نظر 4 آيت الله و 3 نماينده مجلس درباره نظارت یک سازمان اسلامی بر مكه و مدينه

بی‌تدبیری‌ها و گاه کارشکنی‌های آل‌سعود در سال‌های گذشته مشکلات متعددی را برای زائران خانه خدا و مسجدالنبی فراهم آورده است. در این خصوص اخیرا پیشنهاد اداره حرمین شریفین توسط شورایی مرکب از نمایندگان کشورهای اسلامی، از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی احیا شده که بی‌شک با مخالفت خاندان سعودی مواجه می‌شود.

عصر خبر به نقل از شبكه مجازي آستان: بی‌تدبیری‌ها و گاه کارشکنی‌های آل‌سعود در سال‌های گذشته مشکلات متعددی را برای زائران خانه خدا و مسجدالنبی فراهم آورده است. در این خصوص اخیرا پیشنهاد اداره حرمین شریفین توسط شورایی مرکب از نمایندگان کشورهای اسلامی، از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی احیا شده که بی‌شک با مخالفت خاندان سعودی مواجه می‌شود. در سال 61، معمر قذافی رهبر وقت لیبی گفته بود مکه و مدینه دو شهر مقدس اسلامی باید از زیر کنترل حکام سعودی خارج شده و تحت نظارت یک سازمان اسلامی قرار گیرند. نظر شما در خصوص این پیشنهاد چیست؟ آیا راهکار بهتری برای اداره دو شهر مکه و مدینه وجود دارد؟ آیا این پیشنهاد عملی است؟
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازیحوزوی / مرجع تقلیدمکه و مدینه ملک شخصی شما نیست
بارها گفته‌ایم شما خیال نکنید مکه، مدینه، مسجد‌النبی(ص) و مسجد‌الحرام و غیره ملک شخصی شماست که هر طور خواستید، رفتار کنید؛ این مکان ها مقدس متعلق به تمام مسلمانان جهان است؛ قاطبه مسلمانان الا گروه وهابیت، زیارت قبور را مستحب می‌دانند و می توانند طبق مذهب و فتاوای علمای خود عمل کنند. تشکیل هیأت ناظر از سوی همه مسلمانان برای اداره این مکان های مقدسه ضروری است و امیدوارم روزی برسد که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی مجموعه‌ای تشکیل شود که بر حرمین شریفین نظارت داشته باشد؛ دلیل آن هم روشن است، چیزی که متعلق به همه مسلمانان است لازم است که همه مسلمانان بر آن نظارت داشته باشند.
آیت‌الله عبدالله جوادی آملیحوزوی / مرجع تقلیدمتولی سرزمین وحی باید مردان با تقوا باشند
متولی سرزمین وحی باید مردان با تقوا باشند، نه آل سعود نجات مکه و مدینه از دست آل سعود وظیفه آحاد مردم و جهاد اکبر است. امروز نجات حرمین شریفین از اسارت آل سعود جهاد اکبر است. متولی سرزمین وحی باید مردان با تقوا باشند، نه آل سعود. اینها کسانی هستند که اجداد آنان کعبه را بتخانه و آنجا را شرابخانه کرده بودند و کلیدداری کعبه را در مجلس قمار با چند مشک شراب باختند و تولیت آن را با چند مشک شراب معامله کردند. به فکر دولت‌ها نباید بود؛ خود ملل اسلامی اگر به این فکر باشند که حرمین را از شر آل سعود نجات دهند، این جهاد اکبر است. اگر اندیشه و عقل به غارت برود وضعیت امروز آل سعود می‌شود؛ جهان اسلام باید عقل و قرآن و روایات را نجات دهند و آزاد کنند و همچنین حرمین را که در اسارت آل سعود است و ان‌شاءالله از این اسارت به امید فرج حضرت ولی عصر(عج) درآید.
آیت‌الله محسن حیدریحوزوی / نماینده خوزستان مجلس خبرگانباید هیأتی از کشورهای اسلامی برای اداره بیت‌الله‌الحرام تشکیل شود
سال‌هاست که ما شاهد بی‌تدبیری‌های این رژیم در اداره خانه خدا هستیم که منجر به حوادث تلخی برای جهان اسلام شده است. سوءمدیریت سعودی‌ها حوادثی تلخ و خونین را در مکه و مدینه رقم زده است اگر مدیریت صحیحی صورت می گرفت لااقل میزان خسارت ها را می توانستند کمتر کنند. برای اداره بیت‌الله الحرام باید هیاتی از کشورهای مسلمان تشکیل شود تا همه کاره و تنها تصمیم‌گیر در بیت الله الحرام عربستان نباشد.
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانیحوزوی / عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)مکه و مدینه شهرهای جهان اسلام و متعلق به همه مسلمانان هستند
مکه و مدینه شهرهای جهان اسلام و متعلق به همه مسلمانان هستند؛ هر چند به لحاظ جغرافیایی در کشور عربستان قرار دارند. متاسفانه دولت عربستان برخلاف اسلام و بر خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل، با اعمال نظرات یک مذهب خاص، محدودیت‌های زیادی برای پیروان تمام مذاهب – و نه فقط شیعیان – ایجاد کرده است. حال که دولت سعودی نمی تواند امنیت عقیدتی، جانی و حیثیتی زائران را فراهم کند باید شورایی از سوی کشورهای اسلامی یا سازمان همکاریهای اسلامی تشکیل شود که حرمین شریفین را مدیریت کند؛ تا امنیت زائران بیت الله الحرام فراهم شود. این چیزی است که امام خمینی(ره) نیز در گذشته مطرح و تاکید کردند که رژیم آل سعود صلاحیت مدیریت این دو شهر مقدس را ندارد.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمینماینده مجلس شورای اسلامیاداره مکه و مدینه باید از دست عربستان خارج شود
با توجه به اینکه نقطه مشترک کل جهان اسلام مکه و مدینه است و مدیریت این بخش به دست عربستان قرار گرفته لذا لازم است مدیریت حرمین شریفین در اختیار اتحادیه بین الملل اسلامی قرار گیرد. مسئولان دیپلماسی کشور باید پیشقدم شوند تا مدیریت مدینه را به نهاد مستقلی همچون سازمان کنفرانس اسلامی سپرده و یا حداقل نهاد نظارتی که قدرت بالایی در کنترل رفتار مسئولان عربستان داشته باشد تأیید کند تا رفتار مجریان در عربستان اصلاح شود. وزارت امور خارجه باید در خصوص برخورد ناصحیح مجریان عربستان با زائران ایرانی را در قالب سازمان کنفرانس اسلامی پیگیری و مکه و مدینه را از اداره این کشور خارج کنند.
منصور حقیقت‌پوردکتری/ نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سياست خارجي مجلسدلیل ندارد یک دولت پادشاهی برای اداره حج قانونگذاری کند
دولت عربستان دیدگاه سیاسی و خاص خود را در مسائل عبادی نیز دخالت می‌دهد و این درحالی است که باید مدیریتی واحد از سوی سازمان همکاری اسلامی بر سرزمین وحی حکمفرما شود. دلیل ندارد یک دولت پادشاهی بخواهد برای اداره حج و تشریفات مربوطه قانونگذاری کند و باید مجموعه‌ای مانند سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود تا حج و مسائل مربوط به آن را اداره کند.
محمدقسیم عثمانیدکتری/ نماینده مجلس شورای اسلامیحکام عربستان ماهیت آمریکایی خود را بیش از هر زمان دیگر نشان دادند
حکام عربستان با حمله به مردم مظلوم و بی‌پناه یمن ماهیت آمریکایی خود را بیش از هر زمان دیگر نشان دادند و ثابت کردند که صلاحیت اداره مکه مکرمه و مدینه منوره را ندارند. با این رفتارها روز به روز نفرت آنها در دل مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی بیشتر خواهد شد. بنده به عنوان یکی از اعضا و سخنگوی فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس، رفتار غیر انسانی وهابیون عربی را محکوم کرده و نوید می‌دهم که عربستانی‌ها با این رفتارها زمینه سقوط خود را فراهم کرده‌اند و دنیا باید حساب وهابی‌ها را از اهل سنت و جماعت جدا کند.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک