ضرورت تصمیم‌گیری‌های درست اجتماعی

با روشن ساختن افکار و ذهن شهروندان نسبت به برخی حقوق اجتماعی آنها را در تصمیم گیری های اجتماعی که با آینده جامعه پیوند خورده است راهنمایی می کنیم و مسیر درست شناخت اهداف را نشانشان می دهیم.

عصر خبر به نقل از شبكه مجازي آستان: جامعه‌ای پویا، خلاق و سازنده خواهد بود که در آن تصمیمات درستی گرفته شود. داشتن اطلاعات و دانش بالای اجتماعی در خصوص مسائلی که رخ می‌دهد این آگاهی را به شهروندان می‌دهد تا نسبت به حق و حقوق خود مطلع باشند و از سوی دیگر نیز در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی که آینده جامعه را می‌سازد مشارکت و همدلی داشته باشند. نقش زنان و مردان به یک اندازه در تصمیمات مهم جامعه احساس می شود. از این رو برای دوام و قوام بخشیدن به تصمیمات درست اجتماعی باید نگاه کارشناسانه عمیقی به مسائل روز داشت و زنان و مردان هر کدام به واسطه نقش‌ها و وظایفی که به عهده دارند سعی کنند مسئولیت‌پذیری خود را در جامعه نشان دهند تا جامعه کمتر با آسیب‌های احتمالی رو به رو شود.
منیر آمدی قمیدکتری/ مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات زناننقش زنان در تصمیم‌گیری‌های امروز بیش از گذشته است
تغییرات پیوسته ای که در حوزه های مسائل اجتماعی رخ داده باعث شده تا دانش اجتماعی به روز شود. همچنین زنان در این راستا یعنی در جهت هدایت درست جامعه به سوی مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌های عمده‌ای را به عهده بگیرند. اطلاعات موجود در جامعه کنونی باعث شده است تا نقش زنان بیشتر مطرح شود و زنان نیز به عنوان سرمایه های اجتماعی نقش سازنده ای در تصمیم گیری های جامعه داشته باشند. بنابراین پیش نیاز هر تصمیم مهم و اتخاذ یک تصمیمی که به موفقیت ختم شوند لزوما با آگاهی زنان و اشراف به مسئله دقیق تر صورت می گیرد و نقش زنان همواره اگر جدی تر شود تصمیم گیری های اجتماعی بادوام تر و اصولی تر خواهد بود
کاظم قجاونددکتری/ جامعه شناس، مشاوره خانواده و مدرس دانشگاهتصمیم‌گیری اجتماعی نادرست، پایه اقتصادی را لرزان می‌کند
برخی افراد در جامعه به دلیل افسردگی های پنهانی که مبتلا هستند دچار تردید در تصمیمات مهم زندگی شان می شوند. افسردگی بر خلاف آنچه که در وهله نخست استنباط می شود یک بیماری فردی به شمار می رود اما دایره وسیعی از مشکلات اجتماعی را به خود اختصاص می دهد. افسردگی و انواع اختلالات روانی و رفتاری که منجر به ایجاد خلل در تصمیم گیری های اجتماعی می شود افراد یک جامعه را از تولید و مولد بودن دور می کند. چرخ های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و این گروه از افراد عموما تمایلی به کار و اشتغال ندارند. بنابراین با روحیه های ناامید کننده و دلسردکننده خود ، اطرافیان و دیگران را از تصمیم گیری های مناسب اجتماعی دور نگه می دارند. برخی افراد که در سطح جامعه دچار شکست ها و ناکامی های ناشی از فقدان تصمیم گیری اجتماعی می شوند عمدتا به دلیل برآورده نشدن نیازها و فقدان امکانات لازم و زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت است که این افراد از نظر جامعه شناسی و از دیدگاه آموزشی و در مسائل اقتصادی ضعف های شدیدی دارند. متاسفانه در جامعه ای که نرخ تصمیم گیری های اجتماعی نادرست بالا باشد پایه های اقتصادی نیز با نوسان های و لرزش هایی همراه است. از این رو باید تلاش کرد تا با ایجاد همبستگی های اجتماعی قدرت تصمیم گیری در موارد فردی و اجتماعی افزایش پیدا کند. 
مصطفی حیدریدکتری/ روانشناس سلامت و استاد دانشگاهافراد باید در مسیر درست هدایت شوند
هر فردی در مراحل مختلف زندگی خود سعی می کند به عرصه های مختلف اجتماعی حضور پیدا کند. بخشی از این اتفاق مهم زندگی افراد به صورت خودجوش رقم می خورد و بخش دیگر نیز بستگی به فاکتورهای اجتماعی دارد که فرد را به جامعه پیوند می دهد. مسأله مهمی که در خصوص همه افراد جامعه وجود دارد این است که هر فردی بتواند جایگاه اجتماعی متناسبی برای خود پیدا کند و در آن قرار بگیرد. افراد باید بر اساس توانمندی و علایقی که دارند در زندگی فردی و اجتماعی تصمیمات درستی اتخاذ کنند. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود افراد با تمام توانمندی‌هایی که دارند از لحاظ اجتماعی در جایگاهی هستند که انگار برای آن موقعیت ساخته نشده اند، از این رو این مسأله باعث می شود تا نتوانند به درستی از توانمندی های لازم بهره مند شوند و خود را نشان دهند. بنابراین جهت دهی افراد و راهنمایی آنها  به مسیری که بتوانند از توانمندی های لازم بهره مند شوند به لحاظ روان شناختی به فرد و جامعه کمک می کند تا بهترین تصمیم گیری اجتماعی رقم زده شود. 
جعفر بایدکتری/ جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعیتصمیم درست اجتماعی درک یک واقعیت است
تعاملات پیچیده اجتماعی باعث دشواری در اتخاذ تصمیم های اساسی جامعه شده است .لزوما انسان ها به واسطه حضور در جامعه ناچار به اتخاذ تصمیمات پیوسته ای هستند برای دستیابی به تصمیمات موفق در حوزه اجتماعی ، از این رو آگاهی های لازم و دانش اجتماعی لازم ، بصیرت و معرفت نسبت به مسائل اجتماعی همواره حائز اهمیت است . گام نخست در اتخاذ یک تصمیم اجتماعی موفق شناخت دقیق و درک واقعیت های موجود است . متاسفانه امروزه پیچیدگی روابط اجتماعی شرایط و دشواری هایی را برای شهروندان به وجود آورده که باعث شده است تا افراد در اتخاذ تصمیمات اساسی با ناکامی های جدی مواجه شوند. از مهم ترین دلایل آن نداشتن شناخت و اطلاع دقیق از مسائل اجتماعی است بنابراین با روشن ساختن افکار و ذهن شهروندان نسبت به برخی حقوق اجتماعی آنها را در تصمیم گیری های اجتماعی که با آینده جامعه پیوند خورده است راهنمایی می کنیم و مسیر درست شناخت اهداف را نشانشان می دهیم.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک