درباره ممنوعیت انتخاب‌رشته ۳ رشته پزشکی؛

واکنش نمایندگان مجلس به تجمع اعتراضی کنکوری‌ها

نمایندگان کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس به اعتراض داوطلبان کنکور‌های سال سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۲ درخصوص مصوبه ممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی سال گذشته در کنکور امسال واکنش نشان دادند.

صبح امروز سه شنبه ۱۳ شهریورماه جمعی از داوطلبان کنکور‌های سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۲ در اعتراض به مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در خصوص ممنوعیت انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی سال گذشته در برابر سازمان ملی سنجش تجمع کردند. بنابر آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۱۴۰۳ آمده است؛ داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شده و در سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته می‌کنند، از فرایند اعلام نتایج نهایی حذف خواهند شد.

به گزارش ایلنا، به گفته این داوطلبان معترض اطلاع رسانی در این زمینه که این افراد، حق شرکت در کنکور یا حق انتخاب رشته را ندارند، پیش از این صورت نگرفته است و بسیاری از این افراد در کنکور ۱۴۰۳ رتبه‌های بهتری کسب کرده اند. آن‌ها امروز نسبت به این که چرا مصوبه‌ای که در دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۲ اطلاع رسانی نشده، ناگهان در دفترچه رشته سال ۱۴۰۳ درج شده است، اعتراض داشتند.

رسیدگی کمیسیون آموزش و بهداشت به اعتراض داوطلبان

«ابوالحسن مصطفوی غمام» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اعتراض داوطلبان گفت: ممکن است حق با داوطلبان باشد. با وجود اینکه تعطیلات است، اما ما تلاش می‌کنیم با آقای منادی در این باره صحبت کنیم و موضوع را پیگیری کنیم. البته کمیسیون بهداشت هم می‌تواند در این زمینه ورود کند با توجه به اینکه داوطلبان رشته پزشکی هستند.

وی با بیان اینکه به ما هم پیام‌های زیادی از طرف این داوطلبان رسیده است، گفت: سازمان سنجش در گذشته زیرمجموعه وزارت علوم بود و ما می‌توانستیم در چنین مواقعی از وزیر سوال کنیم، اما الان یک سال است که این سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری است. البته ما باز هم می‌توانیم هم از رییس سازمان و هم رییس جمهور در این خصوص پرسش کنیم، اما در آن زمان کار سریعتر انجام می‌شد و با وزیر تماس می‌گرفتیم و مشکل حل می‌شد.

این نماینده مجلس گفت: اگر قبلا اطلاعیه‌ای در این زمینه داده بودند و اطلاع رسانی شده بود، داوطلبان با اطلاع از شرایط، شرکت می‌کردند، اما الان به یکباره این موضوع را اعلام کرده اند و این اشتباه است چراکه عده‌ای زحمت کشیده اند و الان با مشکل مواجه شده اند.

نباید نسبت به داوطلبان بدعهدی صورت بگیرد

«احمد آریایی نژاد» عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در واکنش به تجمع داوطلبان در اعتراض به این مصوبه به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر بنده، چون به این داوطلبان در سال گذشته اعلام نشده بود، باید مانند گذشته عمل شود و حق با داوطلبان است. حال امسال که این مصوبه در دفترچه مطرح شده است، باید برای سال آینده اعمال شود.

این عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نباید بدعهدی صورت بگیرد. این ضایع شدن حق است، چرا که باید در سال گذشته به آن‌ها اعلام می‌شد. الان هم که در دفترچه آمده است، اگر قبول شوند و انتخاب رشته کنند چنانچه ثبت نام نکنند، محروم می‌شوند، این درست است تکلیف این مشخص است، اما نباید به گذشته بازگردد و شامل حال گذشته شود و این موضوع اشتباه است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در سال گذشته این موضوع در دفترچه انتخاب رشته قید نشده بود، داوطلبان می‌توانند امسال انتخاب رشته کنند، گفت: به نظر من حق به جانب داوطلبان است و باید بتوانند انتخاب رشته کنند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک