طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز ایرادات شورای نگهبان به طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو را رفع کردند.

طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس اصلاح شدبه گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز ایرادات شورای نگهبان به طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو را رفع کردند.

این طرح از سوی کمیسیون صنایع و معادن تهیه و تدوین شده بود که بعد از تصویب نمایندگان به شورای نگهبان ارجاع شده و این شورا  به 5 ماده طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفته بود.

ایرادات شورای نگهبان درباره این طرح به شرح زیر بود:

۱_ در ماده ۲، از آنجا که بر اساس سیاست‌های بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری صرفاً هشتاد درصد از سهام بنگاه‌های مشمول صدر اصل ۴۴ مجاز دانسته شده است، واگذاری صددرصد آن، مغایر این سیاست‌ها و  در نتیجه بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

۲_ در ماده ۵، بکار بردن خط بیگانه (JV)، مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد.

۳_ در ماده ۷، با عنایت به اینکه مشخص نیست مبدأ دوره پنج‌ساله چه زمانی است، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. همچنین اطلاق مسئولیت تولیدکننده درجایی که خریدار عالم به عیوب بوده است، خلاف موازین شرع شناخته شد.

۴_ واژه‌های بیگانه «هیبریدی»، «مدل»، «شارژ» و «فسیلی» در این مصوبه، مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی شناخته شد.

همچنین این شورا در تذکری اعلام کرده بود که در ماده الحاقی ذیل ماده ۶، عبارت «شورای عالی رقابت» به عبارت «شورای رقابت» اصلاح شود.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک