سوءقصد به ترامپ و اطلاعات تازه؛ یک نقشه فکرشده و یک واکنش ناشیانه

تحقیقات درباره تیراندازی روز ۱۳ ژوئیه نشان می‌دهد برنامه‌ریزی دقیقی در روز‌های قبل از حمله تنظیم شده، و همین طور مجموعه‌ای از نواقص امنیتی را آشکار می‌کند که امکان اجرای این نقشه را فراهم کرده است. تا الان روشن شده است که حمله کروکس نتیجه یک تصمیم لحظه‌ای نبوده، بلکه او با روش مشخص و قصد قبلی این کار را انجام داده است.

 

بی بی سی: توماس متیو کروکس با در دست داشتن اسلحه، مواد منفجره و ابزار مسافت‌یاب، بدون هیچ مانعی وارد مراسم انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا شد.
تحقیقات درباره تیراندازی روز ۱۳ ژوئیه نشان می‌دهد برنامه‌ریزی دقیقی در روزهای قبل از حمله تنظیم شده، و همین طور مجموعه‌ای از نواقص امنیتی را آشکار می‌کند که امکان اجرای این نقشه را فراهم کرده است.
این هفته سه جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیر اف‌بی‌آی، مدیر سرویس مخفی و رئیس پلیس ایالتی پنسیلوانیا در کنگره آمریکا برگزار شد.
در اینجا نگاهی داریم به اطلاعات جدیدی که در اظهارات این افراد درباره سوء قصد به دونالد ترامپ مطرح شده است.
مرحله آمادگی
تا الان روشن شده است که حمله کروکس نتیجه یک تصمیم لحظه‌ای نبوده، بلکه او با روش مشخص و قصد قبلی این کار را انجام داده است.
اف‌بی‌آی گفته است که به نظر می‌آید تاریخ شروع برنامه‌ریزی او روز ۶ ژوئیه بوده: کروکس برای شرکت در سخنرانی انتخاباتی ترامپ ثبت‌نام کرده و هم‌زمان تحقیقاتی درباره ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انجام داده است. او از جمله در گوگل این سوال را جست‌وجو کرده که «اسوالد چقدر از کندی فاصله داشت؟»
کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این جست‌وجو برای درک وضعیت ذهنی او بسیار مهم است.» آقای ری افزود که بعد از آن، جست‌وجوهای کروکس بر روی ترامپ «متمرکز شده بود».
اف‌بی‌آی می‌گوید او به تنهایی این کار را انجام داده و به نظر نمی‌آید که هیچ کمکی دریافت کرده باشد.
او قبل از سوء قصد اقدام به شناسایی محل سخنرانی کرده است. به گفته آقای ری، کروکس دو ساعت قبل از مراسم انتخاباتی ترامپ، پهپادی را از فاصله حدود ۲۰۰ متری محل سخنرانی به پرواز در آورده است.
آقای ری گفت که دوربین پهپاد حدود ۱۱ دقیقه کار کرده و فیلمی که از آن به دست آمده نمایی از صحنه را نشان می‌داده که از پشت موقعیت شلیک نهایی کروکس گرفته شده است.
آقای ری گفت که کروکس یک تفنگ سبک از نوع ای‌آر-۱۵ را به صورت قانونی از پدرش خریده، اما نگفت که این اتفاق چه زمانی رخ داده است. این تفنگ یک قنداق تاشو داشته که مخفی کردن آن را آسان‌تر کرده است.
ماموران پلیس ایالتی گزارش دادند که هم‌زمان با آغاز مراسم، او از یک مسافت‌یاب استفاده کرده است. این ابزار به تیرانداز کمک می‌کند فاصله خود را تا هدف مورد نظر اندازه‌گیری کند.
کروکس همچنین مواد منفجره‌ هم تهیه کرده بود. به گفته آقای ری بعد از حمله، دو دستگاه «خام» مجهز به گیرنده‌ در خودروی کروکس و یک فرستنده در بدن او پیدا شد.
یک رسید خون‌آلود هم در لباس‌های کروکس پیدا شد که مربوط به یک نردبان یک و نیم متری بود که به گفته آقای ری نشان می‌دهد این خرید اخیرا انجام شده است. با این حال، نردبانی در محل پیدا نشد و آقای ری گفت که کروکس از «تجهیزات مکانیکی» برای رسیدن به نقطه شلیک استفاده کرده است، اما توضیح بیشتری نداد.
بنابراین کروکس در روز حادثه با یک تفنگ قابل پنهان کردن، اطلاعاتی درباره ترورهای قبلی، یک مسافت‌یاب، دو بمب و اطلاعات دقیقی درباره چیدمان محل، به آنجا رفت.
مرحله اجرا
ورود فردی با این همه تجهیزات به محل یک گردهمایی انتخاباتی نباید امکان‌پذیر باشد، چه رسد به اینکه این تجهیزات را با خود به روی یک بام مرتفع و بدون حفاظت، با خط دید مستقیم به محل سخنرانی ببرد. اما این دقیقا همان اتفاقی است که در مراسم سخنرانی ترامپ در شهر باتلر رخ داد.
پاسخ‌های کریستوفر پریس، رئیس پلیس پنسیلوانیا، به سوالات کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان، نشان‌دهنده مجموعه‌ای از لغزش‌ها از سوی مجریان قانون بود.
محل برگزاری مراسم دارای دو لایه امنیتی بود: محوطه خارجی که پلیس ایالتی در آن گشت می‌زد، و فضای داخلی که تامین امنیت آن را ماموران سرویس مخفی، از جمله یک تیم تک‌تیرانداز مستقر روی یک بام، بر عهده داشتند.
یک مرکز عملیات هم فعال بود که با حضور اعضای آژانس‌های مختلف اداره می‌شد. اما در روز حادثه، ارتباط‌ها نامنظم و مناطق مسئولیت نامشخص بودند.
آقای پریس در جلسه استماع خود در کنگره گفت که پلیس ایالتی مسئول امنیت محدوده اطراف انبار شرکت ای‌جی‌آر اینترنشنال بود، ساختمانی که کروکس از روی بام آن شلیک کرد و با خط دیدی مستقیم، حدود ۱۲۰ متر با محل سخنرانی ترامپ فاصله داشت.
او فاش کرد که مامورانش در روزهای قبل از گردهمایی، خطر مربوط به این ساختمان را مطرح کرده بودند اما سرویس مخفی به آنها گفته بود که این مسئله به پلیس ایالتی مربوط می‌شود چون انبار در محوطه بیرونی مراسم قرار دارد.
به گفته آقای پریس در نتیجه این گفت‌وگوها، یک واحد محلی واکنش سریع، به سبک یک تیم ضربت، در داخل آن مجتمع ساختمانی مستقر شده بود.
نیویورک تایمز گزارش داده است که این تیم در واقع متشکل از دو نفر بود که به دلیل گرم بودن هوا، در داخل ساختمان مانده بودند. منابع این روزنامه گفتند که این برنامه را سرویس مخفی تایید کرده بود.
کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی که این هفته از مقام خود کناره‌گیری کرد، به اعضای کنگره گفت که نمی‌تواند توضیح دهد چرا هیچ‌کس روی بام آن ساختمان مستقر نشده بود.
چه اشتباهی رخ داد؟
پریس گفت که اولین بار واحد واکنش سریع پلیس ایالتی، گزارش رویت کروکس را داده است.
او گفت که برخلاف دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم، کروکس در حال راه رفتن در آن اطراف بوده و تلاش نکرده وارد محدوده سخنرانی شود.«کروکس هرگز وارد محوطه امنیتی نشد.»
کسی جلو او را نگرفت. آقای پریس گفت که او یکی از سه نفری بود که تا آن مقطع به عنوان «فرد مشکوک» مورد توجه قرار گرفته بود.
به گفته آقای پریس حدود ۲۵ دقیقه قبل از شروع مراسم، واحد واکنش سریع دوباره او را مشاهده کرد که این بار در حال استفاده از مسافت‌یاب بود، هرچند که وجود هیچ اسلحه‌ای گزارش نشد.
این احتمالا نقطه‌ عطفی بود که در آن تدابیر امنیتی به طور غیر قابل بازگشتی شکست خورد.
یکی از اعضای تیم واکنش سریع، عکسی از کروکس را برای یک افسر ایالتی در اتاق عملیات مشترک فرستاد. آقای پریس گفت که یک رابط سرویس مخفی از این افسر خواسته تا عکس را به یک شماره دیگر ارسال کند.
در این مرحله به نظر می‌رسد که مامورانی که وظیفه حفاظت از ترامپ را داشتند، کروکس را به اندازه‌ای خطرناک نمی‌دانستند که اقدامی انجام دهند، چون هیچ سلاحی مشاهده نشده بود.
روز دوشنبه، در جلسه پرسش و پاسخی پرتنش در کمیته نظارت مجلس نمایندگان، خانم چیتل اذعان کرد که ماموران او دست کم دو بار قبل از شروع تیراندازی، از حضور کروکس مطلع شده بودند.
او گفت که ماموران «تنها چند ثانیه قبل از شروع تیراندازی» از جدی بودن تهدید آگاه شدند.
لحظات بحرانی
آقای پریس گفت که در این مرحله چندین پلیس محلی، از جمله اعضای تیم واکنش سریع، شروع به جست‌وجوی کروکس کردند. به نظر می‌رسد که او با وجود خطر افزایش تهدید، دوباره گم شده بود.
شاهدان به بی‌بی‌سی گفتند که در آن مقطع زمانی آنها مردی را دیده بودند که با اسلحه‌ای در دست، در حال خزیدن روی پشت بام بود. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتاد که ترامپ روی صحنه بود.
آقای پریس گفت که سرانجام ماموران محلی پلیس راهنمایی و اعضای تیم واکنش سریع، کروکس را روی بام پیدا کردند. به گفته آقای پریس یکی از ماموران پلیس محلی که با کمک یک همکار دیگر، خودش را به بام ساختمان رسانده بود، مجبور شد پس از روبرو شدن با کروکس عقب‌نشینی کند.
به گفته رئیس پلیس ایالتی این مواجهه تنها «چند ثانیه» قبل از شروع تیراندازی رخ داد.
محافظان بلافاصله پس از اولین شلیک‌ها ترامپ را دوره کردند و او ظرف دو دقیقه از
صحنه خارج شد. هم‌زمان یک تک‌تیرانداز کروکس را کشته بود.
ویدیویی که حدود یک ساعت بعد از حمله روی بام ساختمان ضبط شده، نشان می‌دهد که تک‌تیراندازها و ماموران سرویس مخفی تلاش می‌کنند بفهمند چه کسی چه چیزی را و در چه زمانی دیده است، صحنه‌ای که به حس سردرگمی در میان ماموران مجری قانون اضافه می‌کند.
هشت پوکه گلوله در اطراف جسد کروکس پیدا شد. او یک نفر از جمعیت را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد.
کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، به کنگره گفت که در مورد ترامپ «هنوز برخی سوالات وجود دارد که آیا گلوله یا ترکش به گوش او اصابت کرده است یا نه».
ترامپ گفته که «برای دموکراسی تیر خورده است» اما هیچ‌گونه اطلاعات رسمی درباره مراقبت‌های پزشکی خود ارائه نکرده است.
چرا به ترامپ اجازه داده شد روی صحنه برود؟
از زمانی که کروکس با اسلحه روی بام ساختمان مشاهده شد تا زمانی که اولین تیر را شلیک کرد، ترامپ حدود ۱۰ دقیقه روی صحنه بود.
تقریبا هیچ گزارش عمومی از اقدامات و تصمیم‌های سرویس مخفی در طول مراسم وجود ندارد. خانم چیتل از پاسخ به بیشتر سوالاتی که در کنگره از او پرسیده شد خودداری کرد، از جمله اینکه چند مامور در حال حفاظت از ترامپ بودند.
از صحبت‌های خانم چیتل می‌توان فهمید که ماموران، هشدارها درباره کروکس را نادیده گرفته‌اند چون او را با سلاح ندیده بودند.
خانم چیتل نتوانست درخواست نمایندگان کنگره برای ارائه یک جدول زمانی دقیق را برآورده کند و به آنها گفت که «اطلاعات دقیقی» ندارد.
او یک روز پس از جلسه کنگره، تحت فشار اعضای هر دو حزب مجلس نمایندگان، از مقام خود به عنوان مدیر سرویس مخفی استعفا کرد و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها پاسخی برای این سوالات ارائه نشود.
انگیزه کروکس چه بود؟
حدود دو هفته از این حمله گذشته و هنوز اطلاعاتی درباره ایدئولوژی یا باور خاصی که ممکن است انگیزه کروکس برای انجام این حمله باشد، در دست نیست.
آقای ری، مدیر اف‌بی‌آی به نمایندگان کنگره گفت که انگیزه او یکی از «سوالات مرکزی» در جریان تحقیقات پلیس فدرال آمریکا است.
او گفت که مصاحبه با آشنایان و بستگان کروکس و جست‌وجوی خانه و سوابق آنلاین او تصویر روشنی درباره انگیزه او ارائه نمی‌دهد.
به گفته آقای ری تحلیل اطلاعات موبایل مهاجم نشان می‌دهد که او «جست‌وجوهای زیادی» در مقالات خبری انجام داده، بدون این که الگوی خاصی در آن دیده شود.
او گفت که ماموران همچنان در حال رمزگشایی پیام‌ها در تلفن او هستند.
کروکس بعد از حمله به کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱، مبلغ ۱۵ دلار به یک سایت جمع‌آوری کمک برای حزب دموکرات اهدا کرد، و چند ماه بعد از آن به عنوان یک رای‌دهنده جمهوری‌خواه ثبت‌نام کرد.
هیچ‌گونه بیانیه یا مرام‌نامه‌ای از او پیدا نشده است.
هنوز معلوم نیست که او قصد داشته با مواد منفجره‌ای که تهیه کرده چکار کند، اما آقای ری گفت در حالی که بمب‌های او قابل استفاده بودند، گیرنده‌های آن‌ها خاموش بود و کروکس نمی‌توانست آن‌ها را از راه دور منفجر کند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک