استخراج چند نکته از لابه‌لای آمار رسمی بانک مرکزی

چرا باید برای دریافت وام ازدواج عجله کرد؟

۵۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که بانک مرکزی تازه به پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری اختصاص داده به احتمال زیاد نهایتا تا سه ماه دیگر جوابگوی درخواست متقاضیان خواهد بود مگر اینکه بانک‌های خصوصی هم همت به خرج دهند

فرارو – روند پرداخت وام ازدواج به‌سادگی قابل قضاوت است؛ بانک‌ها از اول سال تا ۱۸ شهریور موفق شده‌اند به ۲۳۰ هزار متقاضی، روی‌هم‌رفته ۷۶ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهند.

به گزارش فرارو؛ بانک مرکزی به طور پیوسته آمار پرداخت وام ازدواج را به‌روزرسانی می‌کند تا افکار عمومی دقیقاً بدانند روند کار چگونه پیش می‌رود. مثلاً می‌دانیم این اواخر اوضاع خوب پیش نرفته و طول صف انتظار برای دریافت وام ازدواج به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. از بداقبالی، دقیقا همان روز‌ها آمار پرداخت تسهیلات به کارمندان و مدیران بانکی اعلام شد تا میان بهت و حیرت افکار عمومی، بانک مرکزی برای دلجویی ناجار شود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید وسط بگذارد. اگر شما در سامانه وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اید و مراحل تعیین شعبه و تکمیل مدارک را پشت‌سر گذاشته‌اید، احتمالا پیگیری اخبار تازه امیدوارتان می‌کند. با این حال اعداد و ارقام و آمار‌ها درباره وام ازدواج حرف دیگری می‌زنند. اولین ضدحال این است که اعتبار جدید باید بین متقاضیان وام ازدواج و وام فرزندآوری تقسیم شود.

۵۰ هزار میلیارد فقط به وام ازدواج اختصاص ندارد

اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای وام ازدواج و فرزند‌آوری، راهکار عبدالناصر همتی در ابتدای قبول مسئولیت وزارت اقتصاد دو

دا خیرشان بدهد اتفاقاً عجله به خرج دادند و اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی از روز یکشنبه ۱۱ شهریور به باجه بانک‌ها رسید. منتها وقتی خبر را با دقت می‌خوانیم متوجه می‌شویم ۵۰ هزار میلیارد تومان مورد اشاره، قرار است هم به متقاضیان وام ازدواج و هم به متقاضیان وام فرزندآوری اختصاص پیدا کند. حیف شد!

پرداخت وام فرزندآوری پابه‌پای وام ازدواج پیش می‌رود. بانک‌ها تا ۱۸ شهریور امسال ۹۴.۲ همت در اختیار متقاضیان وام فرزندآوری و وام ازدواج گذاشته‌اند. ۲۳۰ هزار نفر موفق شده‌اند وام ازدواج بگیرند، اما ۲۲۵ هزار نفر هم با دریافت وام فرزندآوری از بانک بیرون آمده‌اند. ناامید نباشید!

وام ازدواج پرداختی تا ۱۸ شهریور به عدد ۷۶ همت می‌رسد که خوشبختانه چهار برابر مبلغ اختصاص پیدا کرده به متقاضیان تسهیلات فرزندآوری است. معمولا ۳۲ درصد متقاضیان موفق می‌شوند از مراحل دریافت وام فرزندآوری سربلند بیرون بیایند. ضمن اینکه جامعه روی وام ازدواج حساسیت دارد. بالاخره باید نیمه پر لیوان را هم دید.

۵۰ هزار میلیارد آنقدر‌ها بزرگ نیست

وام ازدواج پرداختی به متقاضیان تا ۱۸ شهریور در مجموع به عدد ۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. ۲۳۰ هزار نفر در رقابت برنده شده‌اند یا با کسب عنوان خوش‌شانس دست پر از بانک بیرون آمده‌اند. متوسط وام ازدواج پرداختی به هر نفر معادل ۳۳۰ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

رقم وام ازدواج ۱۴۰۳، برای هر نفر در شرایط عادی ۳۰۰ میلیون است، ولی اگر عروس زیر ۲۳ سال و داماد کمتر از ۲۵ سال سن داشته داشته باشند، وام ازدواج آن‌ها ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد.

چرا باید برای دریافت وام ازدواج عجله کرد؟۵۰ هزار همت احتمالاً پاسخگوی تعداد ۱۲۱ هزار وام ازدواج و ۱۲۳ هزار متقاضی، تسهیلات فرزندآوری خواهد بود

وام فرزندآوری از اول سال تا ۱۸ شهریور، ۱۸.۲ همت از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را مصرف کرده است. با توجه به اینکه ۲۲۵ هزار نفر موفق شده‌اند این وام را بگیرند، متوسط وام فروندآوری برای هر نفر را تقریبا باید ۸۱ میلیون تومان در نظر گرفت. عدد‌ها حوصله‌تان را سر برد نه؟ اما صبر داشته باشید، چون تازه داریم به قسمت خوب ماجرا می‌رسیم.

بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید را به وام ازدواج و وام فرزندآوری اختصاص داده است. اگر نسبت و تناسب قبلی همچنان برقرار بماند، ۴۰ همت سهم متقاضیان وام ازدواج و ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم متقاضیان وام فرزندآوری خواهد شد.

منابع جدید بانک مرکزی احتمالاً پاسخگوی تعداد ۱۲۱ هزار نفر از متقاضیان وام ازدواج خواهد بود و با ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌توان به ۱۲۳ هزار متقاضی، تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرد. اگر به قسمت خوب ماجرا نگاه کنیم، باید بگوییم خدا را شکر، ولی چون می‌دانیم قریب به ۳۰۰ هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند، ترجیح می‌دهیم متقاضیان را تشویق کنیم در تکمیل پرونده و معرفی ضامن تعلل به خرج ندهند.

۵۰ هزار میلیارد ظرف سه ماه تمام می‌شود

حالا که فکر می‌کنید موضوع را الکی بزرگ کرده‌ایم، اجازه بدهید برگردیم سراغ گزارش رسمی بانک مرکزی که هرچند پراکنده و نامنظم، اما این اواخر هر هفته به‌روز شده است. غور و تفحص در آن‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها به متقاضیان وام و وام فرزندآوری تا ۱۰ شهریور امسال، مجموعا ۹۰ همت پرداخت کرده اند، اما یک هفته بعد در ۱۸ شهریور این عدد به ۹۴.۲ همت رسید. سرعت را حال کردید؟

۴.۲ همت در یک هفته، شاید به چشم شما عدد بزرگی نیاید، ولی اگر بدانیم درباره چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ناقابل حرف می‌زنیم که نزدیک ۷۰ میلیون دلار می‌شود، وضع فرق می‌کند. تعداد وام‌های پرداختی هم ظرف یک هفته از ۴۲۳ هزار نفر به ۴۴۵ هزار فقره افزایش پیدا کرده‌اند. پس شد ۲۲ هزار نفر در هفت روز و به طور طبیعی باید بگوییم خدا را شکر، اما ریاضی دست برنمی‌دارد و اصرار دارد تخمین بزنیم ۵۰ هزار همت اعتبار جدید نهایتا تا کی جوابگوی متقاضیان خواهد بود.

پرداخت وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری اگر توسط بانک‌ها با شور و حرارت فعلی دنبال شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان تقریبا برای ۱۲ تا ۱۳ هفته کفاف می‌دهد. نصف شهریور را پشت سرگذاشته‌ایم و می‌ماند مهر و آبان و آذر. هنوز فکر می‌کنید نباید عجله کرد؟ خب بهتر است بدانید با متوسط سرعت پرداخت ۲۲ هزار فقره وام در هفته، منابع ۵۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی قبل از موعدی که با هم محاسبه کردیم یعنی وسط ماه آذر به پایان می‌رسد. همین حالا تنبلی را بگذارید کنار و برای تکمیل پرونده وام ازدواج دست به کار شوید!

لت جدید بود. خبر را وقتی اعلام کردند که به خاطر ماجرای دست‌ودلبازی در پرداخت وام به کارمندان و مدیران، بانک‌ها زیر فشار قرار داشتند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک