تفاوت آئدس با سایر پشه‌ها در چیست؟

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت بجنورد گفت: «پشه آئدس با سایر پشه‌های موجود در دنیا یک‌سری تفاوت دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زمان فعالیتشان است.»

سعیدی اظهار کرد: پشه آئدس روز فعالیت است و زمان فعالیت آن‌ها از زمان طلوع تا غروب آفتاب است و بیشترین زمان سیکل فعالیت این پشه، هنگام طلوع آفتاب است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آئدس برخلاف پشه‌های دیگر همچون زنبور عسل مهاجم هستند. سایر پشه‌ها صبر می‌کنند که فضا تاریک و شخص به خواب رود و سپس گزش را انجام دهند که آئدس اینگونه نیست.

سعیدی ادامه داد: علاوه بر آن ظاهر پشه آئدس با پشه‌های دیگر متفاوت است و نوار‌های تیره و روشن دارند.

به گفته وی آئدس به شدت این توانایی را دارد که خود را با محیطی که در آن قرار دارد، تطبیق دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه افزایش سفر، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن دمای هوا، تغییر فصول و تغییر سبک زندگی سبب انتشار محل زندگی این پشه شده است، افزود: آئدس کلمه‌ای یونانی به معنای ناخوشایند و نفرت انگیز است که در گذشته مناطق حاره و گرمسیری محل زندگی آن‌ها بوده، اما با تجارت مواردی همچون لاستیک‌های مستهلک و یا برخی از گیاهان زینتی شیوع پیدا کرده‌اند.

سعیدی توضیح داد: این پشه علاقه به آب‌های راکد، آب ته گلدان، ناودان و کولر دارد. این‌پشه به تعداد زیادی تخم گذاری می‌کنند و تخم‌های آن‌ها مقاومت بالایی به گرما و سرما دارند.

وی بیان کرد: از سال ۹۰ خراسان شمالی مورد پایش قرار گرفته و مکان‌هایی همچون فرودگاه‌ها و کارخانجات که امر تجارت را انجام می‌دهند مورد بررسی قرار می‌گیرد و تاکنون نمونه مثبتی از آن مشاهده نشده است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک