قنبری: تیم اقتصادی آقای پزشکیان، واقع‌بین‌تر از تیم اقتصادی دولت پیشین است ارزیابی یک استاد اقتصاد از تیم اقتصادی کابینه/ فرمانده اقتصادی دولت پزشکیان کیست؟

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است فرمانده اقتصادی دولت پزشکیان علی طیب‌نیاست و قرار است تیم اقتصادی کابینه زیر نظر وی کار کنند.

رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه‌ی پزشکیان حالا این امید را برای برخی کارشناسان ایجاد کرده است که کابینه با ترکیب کنونی می‌تواند مسیر حرکت خود را آغاز کند.

علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، در رابطه با تیم اقتصادی کابینه چهاردهم، به خبرآنلاین گفت:« به باور من، در مجموع تیم خوبی برای کابینه انتخاب شد. وزرای اقتصادی کابینه آقای پزشکیان، افرادی با تجربه و کارآزموده هستند که پیش از این نیز سالها به عنوان مسئولان ارشد اقتصادی در کشور حضور داشته‌اند.»

او ادامه داد:« تیم اقتصادی که گویا قرار است زیر نظر آقای طیب نیا کار بکنند، هم در وزارت اقتصاد و هم در وزارتخانه‌های تخصصی دیگر مانند نفت، صمت، کار، راه و جهاد کشاورزی هم وزرای توانایی را در خود می‌بینند. بدون تردید حضور افرادی تواناتر برای اداره کشور، به بهبود وضع فعلی کمک خواهد کرد.»

قنبری: تیم اقتصادی آقای پزشکیان، واقع‌بین‌تر از تیم اقتصادی دولت پیشین است ارزیابی یک استاد اقتصاد از تیم اقتصادی کابینه/ فرمانده اقتصادی دولت پزشکیان کیست؟

معاون پیشین وزارت جهاد کشاورزی، در ادامه عنوان کرد:« جهت گیری که تاکنون از سوی کابینه ارائه شده نیز یک جهت گیری اصولی و صحیح است. در شرایط فعلی رفع مشکلات اساسی اقتصاد ما، یعنی کنترل تورم، بهبود وضعیت اشتغال، رشد اقتصادی مستمر و پایدار و همچنین جذب سرمایه گذاری کافی محقق نخواهد شد، مگر اینکه آرامش به اقتصاد کشور برگردد. اینکه دولت فعلی اعلام کرده که قصد انجام اقداماتی که می‌تواند به نوسانات بیشتر منجر شود را ندارد، نشان می‌دهد که تیم اقتصادی آقای پزشکیان، واقع‌بین‌تر از تیم اقتصادی دولت پیشین است.»

این نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس اذعان کرد:« درک دولت فعلی از موانع حاصل از تحریم‌ها و تلاش برای مدیریت تنش می‌تواند اقدام موثر دیگری باشد که به آرامش بیشتر کشور و اقتصاد کمک کند. در این بستر بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی که به بهبود معیشت جامعه منجر می‌شود، محقق خواهد شد. کنترل تنش‌ها و کاهش تحریم‌ها اگر با کاهش نوسانات داخلی همراه باشد، می‌تواند زمینه جذب بیشتر سرمایه گذاری داخلی و همچنین جذب موثر سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کند.»

وی با مقایسه روند فعلی با روند پیشین در دولت سیزدهم گفت:« در دولت قبلی، سیاستهای زیان‌باری در پیش گرفته شد که نتیجه آن هم سه سال مداوم تورم بیش از ۴۰ درصدی بود. رویه‌ای که پیش از این از سوی دولت در جریان بود، یک رویه کاملا خسارت بار بود که با تغییر دولت، به اجبار تغییر کرد. این تغییر مسیر به سود اقتصاد کشور خواهد بود و خیلی زود می‌توان اثرات آن را مشاهده کرد. درواقع تغییر مجریان، می‌تواند با فرض ثابت ماندن همه عوامل فعلی، وضع موجود را بهتر کند.»

این کارشناس اقتصادی همچنین بازتر شدن فضا در عرصه‌های مختلف را در بهبود شرایط کنونی موثر دانست.

قنبری در رابطه با انتخاب سیاستهایی که در پی افزایش قیمتها نباشد، گفت:« همانطوری که گفتم، پیش نیاز اساسی بهبود روند فعلی، آرامش و ثبات است. اقداماتی مشابه آنچه که پیش از این اجرا شده، به سرعت نوسانات را تشدید خواهد کرد. به همین دلیل من فکر می‌کنم اقداماتی که به کاهش نرخ تورم منجر می‌شود، بهترین اقدامات در شرایط فعلی کشور است.»

معاون پیشین وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با نوری قزلجه، وزیر جدید این وزارتخانه هم خاطرنشان ساخت:« به باور من در وزارت جهاد کشاورزی هم چون دیگر وزارتخانه‌های تخصصی مانند کار و نفت، وزیری به مراتب تواناتر از گذشته انتخاب شده است. منتها مشکلات بخش کشاورزی فقط مشکلاتی تک بخشی نیستند و باید در هماهنگی با دیگر وزارتخانه‌ها به سمت حل مشکلات آن رفت. پیچیدگی مشکلات در این بخش، موجب می‌شود که اثربخشی سیاستگذاری‌ها با تاخیری بیشتر نمایان شود. به همین جهت فکر می‌کنم باید برای مشاهده تحول، باید صبر بیشتری داشت.»

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک