پاسخ تلفنی اوباما به اولاند درباره جاسوسی

احضار سفیر آمریکا در پاریس به وزارت خارجه فرانسه برای پاسخگویی در مورد جاسوسی واشنگتن از شهروندان این کشور، خشم الیزه را از کاخ سفید کاهش نداده از همین رو باراک اوباما مجبور به تماس با فرانسوا اولاند شد.

عصرخبر  به نقل از مهر، حضور “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا در فرانسه و احضار سفیر آمریکا در پاریس برای ادای توضیحات در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان فرانسوی نتوانسته عصبانیت الیزه را از این اقدام واشنگتن کاهش دهد.

در همین رابطه شینهوا از تماس تلفنی “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا با “فرانسوا اولاند” همتای فرانسوی وی خبر داده است.

اولاند در گفتگو با اوباما اعلام کرده است که جاسوسی آمریکا از شهروندان فرانسوی غیر قابل قبول است و واشنگتن باید در مورد این اقدام خود پاسخگو باشد.

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد : رئیس جمهور در تماس با اولاند در مورد مطالب افشا شده در رسانه ها گفتگو کرد. بخشی از این گفتگو درباره فعالیت آمریکا و بخش دیگری از این گفتگو در مورد پرسش های حقوقی بود که برای دوستان و متحدان ما در مورد این موضوع وجود دارد.

به نوشته شینهوا، اوباما در گفتگو با اولاند، به رئیس جمور فرانسه اطمینان داده که آمریکا در حال بازبینی قوانین جمع آوری اطلاعات خود برای برقراری تعادل میان موضوع امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و همچنین متحدان خود است.

روسای جمهور دو کشور همچنین موافقت خود را با ادامه رایزنی در مورد فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کردند.

اما “جان کری” وزیر امور خارجه آمریکا، که برای گفتگو با مقامات پاریس در مورد سوریه به پاریس سفر کرده، شب گذشته اعلام کرد که واشنگتن در مورد فعالیت جاسوسی خود و جمع آوری اطلاعات از کشورهای مختلف جهان، گفتگوهایی را با فرانسه انجام می دهد.

کری در ادامه با بیان این نکته که فرانسه از دوستان قدیمی آمریکاست، از ادامه دار بودن رایزنی دو کشور در مورد برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد.

تنش موجود میان فرانسه و آمریکا، به دنبال انتشار گزارشی در روزنامه لوموند در ارتباط با شنود مکالمات تلفنی و رصد فعالیت آنلاین دهها میلیون شهروند فرانسوی توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، رخ داد و در پی آن “لوران فابیوس” وزیر خارجه فرانسه، سفیر آمریکا در پاریس را برای ادای توضیحات در این رابطه به وزارت خارجه احضار کرد.

پیش از فرانسه، این جریان و تشن میان آمریکا و آلمان به وجود آمده بود به طوری که برخی کارشناسان کاهش آرای “آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان، در انتخابات 22 سپتامبر را به دلیل سکوت وی در قبال جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان آلمانی پیش بینی می کردند.

بر اساس اسناد افشا شده، آلمان در میان کشورهای اروپایی هدف شماره یک جاسوسان آمریکایی محسوب می شود.

 

 

 

 

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک