله سازمان باید با تمام امکانات خود و با ایجاد فضایی رقابتی به دنبال افرادی باشد که توانایی‌های لازم برای مشاغل تعریف‌شده در سازمان را داشته باشند. بدیهی است برای رسیدن به هدف، لازم است اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گیرد و از همه بسترهای لازم برای انگیزه ‌یافتن افراد توانمند استفاده شود.

مرحله دیگر شایسته سالاری شایسته‌گزینی است؛ در این مرحله سعی و دقت کافی به کار گرفته شود که از میان متقاضیان، افرادی که دارای توانمندی‌های بالاتری هستند در اولویت قرار گیرند و افراد به‌دلیل دارا بودن علم و تخصص و دانش مورد گزینش و درنهایت انتخاب قرار گیرند. شایسته‌گماری مرحله بعدی است، در این مرحله باید افراد متخصص و شایسته‌ای که انتخاب می‌شوند با توجه به توانمندی‌هایی که دارند قبول سمت کنند. شایسته‌پروری نیز از مهم‌ترین مراحل شایسته‌ سالاری در سازمان محسوب می‌شود. درواقع این مرحله به موقعیتی اشاره دارد که افراد شایسته انتخاب و در سمت‌های خود بنا بر توانایی‌های خود قرار می‌گیرند. آنچه در این مرحله مدنظر است این است که اگرچه افراد بر مبنای شایستگی خود قبول سمت می‌کنند، باید این شایستگی را در طول زمان حفظ کنند و ارتقا دهند؛ به عبارت دیگر شرط بقای افراد درموقعیت‌هایی که به دست آورده‌اند این است که کسب دانش و مهارت و علم‌آموزی را متوقف نکنند و با دانش روز، سطح تخصص و مهارت خود را افزایش دهند. البته در پیشبرد این هدف سازمان هم نقش خواهد داشت و لازم است برای توسعه شایسته‌سالاری در سازمان، بسترهای این امر را برای مدیران و کارکنان در تمامی رده‌های شغلی ایجاد کند.اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز معارفه دکتر سالاری وی را دارای خصلتی دانست که می تواند آرزوها را به مرحله عمل درآورد. حال باید دید آیا دکتر سالاری موفق خواهد شد سازمان بزرگ تامین اجتماعی را با بهترین و کارآمدترین کارکنان آن به نحو شایسته راهبری کند.

برای تحقق این آرزو بدون شک نیازمند مدیرعاملی هستیم که علاوه بر دانش علمی و تجربی، دارای جسارت و شجاعت لازم برای به کار گیری نخبگان و شایسته گان باشد. در طول سه سال گذشته سازمانی که هویت آن با امور خدماتی و اجتماعی در هم سرشته شده بود نمره اش در شايسته سالاري چه بوده است؟ مدیران گماشته شده دارای عقبه سیاسی ، جناحی هستند و هریک از آنها به شخصی یا جریانی وصل هستند که با کوچکترین تلاش برای برکنار نمودن یک نفر باعث واکنش عملی جمعی کانون های قدرت در خارج سازمان خواهند شد. برای رفع این مشکل البته می توان با کمک طلبیدن از جامعه رسانه ای کشور و کانون های پاکدست قدرت سنگرهای مقاوم بدخواهان را یکی پس از دیگری اشغال کرد و مجموعه بدخواهان را مجبور به تبعیت از نظام قانونی و استاندارد جدید نمود.

در چنین شرایطی درحالی که بیشتر مدیران وابستگی کامل به دیدگاههای جناحی دارند چگونه ممکن است از میان همین مدیران ناکارآمد به دنبال انتخاب مدیران جدید بود. طی سه ماه گذشته صدها حکم مدیریتی انتصاب برای افرادی زده شده که اصولا نباید سمتی به آنها داده می شد. حال آیا می شود از بین این افراد مدیران جدید را انتخاب کرد. به نظر می رسد در ابتدا با فراخوان باید به شناسایی مدیران پاکدست و توانا اقدام نمود و در مرحله بعد با تشکیل گروه های ارزیابی به انتخاب مدیران توانمند و آگاه در معاونت ها و واحدهای اجرایی دست زد.

بدون تردید با ترکیبی از مدیرانی که دارای تحربه علمی و عملی هستند امکان انتخاب بهتر ین و شایسته ترین مدیران را خواهیم داشت. امید است در دوره جدید با همت دکتر مصطفي سالاری،تلاش کارکنان و پشتیبانی شرکای اجتماعی و مخاطبان شاهد دستیابی به بخشی از آرزوهای برباد رفته باشیم.

عزیز آذرخرداد کارشناس تامين اجتماعي

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. هر شخصی به شخصه نمیتواند بگوید من شایسته هستم و یا به سفارش کسی شایسته معرفی شود.همانطور که برای تولید یک قطعه جهت یک اتومبیل فرآیند خاصی در نظر گرفته میشود.و بعد در مراحل مختلف تست و آزمایش میشود.شایسته گزینی نیز باید فرآیندی داشته باشد.که در علم نیروی انسانی ،از آن به عنوان ارزیابی نام برده میشود.که فرد متقاضی برای مدیریت با ارزیابی در فرآیندهای موردنظر توسط کارشناسان خبره ارزیابی و از بین داوطلبان بهترین فرد مورد ارزیابی و معرفی میشود.به تجربه ما در بین سالهای ۹۲ تا ۹۷ چنین رویکردی را در سازمان تامین اجتماعی تجربه نموده ایم و نتایج مثبت آن نیز را همگان مشاهدهدکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک