رویترز: سلاحی که ترامپ با آن ترور شد نماد خشونت و نظامی‌سازی جامعه آمریکاست

خبرگزاری آمریکایی نوشت، ترور دونالد ترامپ با اسلحه‌ معروفی انجام شده که نماد نظامی‌سازی و خشونت مسلحانه در جامعه این کشور است.

رویترز با اشاره به اینکه اخیرا لایحه‌ای از سوی نمایندگان محافظه‌کار در کنگره آمریکا با موضوع تعیین سلاح AR-۱۵ به عنوان «تفنگ ملی ایالات متحده آمریکا» مطرح شده نوشته است این سلاح را اما به عنوان نماد خشونت مسلحانه در ایالات متحده می‌توان در نظر گرفت چون سلاح مورد استفاده در برخی از مرگبارترین و بدنام‌ترین تیراندازی‌های کور رخ داده در ۲ دهه اخیر در ایالات متحده بوده و حالا نیز به دلیل استفاده از آن در جدیدترین خشونت سیاسی یعنی ترور رئیس جمهور سابق آمریکا و شلیک تیری که به جراحت گوش او انجامید، مورد توجه قرار گرفته است.

در این مطلب نوشته شده است: «بازاریابی ماهرانه به همراه اختلاف‌نظرهای حزبی از جمله عواملی بوده‌اند که به گرایش آمریکایی‌های زیادی به این سبک از سلاح کمک کرده و آن را تبدیل به یک نماد سیاسی و فرهنگی قوی در کشوری ساخته‌اند که طبق متمم دوم قانون اساسی‌اش حق حمل سلاح برای همه وجود دارد.»

«کارولین گالاهر»، یک استاد دانشگاه آمریکایی که تحقیقاتی را درباره خشونت مسلحانه، فعالیت‌های شبه نظامی و افزایش محبوبیت سلاح‌های در دسته AR-۱۵ در ایالات متحده انجام داده، می‌گوید: «بازاریابی باعث تشکیل نوعی رمانتیسیزم درباره سلاح AR-۱۵ شده است. این بازاریابی مثل یک تئاتر بوده است.»

رویترز: سلاحی که ترامپ با آن ترور شد نماد خشونت و نظامی‌سازی جامعه آمریکاست

او معتقد است تولیدکنندگان اسلحه در آمریکا برای فروش این محصول دست به تبلیغاتی زده‌اند که این سلاح را همچون نماد مردانگی، امنیت و محافظت و خصایص یک سرباز واقعی معرفی می‌کنند.

به نوشته این خبرگزاری تعدادی از والدین قربانیان کشتار مسلحانه سال ۲۰۱۲ در مدرسه ابتدایی «سندی هوک» دست به شکایت موفقیت آمیزی از عوامل بازاریابی صنعت اسلحه آمریکا زدند. همچنین والدین چند کودک کشته شده در تیراندازی کور سال ۲۰۲۲ در مدرسه‌ای در شهر «یووالدی» تگزاس نیز در شکایت خود از شرکت‌هایی همچون شرکت تولید اسلحه «دنیل دیفنس» به این تبلیغات استناد کردند چون عامل این ۲ کشتار از اسلحه AR-۱۵ استفاده کرده بودند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکا به مدت ۱۰ سال از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ فروش این سلاح را ممنوع ساختند. هر چند بعدا این ممنوعیت تمدید نشد اما عمدتا دموکرات‌های لیبرال فشار زیادی برای آنکه این ممنوعیت تمدید شود آورده بودند.

با اتمام این ممنوعیت و از سال ۲۰۰۴ به بعد فروش اسلحه AR-۱۵ با افزایشی انفجاری روبرو شد و هم‌اکنون طبق آمار منتشر شده از سوی «بنیاد ملی ورزش‌های تیراندازی» در آمریکا بیش از ۲۸ میلیون قبضه از این سلاح در ایالات متحده هم‌اکنون در گردش است.

«کریس والتز»، فروشنده سلاح در ایالت جورجیا و بنیانگذار گروه موسوم به «مالکان سلاح AR-۱۵ در آمریکا» می‌گوید که این اسلحه همچنین نماد حامیان آزادی مالکیت سلاح در آمریکا که در برابر تلاش‌ها برای لغو این آزادی مقاومت می‌کنند، است.

کارشناسان می‌گویند، پایان ممنوعیت فروش سلاح AR-۱۵ در آمریکا در سال ۲۰۰۴ مصادف با نظامی‌سازی فزاینده جامعه این کشور به دلیل تبعات حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و جنگ‌های متعاقب آن در عراق و افغانستان شد. آنها معتقدند هیچ سلاحی در فرهنگ عامه آمریکایی‌ها به اندازه سلاح AR-۱۵ جای پا پیدا نکرده است.

رویترز: سلاحی که ترامپ با آن ترور شد نماد خشونت و نظامی‌سازی جامعه آمریکاست
عکس یادگری لوران بوبرت با فرزندانش با اسلحه AR-۱۵

برخی سیاستمداران آمریکایی همچون «لوران بوبرت»، نماینده جمهوریخواه محافظه‌کار مجلس نمایندگان از ایالت کلرادو عکس‌هایی از خود و فرزندانش در حالی که این سلاح را به دست گرفته‌اند منتشر کرده و از حامیان لایحه تعیین این اسلحه به عنوان «تفنگ ملی ایالات متحده آمریکا» هستند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک