گرانی بی رویه گوشت /وارد کنندگان ارز ترجیحی می‌گیرند ولی گوشت را ۲ برابر گران تر عرضه می‌کنند!

دبیر انجمن بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی گفت: دولت به واردکنندگان ارز ترجیحی می‌دهد تا گوشت را با قیمت پایین‌تری به دست مصرف کننده برسانند، ولی قیمت گوشت در بازار آزاد ۲ برابر قیمت ارز ترجیحی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گزارش تورم خوراکی که توسط مرکز آمار منتشر شده، قیمت گوشت همچنان برمدار صعود است و به نظر می رسد سیاست‌های دولت هم در این زمینه موثر عمل نکرده و نتیجه اینکه این کالای اساسی از سفره‌های مردم پر کشیده است البته دولت در سال‌های گذشته سعی کرده است با تخصیص ارز ترجیحی، از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کند، اما عوامل مختلفی دخیل هستند که همچنان بسیاری از سفره های مردم را خالی از گوشت قرمز نگه داشته است.
تابناک نوشت: طبق آمار اعلامی، در مردادماه سال جاری حداقل قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی معادل ۵۴۸ هزار تومان و حداکثر قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی ۸۴۲ هزار تومان بوده است و همین امر سبب شده است میانگین قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی به ۶۹۵ هزار تومان برسد. کارشناسان معتقدند که عرضه گوشت تنظیم بازار در ماه‌های گذشته موجب شده است کمی از سرعت افزایش قیمت این کالای اساسی کاسته شود.

قیمت گوشت آزاد ربطی به قیمت مصوب دولت و تنظیم بازار ندارد

مسعود رسولی، دبیر انجمن بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی درخصوص افزایش قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت آزاد ربطی به قیمت مصوب دولت و تنظیم بازار ندارد. درحال حاضر قیمت گوشت گوسفندی مخلوط ۳۱۶ تومان بوده و قیمت ران و سردست گوسفندی نیز ۳۷۵ هزار تومان است همچنین قیمت گوشت گوساله ران و سردست نیز ۲۹۹ هزار تومان است.

رسولی افزود: قیمت‌های مصوب دامدارها را بیچاره کرده است و دولت موظف کرده تا حدی که نیاز بازار تنظیم شود گوشت با قیمت دولتی فروخته شود و نه درحدی که نیاز بازار تامین گردد! ازطرف دیگر دامداران هزینه تمام شده دام را که درنظر می‌گیرند با همین قیمت تمام شده بازار آزاد تطابق دارد.

این مقام مسئول قیمت گوشت را به نرخ ارز مرتبط دانست و بیان کرد: دولت به واردکنندگانی که ارز ترجیحی می‌دهد که گوشت را با قیمت پایین‌تر به دست مصرف کنندگان می‌رساند و بازار تنظیم بمی‌شود، درحالی که قیمت گوشت در بازار آزاد به ۲ برابر قیمت نرخ ارز ترجیحی یا همان دلار ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته وی، درآمد دامداران پایین است و قیمت تمام شده گوشت برای دامدار گران می‌افتد بنابراین دامدار مجبور است گوشت را گران بفروشد تا هزینه هایش را تامین کند. از سویی دیگر دولت گوشت گوساله منجمد را با قیمتی مناسب‌تر و کیلویی ۳۰۰ هزار تومان به دست مردم می‌رساند تا کسانی که قدرت خرید کمتری دارند، بتوانند این کالا را مصرف کنند.

رسولی با اشاره به اینکه دامدار گوشت را در بازار آزاد به قیمت عرف و تمام شده به فروش می‌رساند، اظهار داشت: قیمت تمام شده گوشت برای دامدار نزدیک به کیلویی ۸۰۰ هزار تومان است و با همین قیمت آن را می‌فروشد. اینکه مردم قدرت خرید ندارند به دلیل این است که درآمد جامعه پایین است و دامدار و واردکننده دراین میان نقشی ندارند.

واردات گوشت یارانه‌ای تا آخر سال ادامه دارد

سیدمحمد سادات ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد واردات گوشت گرم  پیشتر در این باره گفته بود: قرار بر این بوده بر اساس میزان تولید و تعادل بازار گوشت وارد شود تا بتواند قیمت را تنظیم کند که با توجه‌ به پتانسیل خوب کشور در تولید گوشت قرمز، تأمین این گوشت برای کشور میسر بوده و تأکید کمیسیون بر تأمین این نیاز در داخل است.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها مبادرت به واردات گوشت با مجوزهای لازم کرده‌اند که در قانون بودجه ۱۴۰۳، ردیفی از محل عوارض واردات نهاده‌های دامی پیش بینی شده که برای تولید ۵۰ هزار تن گوشت مورد نیاز برای تنظیم بازار است تا بتوان واحدهای تولیدی کشور را فعال کرد؛ لذا نظر مجلس و کمیسیون کشاورزی تأمین نیاز از منابع داخلی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که در زمانی که تولید فرصت مناسبی برای پایداری دارد، اجازه واردات داده می‌شود. در این فرصت‌ها اجازه واردات نباید داده شود؛ اما بعضاً در وزارت جهاد کشاورزی و شورای تنظیم بازار تصمیماتی گرفته می‌شود و مجوز واردات داده می‌شود.

به گفته ابراهیمی، اکثر کشورها به تولید برای کاهش قیمت‌ها یارانه می‌دهند. باید تولید باکیفیت داشته باشیم و نهاده‌ها و زیرساخت‌ها را با حداقل قیمت در اختیار تولیدکننده قرار دهیم و با حداقل قیمت از آن‌ها خریداری کنیم بنابراین روش کاهش قیمت، حداکثرکردن یارانه به تولیدکننده است تا قیمت عرضه حداقلی و توان خرید داشته باشیم.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک