آشفته بازار اكران فيلم در سينما
«اكران ناگهاني»؛ شايد اين بهترين تعبير براي پديدهاي باشد كه سينماي ايران در چند ماه اخير با آن مواجه شده است، اتفاقي كه پيامدهاي منفياش اعتراض و انتقاد بسياري از اهالي هنر هفتم را همراه داشته است تا آنجا كه سخنگوي شوراي صنفي نمايش هم آن را تائيد ميكند.
به گزارش جامجم، ميگرن، پنهان، چك، نارنجيپوش، شور شيرين و آخرين سرقت برخي فيلمهايي است كه امسال روي پرده سينما رفته و دست اندركاران توليد آنها همگي از اكران ناگهاني و بدون برنامهريزي مناسب فيلمشان گلايه كردهاند.
حاشيههايي كه سينما از ابتداي سال تاكنون پشتسر گذاشت، نابساماني اكران را مضاعف كرده است و اين امر تا حدي گريبان سينما را گرفته كه تهيهكنندگان كمتر از يك هفته قبل از اكران، از زمان اكران فيلمشان مطلع ميشوند، در نتيجه فرصت اندكي براي تبليغات و اطلاعرساني دارند.
در هر فصل از اكران با اعتراض چند تهيهكننده و كارگردان مواجهيم كه از اكران نابهنگام فيلمشان گلايه دارند، هر چند برخي معتقدند اين اعتراضها ناشي از ضعف فيلمهاي مذكور در جذب مخاطب است، اما اين امر لزوم داشتن برنامهاي مدون و جدول مشخص براي اكران فيلمها را نفي نميكند.
چارهاي نداريم
مهدي رحماني، كارگردان فيلم «پنهان» كه فيلمش نابهنگام و با فرصتي اندك روي پرده سينماها اكران شده، در اين باره به جامجم گفت: اكران نابهنگام فيلمها ناشي از بيبرنامگي است. از طرفي اگر همين اكراني كه به شما دادهاند را از دست بدهيد، معلوم نيست چه زماني بتوانيد فيلمتان را اكران كنيد.
او ادامه داد: در واقع درست است كه نسبت به زمان اكران فيلممان اعتراض ميكنيم ولي چارهاي جز پذيرش اين زمان هم نداريم.
كارگردان «پنهان» افزود: اكران جهاني با تبليغات يكسان و همزمان صورت ميگيرد، ولي تبليغات هر فيلمي در اينجا براي خودش يك فرم خاص دارد. بزرگترين مسأله ما اكنون بينظمي و بيبرنامگي است.
رحماني به راهحل معضل اكران نابهنگام فيلمها هم اشاره كرد و افزود: اگر يك سينماگر از ابتداي دريافت پروانه ساخت، زمان قطعي اكران فيلمش را بداند، براي خودش برنامهريزي ميكند يا در نهايت تصميم ميگيرد كه فيلمش را نسازد. اينكه قواعد اكران و اولويتهايش روشن شود و يك جدول مشخص وجود داشته باشد، خيال سرمايهگذار و تهيهكننده را راحت ميكند.
تلاش براي كنترل ماشين تصادفي سينما
حبيب كاوش، سخنگوي شوراي صنفي نمايش كه مسئول چينش و انتخاب فيلم براي اكران است،در اين باره به جامجم گفت: به نظرمن همه كساني كه امسال فيلم اكران كردند، نهتنها با عجله و شرايط نامناسب فيلمشان روي پرده رفت، بلكه گرفتاريهاي ديگري هم داشتند. ما امسال بدترين نوع اكران را داشتيم كه با وجود سالهاي گذشته، باركود تماشاچي هم روبهرو شد.
او افزود: تلاش شوراي صنفي و فيلمهاي خوب در سال 90، اكراني را رقم زد كه با 21 ميليارد تومان درآمد براي سينماهاي تهران داشت كه نسبت به سال 89، 120 درصد افزايش تماشاچي داشت.
كاوش با تشبيه شرايط كنوني سينما به ماشيني كه با سرعت بالا حركت ميكند و يكباره سنگ بزرگي جلوي راهش را ميگيرد، افزود: ما همه تلاشمان را كرديم كه اين ماشين تصادف كرده را كنترل كنيم، ولي نتوانستيم و حتي سال آينده هم بعيد ميدانم كه اين شرايط سرو ساماني بگيرد.
او ادامه داد: معضل سينما در توليد، اكران و فرار تماشاچي خلاصه ميشود. تماشاچي هوشمند ما با فيلمهايي روبهروست كه بيبو و بيخاصيت است، آنها از سينما فراري شدهاند، از سوي ديگر در موقعيتي قرار داريم كه شوراي صنفي نمايش با التماس فيلم براي اكران پيدا ميكند و كسي حاضر نيست فيلمش را نمايش دهد.
سخنگوي شوراي صنفي نمايش خاطر نشان كرد: متاسفانه وضعيت كنوني سينما به فيلمها لطمه ميزند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به قوانيني كه خودش وضع كرده پايبند نيست و مديريت سينما ملوكالطوايفي شده است و هر كسي از سمتي اين سينما را مديريت ميكند.
اكران ناگهاني نتيجه بيبرنامگي
محمد احمدي، تهيهكننده و كارگردان سينما كه فيلم «آزمايشگاه» را روي پرده داشت، با اشاره به مغشوش بودن وضع اكران گفت: اكران ناگهاني و بدون برنامه فيلمها فرصت تبليغ و اطلاعرساني به تماشاگر را از بين ميبرد و اين به ضرر تهيهكننده، كارگردان و سينمادار است كه ميخواهند فيلمشان ديده شود و بازگشت سرمايه داشته باشد.
او افزود: در اين بين فيلمهايي كه امكان جذب مخاطب كمتري دارند با از دست دادن امكان تبليغات، ضرر مضاعفي ميكنند، ضمن اينكه حتي فيلمهايي كه به گيشه شان اميد هست هم از استقبال محروم ميشوند.
كارگردان «شاعر زبالهها» اكران نابهنگام را نتيجه بيبرنامگي دانست و افزود: فقدان هماهنگي عوامل سينما از شوراي صنفي تا اجزاي سازمان سينمايي و وجود مراكز متعدد تصميمگيري، در اصل به ضرر همه سينماست.
آشفتهترين اكران سينما
علي معلم، تهيهكننده و منتقد سينما هم با اشاره به وضع كنوني اكران اظهار كرد: از ابتداي امسال مقوله اكران شبيه معادلهاي بهم ريخته شد و به نظرم به چند جنبه برميگردد، از آرايش اكران بگيريم تا وضعيت نامناسبي كه از لحاظ دفاع از حقوق صاحبان فيلم وجود دارد، همچنين عملكرد ضعيف شوراي صنفي نمايش هم به اين موضوع دامن زده است.
او افزود: از ابتداي سال جاري خشت كج اكران بنا گذاشته شد و سينماي كشور كودك بيپشتوانهاي شده كه هر كس هر جا ميخواهد آن را ميفرستد. به نظرم امسال آشفتهترين اكران را داشتيم و كسي از قانون تبعيت نميكند و بسياري قوانيني كه توسط خودشان وضع شده را ناديده ميگيرند.
تهيهكننده «آل» ادامه داد: در شرايط فعلي بدا به حال كساني كه فيلم براي اكران دارند، چون عملا نميدانند كه فيلمشان كي اكران ميشود و چطور اكرانش به پايان ميرسد، در نتيجه تكليف موفقيت يا عدم موفقيت يك فيلم هم مشخص نيست. متاسفانه آشفتگي حيرت انگيزي در عرصه اكران را شاهديم كه تاكنون سابقه نداشته است.