پیشنهاد ارمنستان به آذربایجان برای امضای معاهده صلح؛ ماموریت اتحادیه اروپا در کانون توجه قرار گرفت

هم ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌اند که به توافقی که می‌تواند یکی از طولانی‌ترین اختلافات ارضی اتحاد جماهیر شوروی سابق را حل کند، نزدیک‌تر شده‌اند. ارمنستان و آذربایجان اعلام کرده‌اند که در آستانه نهایی کردن یک توافق مهم هستند که از مدت‌ها قبل انتظار آن می‌رفت. پیش‌بینی می‌شود که این توافق، صلح را در منطقه قفقاز جنوبی که چندین دهه درگیری بین دو کشور را تجربه کرده است، به ارمغان آورد.

 

یورونیوز: هم ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌اند که به توافقی که می‌تواند یکی از طولانی‌ترین اختلافات ارضی اتحاد جماهیر شوروی سابق را حل کند، نزدیک‌تر شده‌اند.
ارمنستان و آذربایجان اعلام کرده‌اند که در آستانه نهایی کردن یک توافق مهم هستند که از مدت‌ها قبل انتظار آن می‌رفت. پیش‌بینی می‌شود که این توافق، صلح را در منطقه قفقاز جنوبی که چندین دهه درگیری بین دو کشور را تجربه کرده است، به ارمغان آورد.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز شنبه ۳۱ اوت (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پس از مسجل شدن پیشرفت‌های کافی در موضوعات کلیدی مورد بحث در مذاکرات دوجانبه ماه‌های اخیر، دولت او رسما پیشنهاد امضای معاهده صلح را آذربایجان داده است.
پاشینیان توضیح داد که «آخرین نسخه پیش‌نویس معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان شامل ۱۷ ماده است که در مورد ۱۳ماده از جمله مقدمه آن به توافق کامل رسیده‌ایم.» او پیشنهاد کرد که دو کشور فعلا با امضای یک معاهده صلح بر اساس همین بندهای مورد توافق پیش بروند و باقی مانده مسائل را بعداً حل و فصل کنند.
این اظهارات یک روز پس از آن منتشر شد که دو طرف اعلام کردند که توافقی در مورد کمیسیون مشترک مرزی برای تعیین و تحدید مرزهای مشترک امضا شده است.
این دو کشور همسایه در سال‌های اخیر، هم بر سر منطقه جدایی‌ناپذیر قره‌باغ از آذربایجان و هم در داخل مرزهای بین‌المللی شناخته‌شده ارمنستان، درگیری‌های متعددی داشته‌اند.
پس از جنگ سال ۲۰۲۲، یک گروه ماموریتی از اتحادیه اروپا برای نظارت بر وضعیت متشنج مرزها، در ارمنستان مستقر شده است. در همین حال، ارمنستان خواستار خروج مرزبانان روسی است که از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی در این کشور مستقر بودند.
حکمت حاجی‌اف، مسئول سیاست خارجی آذربایجان روز یکشنبه در گفتگو با پولیتیکو، ضمن تایید پیشرفت در مذاکرات دوجانبه، افزود که توافق در مورد کمیسیون مرزی «باید برای خروج نیروهای اتحادیه اروپا کافی باشد.» آذربایجان به طور مداوم با مأموریت بروکسل مخالفت کرده است و ادعا می‌کند که این امر خطر درگیری را افزایش می‌دهد.
آذربایجان در سپتامبر گذشته برای بازپس‌گیری قره باغ که توسط جمعیت ارمنی‌‌تبار آن کنترل می‌شد، حمله نظامی کرد. در این دوره، نیروهای حافظ صلح روسی هیچگونه مداخله‌ای نکردند که همین امر منجر به آواره شدن تقریباً تمام ۱۰۰ هزار ساکن منطقه شد که مجبور به فرار به ارمنستان شدند.
با دور شدن ایروان از حوزه نفوذ مسکو، اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر روابط سیاسی خود را با ارمنستان تقویت کرده است، اما در عین حال بروکسل روابط نزدیکی نیز با آذربایجان دارد. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۲ برای امضای توافقنامه‌ای که صادرات گاز از آذربایجان را افزایش می‌داد، به باکو سفر کرد. این توافق بخشی از استراتژی اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه بود.
پاشینیان در مورد احتمال شرکت کردن هیات ارمنستان در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴ (موسوم به کوپ ۲۹) در آذربایجان، خاطرنشان کرد که شرکت کشورش در این کنفرانس به میزان پیشرفت مذاکرات صلح بستگی دارد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک