خطاهایی به قیمت جان یک انسان

خطای پزشکی هم از آن دسته از اشتباهاتی است که در صورت وقوع، از سوی جامعه پذیرفتنی نخواهد بود چراکه این خطا گاه هزینه هنگفتی به بار می آورد و خطایی می شود به قیمت جان و عمر یک انسان.

عصر خبر به نقل از شبكه مجازي آستان: در هر حرفه و شغلی خطا و اشتباه وجود دارد اما در برخی حرفه ها و مشاغل، بروز برخی اشتباهات شاید جبران ناپذیر باشد و به همین جهت، این اشتباهات از سوی جامعه قابل پذیرش نیست. خطای پزشکی هم از آن دسته از اشتباهاتی است که در صورت وقوع، از سوی جامعه پذیرفتنی نخواهد بود چراکه این خطا گاه هزینه هنگفتی به بار می آورد و خطایی می شود به قیمت جان و عمر یک انسان. همین هزینه گزاف هم هست که جامعه را نسبت به این موضوع حساس کرده است. مثلا چند روز قبل خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه دختربچه ای بر اثر اشتباهات پزشکان، تنها بخاطر بیهوشی برای درمان دندانش فوت کرد و انتشار خبرهای آن بازتاب های زیادی در جامعه داشت. البته باید صحبت های پزشکان را هم شنید. آنها هم حرفهایی دارند و معتقدند هرگونه عدم موفقیت در درمان را نباید به پای خطای پزشکی گذاشت. برخی از آنها همچنین معتقدند که درباره برخی اخبار خطاهای پزشکی غلوهایی صورت می گیرد. اینها بخشی از محتوای گفت و گوهای کوتاه شبکه مجازی آستان درباره این موضوع است.
مسعود پزشكياندکتری/ نماينده مجلس شوراي اسلاميتکرار خطا، موجب سلب اعتماد از پزشکان می‌شود
اگر خطای پزشکی تکرار شود و ادامه داشته باشد فضای بی‌اعتمادی و بدبینی ایجاد می کند و مقبولیت پزشکان را زیرسوال می برد. البته بستگی دارد چه نوع خطای باشد، زمانی هست که نسخه ای دربیماری تاثیر مناسب دارد و در مریض دیگر تاثیر نامناسب دارد که اگر این را به عنوان خطا بگیریم که درست نیست. بنده مریضی را عمل  جراحی می کنم از صدتا مریض  ممکن است دراین عمل جراحی طبق اشل‌های دنیا دونفر فوت کنند. آیا من عمل کنم یا نه؟ آیا این خطاست؟ البته باید ببینم چه نوع خطای است و آیا این خطا مقبولیت دارد یا مشروعیت. گاهی پزشک سعی و تلاش خود را می کند ولی امکان بهبودی نیست و این دیگر خطا نیست.
رسول خضریعضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلسشکست در برخی عمل‌های جراحی خطای پزشکی محسوب نمی‌شود
خطای پزشکی نهایتا باید در حدی باشد که قابل جبران باشد. برخی خطاهای پزشکی جبران پذیر هستند و می شود با دارو یا جراحی آنها را جبران کرد اما برخی خطاها جبران ناپذیر هستند مثل جراحی های قلب و مغزو نخاع که جراحی های مراکز حساس بدن هستند و اگر خطایی رخ دهد جبران ناپذیر است و منجر به فوت بیمار می شود که این نوع خطاها به شدت در جامعه بارمنفی دارند ومردم را نسبت به جامعه پرشکی بدبین می کنند. البته برخی عمل های جراحی در دنیا تعریف دارند و می گویند این نوع عمل جراحی این خطرات را دارد و قبل از آن هشدارهای لازم به بیمار داده می شود و اگر بعد از این عمل های جراحی مشکلی برای بیمار رخ دهد این دیگر خطای پزشکی محسوب نمی شود.
علی کائیدیدکتری/ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلسبه آموزش دانشجویان پزشکی بیشتر توجه شود
در پزشکی خطا هست ولی باید پزشکان سعی کنند کمترین خطای پزشکی را داشته باشند زیرا با جان افراد سروکار دارند. باید سعی کنیم پزشکان خوب را در دوران پزشکی عمومی یا تخصصی تربیت کنیم که و کمترین خطا را داشته باشند. متاسفانه الان در دانشکده های پزشکی ما توجه کمتری به آموزش می شود و قطعا باید وزارت بهداشت و همچنین دانشکده های پزشکی به بحث آموزش توجه ویژه کنند زیرا اگر جامعه اعتمادش از این قشر زحمت کش سلب شود، اتفاقی خوشایند نیست.
سیمین الماسدکتری/ پزشک متخصص داخلیرسانه‌ها در مورد برخی خطاهای پزشکی بزرگ‌نمایی می‌کنند
خطای پزشکی بسیار کم اتفاق می افتد. درهر علم و حرفه ای نیزامکان خطا وجود دارد و یک پزشک نیز پاک و مقدس آفریده نشده است که در علمش و تخصصش خطا نداشته باشد. گاهی اینقدر در تشخیص ها یا جراحی ها تصمیم گیری سخت است که پزشک مجبور است ریسک کند تا فقط جان بیمار را نجات دهد. متاسفانه خطای پزشکی با جهت دهی و سوگیری های رسانه ای ممکن است در جامعه تاثیر منفی داشته باشد. رسانه ها در مورد برخی خطاهای پزشکی بزرگ نمایی می کنند.ممکن است برخی مواردی که در رسانه ها به آن پرداخته می شود اصلا خطای پزشکی نبوده است و قبلاز عمل جراحی پشک هشدارهای لازم را به بیمار داده باشد و تصمیم گیر نهایی بیمار باشد و متاسفانه بعد از عمل بیماری یا فو.ت می کند یا دچار نقصان می شود که این خطای پزشکی نیست.
مهدی وجدانیاندکتری/ پزشک فوق تخصص روماتولوژیحرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد!
وقتی بیماری فوت می کند صددرصد جامعه می گویند که پزشکان او را کشتند.90 درصد مردم می گویند فلان پرستار یا بیمارستان یا پزشک بد است زیرا فلانی در آن بیمارستان که فلان پزشک معالجه اش می کرد فوت کرده است. البته ما گلایه ای از مردم نداریم زیرا معتقدیم حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد. وقتی ویر بهداشت و درمان این همه پشت تریبون های مختلف جامعه پزشکی را مورد انتقاد قرار می دهد ما پزشکان دیگر حرفی برای گفتن نداریم. خطای پزشکی خطای ناشی ازعدم تشخیص و درمان صحیح یا زمان بیماری است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک