رتبه‌بندی معلمان، نقطه امید فرهنگیان

حالا در دولت یازدهم، این قول داده شده که برای اولین بار این رتبه‌بندی انجام شود و بر اساس آن، وضعیت معیشت فرهنگیان نیز مشمول تغییرات قابل قبولی شود؛ هرچند اکنون که این طرح هنوز آغاز نشده، برخی می‌گویند قرار است بیشتر به کیفیت کار فرهنگیان پرداخته شود

عصر خبر به نقل از شبكه مجازي آستان: سال گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح رتبه‌بندی معمان خبر داد و گفت که لایحه این طرح در اختیار دولت قرار می‌گیرد. علی‌اصغر فانی با اعلام این خبر، بر لزوم توجه بیش از پیش به حقوق معلمان و فرهنگیان کشور تاکید کرد که هفت رتبه‌بندی مدنظر مهارت حرفه‌ای و انگیزه‌ معلمان است. بر اساس این رتبه‌بندی، حقوق و مزایای معلمان سراسر کشور بر اساس کمیت و کیفیت کار، مشمول تغییراتی خواهد شد. بطورکلی، وضعیت معیشت معلمان همواره از جمله موضوعاتی بوده که در دولت‌های مختلف درباره آن صحبت شده است ولی در اغلب موارد، در عمل تغییر قابل توجهی اعمال نشده است. حالا در دولت یازدهم، این قول داده شده که برای اولین بار این رتبه‌بندی انجام شود و بر اساس آن، وضعیت معیشت فرهنگیان نیز مشمول تغییرات قابل قبولی شود؛ هرچند اکنون که این طرح هنوز آغاز نشده، برخی می‌گویند قرار است بیشتر به کیفیت کار فرهنگیان پرداخته شود تا حقوق و مزایای آنها. در این پرونده، برخی مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران در گفت‌وگو با شبکه مجازی آستان نظرات خود در این خصوص را بیان کرده‌اند.
محمد فاضلمشاور وزیر آموزش و پرورشدر تلاشیم که فرهنگیان بازنشسته را هم مشمول رتبه‌بندی کنیم
در تلاشیم تا راهکاری پیدا کنیم و بتوانیم فرهنگیان بازنشسته را نیز مشمول طرح رتبه‌بندی کنیم اما اکنون تصمیمی گرفته نشده است. احکام رتبه‌بندی معلمان در جلسه شورای توسعه مدیرین به تصویب رسیده است و پیش از مهرماه اجرا می شود. به مرور جزییات رتبه بندی معلمان به مناطق و مدارس ابلاغ می شود تا احکام معلمان زده شود. افراد باید کف امتیاز را برای رتبه بندی دریافت کنند که فرهنگیان زیر پنج سال کف امتیاز را دریافت نمی‌کنند. امتیاز‌های طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت آنان محاسبه می‌شود.
قاسم جعفریدکتری/ نماینده بجنورد در مجلسهدف این طرح، ایجاد خلاقیت در فرهنگیان است
نظام رتبه‌بندی معلمان، یکی از شش سند طرح تحول است و هدف اصلی آن نیز ارتقاء کیفیت فرآیند آموزش و ایجاد خلاقیت در فرهنگیان است و در آن بحث حقوق معلمان جایی ندارد. متاسفانه در طرح رتبه بندی که قرار است اجرایی شود به بحث حقوق و مزایای فرهنگیان توجه می شود که این اصلا مورد موافقت ما نیست زیرا ما معتقدیم که باید بحث حقوق و ضریب حقوقی آنها و افزایش آن جدا دیده شود و وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به افزایش حقوق پایه اقدام کند اما در نه در قالب طرح رتبه‌بندی.
پوران ثابتیمعلم ادبیات فارسیبه این طرح خوش‌بین نیستم
طرح رتبه‌بندی معلمان هنوز اجرایی نشده است ولی اصلا نسبت به این طرح خوش‌بین نیستم و معتقدم نظام ناعادلانه دیگری را در آموزش و پرورش رقممی زند، من با 25 سال سابقه کار و مدرک لیسانس حدود 400 هزارتومان به حقوقم اضافه میشود و فکر می‌کنم با شروع اجرای این طرح نارضایتی‌ها در قشر فرهنگیان افزایش یابد و فرهنگیان دوباره درگیر یکسری مسائل و مشکلات شوند. البته خود وزارت آموزش و پرورش نیز هنوز در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی به ما نکرده است و ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم قرار است این طرح چگونه اجرایی شود و این نیز یک ضعف است.
زهرا دوستدارمعلمباید طرح اجرایی شود و سپس درباره آن صحبت کنیم
این طرح هنوز اجرایی نشده است و باید اجازه دهیم اجرایی شود و سپس در رابطه با نقاط ضعف و قوتش صحبت کنیم. در طرح های که قبلا در اموزش و پرورش اجرایی شده است فقط خود قشر فرهنگیان دور خورند و اگر در این طرح مجدد فرهنگیان را دور نزنند می تواند طرح خوبی باشد، در طرح هماهنگ نیز میخواستند حقوق معلمان را افزایش ذهند اما نه تنها حقوقشان افزایش نداشت بلکه مشکلاتی نیز گریبانگیر فرهنگیان شد، سختی و مشکلات فرهنگیان زیاد است و نمی توانند وقت کافی برای یکسری مسائلی که در این طرح باید طبق آنها رتبه معلم افزایش پیدا کند بپردازند و به همین دلیل باید خود وزارت آموزش و پرورش در ابتدا این مشکلات را کم کند و بعد انتظار آن فعالیت‌ها را داشته باشد تا معلم طبق آن رتبه دریافت کند. تا زمانی که اجرایی نشود فرهنگیان ضرر خودشان را نمی دانند زیرا ممکن است در مرحله اجرا آنچه را که به نفع دبیران است را حذف کنند.
رمضانعلی سبحانی‌فرددکتری/ نماينده مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانهدولت عزم خود را برای اجرای این طرح نشان داده است
وضعیت معیشتی معلمان در این دولت مورد توجه زیادی قرار گرفته اما هنوز با مطلوب فاصله زیادی دارد. توجه به معیشت معلمان یکی از خواسته‌های مجلس و معلمان است. در برنامه پنجم توسعه برای این امر بحث رتبه‌بندی مطرح است که امروز شاهد اجرایی شدن آن هستیم. با پیگیری‌های مجلس، دولت طرح رتبه‌بندی معلمان را پذیرفت. امیدواریم اجرای این طرح گامی موثر در بحث توجه به وضعیت معیشتی معلمان باشد. دولت عزمی از خود نشان داده و کارگروهی تشکیل شد که بتواند این بخش را ساماندهی کند و مشکلات موجود در این راه برطرف شود. این نظام در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری قرار بگیرد. در مرحله نخست باید کتب آموزشی مورد بازنگری قرار بگیرند و در مرحله بعد ‌به بحث مهارت‌ورزی توجه بیشتری شود که این امر در حال حاضر در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است. (تسنیم)

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک