كنايه خبرنگار bbc به سازنده كارتون هاي دوران كودكي (+عکس)

درگذشت جانگداز شادروان خلدآشیان ایسائو تاکاهاتا را از صمیم دل به عزیزانی تسلیت عرض می کنم که به سوگ ایشان نشسته و دیوارهای فیس بوکی و اینستاگرامی شان را به شمایلش آراسته اند، حال آنکه تا امروز صبح مانند بنده، هرگز اسم ایشان را نشنیده و از وجود انسانی به این اسم بر کره خاکی بی خبر بودند.

به اندوه سترگ و جانکاه شما احترام می گذارم اما درگذشت ایشان برای بنده بهانه ای شد تا بیزاری خود را از پدیده ای به نام کارتونژاپنی ابراز کنم که آن عزیز نوگذشته هم در بالیدنش سهمی بسزا داشته است.

کارتونژاپنی مانند کالای چینی، نمادی است از ابتذال. کارتونهای ژاپنی هایدی و باخانمان که شما هم همین امروز فهمیدید حضرت تاکاهاتا آنها را ساخته، به همان اندازه در هنر پویانمایی اصالت دارند که نمونه های چینی کالاهای صاحب نشان اروپایی (کالای صاحب نشان را معادل همان چیزی که به کار بردم که شما به آن برند می گویید و ما مارک می گفتیم).

کارتونژاپنی مثل جنس چینی است، انبوه و ارزان و بنجل. امثال این آقای تاکاهاتا آثار جاودانه ادبی غرب را می گرفتند، در آن آب می بستند و از تمام جاذبه های ادبی اش عاری می کردند و با خلاقیتی زیرصفر به تصویر می کشیدند.

مثل همان کاری که چینیها با کالاهای نشاندار اروپایی می کنند. کارتونژاپنی مثل نقاشیهای کپیه است که بچه هایی که نقاشی بلد نیستند با گذاشتن کاغذ نازک روی عکس و دواندن مداد روی خطوط می کشند. کارتونهایشان قلابی است، مثل میگو قلابی که چینیها با ریختن ژله و پلاستیک و نمی دانم چه در قالب میگو درست می کردند و به خورد خلق الله می دهند. در بازه ای پنجاه ساله اگر کارتونهایشان را نگاه کنی، همه یک شکل است. انگار همه را یک نفر کپی کرده. کارتونژاپنی پویانمایی نیست چون پویایی ندارد، هنر نیست چون هنر خلاقیت است و اصالیت و کارتونژاپنی هیچکدام از اینها را ندارد.

ایسائو تاکاهاتا از سردمداران ابتذال بود. روحش شاد و یادش گرامی

كنايه خبرنگار bbc به سازنده كارتون هاي دوران كودكي (+عکس)

برای مشاهده بهترین و دیدنی ترین تصاویر خبری، علمی، اجتماعی و ورزشی کلیک کنید

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک