۲ پیشنهاد وزیر کشور برای انتخاب شهرداران/ مومنی: مشارکت ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، منوط به عملکرد ما است

اسکندر مومنی، وزیر کشور گفت: یکی از مشکلات ما عدم ثبات مدیریتی است عزل و استیضاح شهرداران باید بر اساس پیشنهاد شورای شهر باشد اینطور نباشد که ما احکام شوراها را صادر بکنیم و از رسانه‌ها متوجه شویم که آنها عزل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسکندر مومنی، وزیر کشور، امروز در نشست با  استانداران سراسر کشور گفت: استانداران تلاش خود را برای پیشگیری و پیش بینی بحران و بلایای طبیعی به کار بگیرند. هرچه در این بخش تمرکز بیشتری داشته باشیم، خسارت ما کمتر می شود. این هدف صرفا با دستورالعمل پیش نمی رود بلکه باید نظارت و پیگیری مستمر و بازدید میدانی وجود داشته باشد. غیر از زلزله، سایر حوادث طبیعی قابل پیش بینی و پیشگیری است. پس در این زمنیه به برنامه ریزی نیاز دارد.

بنابر گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی نیاز به آرامش داریم، گفت: همه باید تلاش کنیم پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل نشوند و با راهکار اجتماعی حل شوند حتی بالعکس موضوعات امنیتی هم با موضوعات اجتماعی حل شود. همه باید در این حوزه تلاش کنیم. شاخص امنیت این خواهد بود که آرامش مردم حفظ شده و بدون چالش امنیتی همراه باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه کارآفرین باید عزیز باشد و احترامش حفظ شود و همه هم و غم او در حوزه تولید باشد، گفت: گیرکردن او در پیچ و خم اداری درست نیست و ما باید  همه مشکلات آنان را حل کنیم. استانداران یک روز را به بررسی دغدغه‌ها و مشکلات بخش صنعت و تولید اختصاص دهند. کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در طول ما نیستند بلکه در عرض ما قرار دارند نگاه سلسله مراتبی نباید داشته باشیم تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نباید دغدغه‌ای جز تولید داشته باشند. احترام به آن‌ها را حفظ کنیم.

وی افزود: موضوع بعدی درباره خدمات شهری است یکی از ماموریت وزارت کشور امور شهری و شهرداری‌ها است. توجه عمده ما باید به استفاده حداکثری از اختیارات و نظارت بر شهری باشد. بیشترین مراجعه مردم به شهرداری‌هاست. به شدت نیاز به اصلاح قانون داریم در این زمینه نیاز داریم حوزه خدمات شهری حوزه نظامند و ساماندهی شده باشد و امیدواریم اصلاح قوانین در همین دوره هم تصویب شود.

۲ پیشنهاد وزیر کشور برای انتخاب شهرداران/ مومنی: مشارکت ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند، منوط به عملکرد ما است

وزیر کشور تاکید کرد: یکی از مشکلات ما عدم ثبات مدیریتی است عزل و استیضاح شهرداران باید بر اساس پیشنهاد شورای شهر باشد اینطور نباشد که ما احکام شوراها را صادر بکنیم و از رسانه‌ها متوجه شویم که آنها عزل شده‌اند. ما نمی‌گوییم که وزیر کشور و یا استانداران شهرداران را انتخاب بکنند اما اینطور نمی‌شود که شورای شهر، شهردار را انتخاب می‌کند و کمتر از ۶ ماه بعد آن را عزل می‌کند. در یکی از مرکز استان‌ها چهار شهردار عوض کردند که این با اصول مدیریتی تناسب ندارد. مدت زمان بازه مدیریتی برای کار کردن ۴ ساله است. تعویض سالانه فاجعه است.

مومنی گفت: دو پیشنهاد دادیم که پیگیری شود؛ اول اینکه شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند یا اینکه اگر شورا او را نصب کرد نتواند بعد از ۶ ماه عزل کند و بعد از این مدت در صورتی که این تشخیص داده شد، اقدام شود. این یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در شهری است.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند قوانین اجرا می‌شود و تخلف با پول خریداری نشود و قوانین خریداری نشود این مساله انتخابات شورای شهر آینده در اولویت اول است. شهر محل آرامش و زندگی مردم است و اینطور نباشد که با تخلف و یا رشوه دادن بتوانند قوانین و مقررات را زیر پا بگذارند. همینطور اینطور نشود که هر شورای شهری بتواند به سرعت قوانین را تغییر دهد. اصلاح قوانین مربوط به حوزه شهری از اولویت‌های دولت چهاردهم است.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: رئیس جمهور بارها بر همبستگی و وفاق ملی تاکید کردند. این نقش برای استاندار مهم است. استانداران نماینده حاکمیت و دولت در استان‌ها هستند. به مردم احترام بگذاریم. در مراجعه مردم به سیستم اداری ادب داشته باشیم و تلاش کنیم تغییر محسوس در سفره مردم رخ دهد، این باعث افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

مومنی خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته ۵۰ درصد واجدان شرایط شرکت نکردند و شرکت کردن این افراد در انتخابات آینده منوط به عملکرد ما است. برخورد مناسب با مردم، مردم محوری و تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم موجب افزایش مشارکت در صحنه‌های آینده می‌شود یکی از مولفه‌های اصلی قدرت ملی حضور و مشارکت مردم است. همه با هم تلاش کنیم که با برنامه‌ریزی مناسب و احترام به مردم با توجه به موضوع اقتصاد، تولید و معیشت مردم رضایتمندی مردم را افزایش دهیم. با یک جلسه مشکلات حل نمی‌شود و امیدواریم با جلسات متعدد مشکلات حل شود و تصمیمات درست گرفته شود.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک