نظر رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره وزیر کار دولت پزشکیان

فردی می‌تواند حافظ منافع مردم باشد که قبلا گلویش در گروی جریان خاص سیاسی گیر نکرده باشد.

امیدواریم طبق وعده رئیس جمهورمان وزیر کار از دل فرهیختگان جامعه کارگری انتخاب شود

عصر خبر: سمیه گلپور گفت: این اهمیت دارد که فردی امین در این وزارت کار بر سر مسند قدرت باشد. لذا همه جوانب به صورت فراجناحی باید درنظر گرفته شود و با اصل قراردادن سه جانبه‌گرایی بتوان مشکلات ساختاری وزارت کار را حل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخرین روزها برای انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپری می‌شود و تشکل‌های کارگری و بازنشستگی و اصناف کشور آخرین تلاش‌های خود برای انتخاب وزیری در تراز این وزارتخانه که در واقع متعلق به کارگران، بازنشستگان و اصناف و تعاونی‌ها و از کارافتادگان و درماندگان است، انجام می‌دهند. در شرایطی که مسعود پزشکیان در جلسه پایان تیرماه خود با تشکلات کارگری و بازنشستگی بر انتخاب وزیری از جنس جامعه کارگری و از دل آن‌ها سخن گفت، این روزها زمزمه مطرح شدن افراد دیگری شنیده می‌شود که اتفاقاً سبقه قوی کارفرمایی داشته و سوابق آن‌ها مرتبط با این وزارتخانه نیست. در این میان تشکلات کارگری و صنفی همچنان بر شاخص‌های خود تاکید می‌کنند.

سمیه گلپور (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران) در این رابطه توضیح می‌دهد: وزارت کار به‌عنوان وزارتخانه بزرگ که سرمایه‌های انسانی در آن مدیریت می‌شوند، بسیار اهمیت دارد. چه در حوزه کارگری و چه در حوزه کارفرمایی، افرادی که چرخ صنعت و خدمات و حرفه‌های کشور را به حرکت در می‌آورند، به این وزارتخانه مربوط هستند. آنچه که در شعار سال انتخاب شده توسط رهبر انقلاب مطرح شده، یک عنصرش در درون این وزارتخانه است. لذا در فضای انتخاب بالاترین سمت اجرایی در دولت در این حوزه، باید به شکل خاص متخصات افرادی بررسی شود که آن‌ها نماد جامعه کار و تولید هستند و شخصیت آن‌ها باید متناسب با این وزارتخانه باشد.

وی افزود: ما علاوه بر کارگران، جمعیت انبوه بازنشستگان را نیز داریم که مرتبط با این وزارتخانه و صندوق‌های تحت مدیریت این وزارتخانه هستند. وزیر کار در مدیریت همه این فضاها موثر است. به همین دلیل‌عدم وابستگی وزیر در این حوزه به جریانات سیاسی بسیار اهمیت دارد. فردی می‌تواند حافظ منافع مردم باشد که قبلا گلویش در گروی جریان خاص سیاسی گیر نکرده باشد. چنین وزیری می‌تواند دغدغه معیشت مردم را داشته باشد و برای آن‌ها به‌عنوان وزیر نماینده منافع مردم، در دولت چانه‌زنی کند.

گلپور با اشاره به وعده مسعود پزشکیان در دیدار با تشکلات کارگری مبنی بر انتخاب وزیر از دل جامعه کارگری گفت: آقای پزشکیان به‌طور مسلم وعده دادند که فضای انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درستی ترسیم شود و انتخاب از درون جامعه کارگری انجام شود. این نشان دهنده اعتماد ایشان و باور وی به جامعه کارگری است و نشان می‌دهد ما در درون همین کارگران ایرانی افرادی را داریم که باید از ظرفیت نخبگی آنان استفاده شود. در دل جامعه کار و تولید افراد فرهیخته و کارکشته‌ای را داریم که اتفاقاً به‌دلیل سیاسی‌کاری‌هایی که در اغلب دولت‌ها مشاهده می‌شود، از ظرفیت‌های آنان استفاده نمی‌شود. این درحالی است که در دل خود بدنه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و فعالان عرصه کارگری و بازنشستگی، ما استعدادهایی را داریم که در جریان و خطی نیستند و خالصانه با طی مدارج عالی دانشگاهی، در همه حوزه‌های کارشناسی حرف برای گفتن دارند. ما امیدواریم از این افراد دغدغه‌مند استفاده شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: بسیاری از افرادی که مدنظر ما از درون فرهیختگان و نخبگان جامعه کارگری هستند، بخاطر نه گفتن به تمنیات جریان‌ها و خطوط مختلف و باندها، تاکنون از هر قدرتی دور بودند. جریاناتی که چشم طمع به مدیریت شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی دارند و مال ذی نفعان و بیت المال کارگر و بازنشسته وجود دارد، نباید قدرت بگیرند و ما امیدواریم دست درازی به این اموال صورت نگیرد. این شرکت‌ها برای ذی‌نفعان باید اقدام به سوددهی کنند. باتوجه به اینکه نیمی از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور ما مرتبط با این وزارتخانه هستند، این اهمیت دارد که فردی امین در این وزارت کار بر سر مسند قدرت باشد. لذا همه جوانب به صورت فراجناحی باید درنظر گرفته شود و با اصل قراردادن سه جانبه‌گرایی بتوان مشکلات ساختاری وزارت کار را حل کرد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ادامه داد: ما مشکلات اساسی مثل توسعه تشکل‌یابی، پیوستن به مقاوله‌نامه‌های بنیادین سازمان جهانی کار به‌عنوان بخشی از اعضای موسس ILO که هرساله حق عضویت می‌پردازد، حفظ صندوق‌های بازنشستگی و منابع آنان، کار شایسته و حفاظت و ایمنی شغلی، قابل حل است و ما در همه این حوزه‌ها در جهان حرف برای گفتن داریم. نباید این اهداف مهم ذیل جهت‌گیری‌های سیاسی فراموش شود. این وزارتخانه دارای انواع ثروت‌های زیرزمینی و رو زمینی و قدرت عظیمی به وسعت ایران است. در کشوری چنین ثروتمند و با وزارتخانه‌ای با این توان، نباید وضع کارگران و بازنشستگان و مردم ما از نظر معیشتی و شغلی چنین باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم آقای پزشکیان بتوانند با انتخاب مستقل و مدبرانه، بتوانند خلاء مدیریت بهینه و اصولی را در وزارت کار پر کنند و تحت تاثیر القائات جریان سیاسی انتخاب گزینه فنی و اصلح را از نظر دور نکنند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک