حسن زاده: بارها تهدید شده‌ام

قبول نمی‌کنیم حکم‌ها را بشکنیم/باشگاه‌ها باید کمیته قضایی راه اندازی کنند/نباید فوتبال را چوب بزنیم/حلقه‌های مفقودی نمی‌توانند در اعلام رای‌ها تاثیرگذار باشند.

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد که از روزی که بر سرکار آمده اگرچه بارها تهدید شده ولی اجازه دست بردن در پرونده‌ها را به برخی‌ها نداده است.

اسماعیل حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب اظهار کرد: قوانین کمیته انضباطی در فوتبال چه در فیفا و چه در کشورهای عضو فیفا و همین‌إطور در کشور ما براساس آئین‌نامه داخلی مجازات‌های متفاوتی را درخصوص متخلفین فضای فوتبال در نظر گرفته‌اند. در این بین اشخاص حقیقی مثل مربیان و بازیکنان و همچنین اشخاص حقوقی مانند مدیران باشگاه‌ها اگر رفتار غیر ورزشی از خود نشان دهند بر اساس آئین نامه 12 فیفا با جرایمی موجه می‌شوند در بین جریمه‌ها هم جریمه نقدی از سایر جریمه‌ها مشهودتر است. بعد از آن هم جرایم دیگری مانند محرومیت از بازی خانگی، محرومیت از حضور تماشاگران، محرومیت از حضور در اماکن ورزشی و… برای افراد و باشگاه‌ها متخلف در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در وهله نخست ما سعی می‌کنیم جرایم نقدی را در نظر بگیریم، در مرحله دوم محرومیت چند جلسه‌ای، یا چند ماه و در برخی محرومیت‌های سالانه تا 2 سال برای متخلفین در نظر می‌گیریم. میزان جرایم به نوع جرم فرد خطاکار بر می‌گردد.

هیچ جریمه‌ای باطل نمی‌شود

حسن‌زاده درخصوص اینکه بسیاری از جرایمی که از سوی کمیته انضباطی اعلام می‌شود بعد از مدتی باطل می‌شود، اظهار داشت: مشکلی که داریم این است که برخی رسانه‌ها با ذهنیت خود خبرهایی را اعلام می‌کنند که صحت ندارد. هیچ جریمه‌ای باطل نمی‌شود. در مواقعی برای یک فوتبالیستی که 4 جلسه محرومیت در نظر گرفته‌ایم. فرد خاطی بعد از آنکه 2 جلسه از آن محرومیت را سپری کرده باشد شاید با درخواستش 2 جلسه محرومیت باقیمانده را ببخشیم اما در مورد 1000 پرونده اخیر کمیته انضباطی هیچ‌کدام از جرایم نقدی باطل نشده، ضمن اینکه در فیفا و حتی قوانین داخلی کمیته‌های انضباطی بندهای وجود دارد که می‌تواند ورزشکار خاطی را عفو کرد البته ما در طول فصل گذشته کمتر از 5 درصد بخشش داشتیم.

وی ادامه داد: بخشش در زمانی موجه است که فرد خاطی از کرده خود پشیمان است و این بخشش یک راهی برای متنبه شدن او است اما فضای فوتبال ما نشان داده فردی که مورد بخشش قرار می‌گیرد متنبه نمی‌شود. به همین دلیل فوتبالیست‌ها کمتر مورد بخشش قرار می‌گیرند، یعنی ما قبول نمی‌کنیم حکم‌ها را بشکنیم مگر اینکه مطمئن شویم فرد خاطی که نصف محرومیتش را سپری کرده متنبه شده است. البته در کل آیتم‌های مختلفی برای بازدارندگی از جرم وجود دارد که یکی از آیتم های اصلی مجازات فرد متخلف است.

حسن‌زاده اضافه کرد: باشگاه‌ها باید کمیته قضایی راه اندازی کنند وقتی در سطح جهانی کمیته انضباطی فیفا بیش از 100 ماده برای سالم سازی محیط فوتبال در نظر می‌گیرد جرایم قابل توجه ای هم در نظر می‌گیرد نشان می‌دهد در فوتبال افرادی هستند که درصدد انجام کارهای خلاف هستند و باید مقابل آنها ایستادگی کرد، البته معتقدم نباید فوتبال را چوب بزنیم در همه جای دنیا حتی در اروپا که در فوتبال اول هستند تخلفاتی صورت می‌گیرد اما نباید نوع مجازات‌ها به شکلی باشد به نوعی القا شود که در فوتبال فقط ناهنجاری وجود دارد، بلکه تشویق و تنبیه باید در کنار هم باشد.

وجود کمیته انضباطی الزامی است

رییس کمیته انضباطی با بیان اینکه وجود کمیته انضباطی الزامی است، تاکید کرد: داور مسابقه حرکت‌های غیرورزشی که در زمین اتفاق می‌افتد را با نشان دادن کارت زرد و قرمز جریمه می‌کند، اما در فوتبال ممکن است تخلفاتی رخ دهد که از حیطه داور دور است و نمی‌تواند به آنها کارت دهد و در این مواقع ما باید وارد شویم.

وی افزود: هدف کمیته انضباطی سالم سازی در فوتبال است. فوتبال پدیده‌ای است که می‌تواند آفت داشته باشد و باید با آن برخورد شود. در مجازات‌ها حتی در محاکم قضایی باید متناسب با شرایط جرم با او برخورد کرد. به طور نمونه میزان جریمه بازیکن لیگ برتری که بالای چند 100 میلیون پول گرفته به طور یقین بالاتر از جریمه آن بازیکن شهرستانی است که در تیم‌های رده پایین تر بازی می‌کند. البته باید توجه داشت حکمی که صادر می‌کنیم باید تاثیر لازم را داشته باشد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: طی یک فصل و نیم گذشته در لیگ برتر نزدیک به 700 پرونده در لیگ برتر و درکل فوتبال 1500 پرونده داشتیم اما آیا تمامی متخلفین این پرونده متنبه شده اند یا نه. باید دیگران نظر دهند اما حلقه‌های مفقودی که در فوتبال وجود دارد نمی توانند در اعلام رای‌ها تاثیرگذار باشند.

بازی جوانمردانه عقیم مانده است

رییس کمیته انضباطی در ادامه تاکید کرد: نتیجه‌گرایی در فوتبال ما حاکم شده و به همین دلیل مدیرعامل، مربی و بازیکن می‌خواهند به هر طریقی که شده نتیجه بگیرند به طوری که بازی جوانمردانه عقیم مانده است. در جایی هم که دلال وجود دارد و در کار بازیکنان دخالت می‌کنند ما باید رفتار بازیکنان در جریان مسابقات زیر نظر داشته باشیم. وقتی در فوتبال زیر ساختار وجود نداشته باشد حتی رفتار هواداران به زمین مسابقه کشیده شده و در روح و روان بازیکنان تاثیر می‌گذارد و همین موضوع باعث واکنش بازیکنان در جریان مسابقه می شوند. در پرونده‌های انضباطی فصل جاری همه موارد نقص مقررات نبود بلکه بیشتر پرونده‌ها مربوط به مطالبات است که ما طبق ماده 18 به آن رسیدگی می کنیم.

هیئت رسیدگی به تخلفات از کمیته انضباطی جدا است

حسن‌زاده در خصوص حوزه کاری کمیته انضباطی و هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال گفت: انشاء‌الله با اصلاح اساسنامه فدراسیون و تطابق آن با استانداردهای فیفا کمیته به نام کمیته اخلاق که هم اکنون در قالب هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال کار می‌کند تشکیل می‌شود. آن‌وقت ما در مورد نقص قانون بازیکنان و مواردی که در حیطه مسائل فوتبالی است رسیدگی‌های لازم را انجام می‌دهم و کمیته اخلاق با مسائلی مانند دلالی، عنصر رشوه، مسائل غیراخلاقی، فساد و باند بازی مبارزه خواهد کرد.

وی یادآور شد: کمیته اخلاق وظیفه دارد موضوعاتی که در این حوزه‌ها به وجود می‌آید را پیگیری کرده و زمانی که به نتیجه رسید پرونده را در صورت لزوم در اختیار مقامات قضایی، امنیت و انتظامی دهد طی چند وقت اخیر هم فکر می‌کنم کمیته اخلاق نزدیک 20-30 پرونده را در همین حوزه به مقامات قضایی دادگاه انقلاب و عمومی تحویل داده تا رسیدگی لازم انجام دهند.

رییس کمیته انضباطی تاکید کرد: الان افرادی هستند که اساساً برای آنها اهمیت ندارد فوتبال ما در جهان، آسیا و حتی در کشور چه جایگاهی دارد. برای آنها مهم نیست که ما می‌توانیم از طریق فوتبال شرایط فرهنگ کشور خود که حاصل خون شهدا است،  به جهانیان نشان دهیم. ما از طریق فوتبال می‌توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را حل کنیم اما یکسری افراد هستند به مسائل حاشیه‌ای در فوتبال می‌پردازند. فردی وجود دارد که ما مدت‌هاست بر سر موضوعات مختلف با او درگیر هستیم. یک روز خود را وکیل می‌نامد، یک روز در نقش دلال ظاهر می‌شود و هر کسی بخواهد علیه او کار کند علیه او مصاحبه می‌کند.

من را تهدید کردند

رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در مدتی که در کمیته انضباطی مشغول به کار شدم، بنده را تهدید کردند چرا چنین آرایی صادر کرده‌ام، یا نباید فلان رأی را بدهیم یا از نوع دیگر خواستند‌ دست در پرونده‌ها ببرند اما ما مقابل آنها ایستادگی کردیم.

وی افزود: فوتبال ورزش پاکی است که در عین حال منجر به تفریح مردم می‌شود، حتی تاثیر زیادی در اقتصاد و شکوفایی فرهنگی دارد. بسیاری فکر می‌کنند همه کسانی که به نوعی با فوتبال رابطه دارند میلیاردی حقوق می‌گیرند، در حالیکه فقط فوتبالیست‌ها چنین مبالغی می‌گیرند. بنده و همکارانم در فدراسیون حتی کفاشیان حقوق بازنشستگی خود را  از  یک ارگان دیگر را می‌گیریم.

تشویق هم می‌کنیم

رییس کمیته انضباطی تاکید کرد: ما در حین حال که تنبیه می‌کنیم، تشویق هم می‌کنیم. طی 6-7 ماه گذشته مبالغ قابل توجهی را برای پاداش در نظر گرفتیم، آخرین آن هم برای تیم گهر دورود بود که در بازی با استقلال رفتارهای مناسبی داشتند. این تشویق مختص به تیم‌های لیگ برتر، دسته یک و دوم است. مبالغ پاداش در کمترین حالت 4-5 میلیون تومان و بیشترین آن 10 میلیون تومان است. ضمن اینکه باید بگویم ما در کمیته انضباطی دخل و تصرفی روی پول‌هایی که افراد و باشگاه‌ها بابت جرایم خود می‌پردازند نداریم. همه پول‌ها به حساب فدراسیون ریخته می‌شود. ما هم که کسی را تشویق می‌کنیم آن فرد پولش را از فدراسیون می‌گیرد.

تعیین سقف قرارداد فایده ای نداشت

حسن‌زاده همچنین با اشاره به تعیین سقف قرارداد برای بازیکنان گفت: اینکه گذاشتن قانون قرارداد مثبت بود یا منفی یا بر چه اساسی ایجا شد، بماند اما نظر من این است که وقتی نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم چرا قانون می‌گذاریم؟ گذاشتن چنین قوانینی فایده‌ای ندارد، فقط باعث شد در خیلی مواقع پول‌ها بیرون از چارچوب قراردادها پرداخت شود. البته کسانی که این قانون را گذاشتند یک انگیزه مثبت داشتند، آن هم اینکه AFC برای اینکه سهمیه لیگ قهرمانان ما را افزایش دهند باید بدهی باشگاه صاف شود و سقف باعث شد بدهی تیم‌ها کاهش یابد. اگر یک نفر هم سقف قرارداد را رعایت کند باز هم خوب است. همین الان 50 باشگاه لیگ برتری، دسته اولی و دسته دومی بدهی دارند که طی همین هفته‌ها حکم‌های آنها صادر خواهد شد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک