مهاجرت روزانه ۵ تا ۶ پرستار از ایران؛ علت: مشکلات معیشتی و فشار کاری؛ مقصد: عمدتا آلمان و دانمارک / از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سالانه میانگین مهاجرت پرستاران دوبرابر شد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از ۲ برابر شدن میزان مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت:آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با رغبت زیاد پذیرش می کنند.

فارس: رئیس کل سازمان نظام پرستاری از ۲ برابر شدن میزان مهاجرت پرستاران خبر داد و گفت:آلمان و دانمارک کشورهایی هستند که اکنون پرستاران ایرانی را با رغبت زیاد پذیرش می کنند.

پرستاران به عنوان پیشقراولان نظام سلامت و اولین گروه درمانی در خط مقدم درمان بیماران همواره نقش مهم و تاثیر گذاری در تامین سلامت افراد مختلف جامعه دارند.

جماعتی زحمتکش که هنوز مردم ایران رشادت‌ها و ایثارگری‌های این یاران نظام سلامت در دوران دهشتناک و سخت شیوع کرونا را به خوبی در ذهن خود به خاطر سپرده و فداکاری‌های بی مانند آنان در تاریخ این سرزمین به مانند دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است.

در این میان، وجود مشکلات متعدد معیشتی، صنفی و… میان پرستاران امروزه به یک مشکل و مسئله مهمی تبدیل شده که از جمله آنها، کمبود پرستار و به تبع آن فشار طاقت فرسا بر کادر پرستاری، معوقات زیاد پرستاران، اضافه کاری‌های اجباری و در مقابل پرداختی‌های ناچیز، فاصله زیاد و تفاوت بسیار بین پرداختی به پرستاران و پزشکان با توجه به اینکه پرستاران بار اصلی درمان بیماران را در مراکز درمانی به دوش می‌کشند و… جملگی باعث بروز اعتراض آن‌ها شده است.

اساس آمار مختلف اعلامی از سوی محمد میرزابیگی، رئیس کل سابق سازمان نظام پرستاری روزانه ۵ تا ۶ پرستار و بر اساس آمار محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، سالانه ۲۵۰۰ پرستار چمدان‌های مهاجرت خود را بسته و به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

سطح کیفی بالا و مهارت قابل توجه پرستاران ایرانی همواره مورد تایید کشور‌های مختلف جهان بوده و جایگاه پرستاران ایرانی از جهت علمی در سطح خوب دنیا قرار دارد. همین موضوع و مهمتر اینکه حقوق قابل توجه پرداختی به پرستاران در کشور‌های مختلف سبب شده تا پرستاران ایرانی علی رغم میل باطنی خود جلای وطن کرده و دست به مهاجرت بزنند.

آمار مهاجرت پرستاران رو به افزایش است

احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران، گفت:‌آمار مهاجرت پرستاران رو به رشد است؛ به طوری که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سالانه میانگین مهاجرت پرستاران دوبرابر شد.

وی ادامه داد: یک آماری داریم که کسانی که از ما در خواست گود استندیینگ (تایید صلاحیت کاری) می‌کنند که این‌ها لزوما به معنای مهاجرت نیست؛ برخی نیز بدون این نامه مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین آمار دقیقی نداریم، اما آن رشدی که از مهاجرت پرستاران می‌بینیم، حداقل دو برابر درخواست ها، زیاد شده؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم مهاجرت نیز دو برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: شاید یکی از کار‌های ما این باشد که یک تجمیع اطلاعات بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و نظام پرستاری داشته باشیم تا بتوانیم آمار دقیق را اعلام کنیم، اما این روند روند رو به افزایشی است و نگرانی ما این است تا در سال آینده افزایش پیدا کند.

نجاتیان تصریح کرد: همین آماری که الان داریم نیز نگران کننده است؛ یعنی شاید ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سالانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های پرستاری در کل کشور درخواست مهاجرت دارند؛ این عدد بسیار بزرگی است.

وی متذکر شد: پیشنهاد ما این است که دولت باید از فاز انکار مهاجرت خارج شود و وارد مداخله فعال در حوزه مهاجرت شود؛ این به معنای جلوگیری نیست، بلکه مداخله فعال به معنی این است که قبول داشته باشیم مهاجرت در حال اتفاق است و یک امر بین المللی است نه داخلی و این را دولت می‌تواند به صورت فعالانه وارد شود و ساماندهی و تسهیل کند؛ همچنین کمک کند اگر کسی خواست به کشور برگردد فرصت برایش فراهم شود.

آلمان و دانمارک مقصد بیشتر پرستاران مهاجر

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این پرسش که اکنون پرستاران بیشتر به کدام کشور‌ها مهاجرت می‌کنند، ابراز داشت: الان دانمارک و آلمان بیشترین مقصدی است که پرستاران از ما درخواست می‌گیرند.

وی یادآور شد:این دو کشور برای جذب پرستاران ایرانی شرایط را خیلی تسهیل کردند؛ یعنی الان آلمان و دانمارک سطح درخواست خود را پایین آوردند.

نجاتیان بیان کرد: البته این‌ها که می‌روند روز اول پرستار نمی‌شوند؛ چون باید آموزش‌هایی بینند و همزمان می‌توانند زبانشان را تکمیل کنند؛ اما فی البدایع برای درخواست مهاجرت و گرفتن ویزای کار پایین‌ترین سطح و مدرک زبان را می‌خواهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری یادآور شد:، چون در سطح دنیا بعد از کرونا متوجه شدند که نیاز به پرستار زیاد است؛ بنابراین تمام شرایط را کاهش دادند تا بتوانند پرستاران را بهتر جذب کنند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک