معطل شدن ۷۰۰ کامیون ایرانی در افغانستان / انتظار رانندگان به ۹ روز رسید

فرماندار تایباد گفت: ۷۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل صادراتی و ترانزیتی ایرانی در گمرک‌های هرات و اسلام قلعه افغانستان متوقف است و مالکان و رانندگان آنها منتظرند تا در صورت همکاری طرف افغانستانی این ناوگان را از طریق مرز دوغارون وارد جمهوری اسلامی ایران کنند.

ایرنا: فرماندار تایباد گفت: ۷۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل صادراتی و ترانزیتی ایرانی در گمرک‌های هرات و اسلام قلعه افغانستان متوقف است و مالکان و رانندگان آنها منتظرند تا در صورت همکاری طرف افغانستانی این ناوگان را از طریق مرز دوغارون وارد جمهوری اسلامی ایران کنند.

مهدی شیردل روز چهارشنبه افزود: معطلی کامیونهای خالی ایرانی در هرات و اسلام قلعه که مهمترین مرز رسمی افغانستان با کشور ما و دوغارون است هم اکنون به بیش از ۹ روز رسیده است.

او اظهار کرد: این محدویت باعث گلایه صنف بزرگ کامیون‌داران ایرانی شده و مسوولان افغانستانی تاکنون هیچ گونه اقدامی برای حل این مساله نکرده اند.

وی با اشاره به این که ورود و خروج ناوگان حمل و نقل افغان بین ۲ گمرک اسلام قلعه افغانستان و دوغارون ایران بدون هیچ گونه محدودیتی در حال انجام است ادامه داد: طرف افغانستانی با اجرای این طرح به دنبال افزایش فعالیت ناوگان حمل و نقل کشور خود است.

فرماندار تایباد گفت: در راستای حل مشکلات حمل و نقل، با حضور فعالان اقتصادی ایران و افغانستان و دستگاههای متولی نشست‌های متعددی در گمرک مرزی دوغارون برگزار شده است که یکی از مفاد آن حذف توقف اجباری کامیونهای ایرانی در کشور افغانستان بوده اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسوولان افغانستانی انجام نشده است.

شیردل افزود: مسوولان گمرک هرات و اسلام قلعه با هدف کمک به رفت و آمد بیشتر ناوگان خود اولویت خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از سمت مرز اسلام قلعه افغانستان به مرز دوغارون را در طول روز با کامیونهای افغانستانی قرار داده اند.

وی اضافه کرد: نبود زیرساختهای لازم در حوزه حمل و نقل افغانستان، به ویژه کمبود امکانات رفاهی در گمرک اسلام قلعه برای رانندگان ایرانی، برخورد ناشایست با آنان، رها کردن کامیون در پارکینگهای غیراستاندارد این کشور، احتمال وقوع برخی از حوادث احتمالی و به پایان رسیدن اعتبار ویزای آنها از دیگر مشکلاتی است که توقف طولانی کامیونهای ایرانی این مشکلات را دوچندان کرده و رغبت این قشر زحمتکش برای ادامه فعالیت خود در این بخش را کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، پایانه مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است بدین صورت که کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک