رجبی دوانی: جای رشته نگارگری در سوگواره هنر عاشورایی خالی است
محمدعلی رجبی دوانی پژوهشگر شناخته شده عرصه هنرهای تجسمی کشور معتقد است که دایره رشتههای هنری حاضر در سوگواره هنر عاشورایی میتواند افزایش پیدا کند.
به گزارش پویا، “محمدعلی رجبی دوانی” پژوهشگر و استاد شناخته شده عرصه هنرهای تجسمی در حاشیه افتتاح نمایشگاه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی به خبرنگار تجسمی تسنیم گفت: اینکه سوگواره هنر عاشورایی به عنوان رویدادی مهم در سپهر هنرهای تجسمی کشور تداوم یافته است، اتفاق قابل توجهی است؛ متأسفانه در کشور ما یکی از مشکلات جدی این است که وقتی فعالیتی را آغاز میکنیم، آن را ابتر رها میکنیم و این اصلاً اتفاق خوبی نیست.
وی افزود: ما نباید اجازه دهیم فعالیتهایی که به خوبی آغاز شدهاند، از جایی به بعد با وقفه و انقطاع مواجه شوند؛ بنابراین باید بگویم همین که سوگواره هنر عاشورایی به عنوان رویدادی مؤثر در عرصه هنرهای تجسمی کشور با تداوم همراه بوده و اکنون به دوره دوازدهم خود رسیده است، اتفاق بسیار ارزشمندی است و بیشک نتیجهای بسیار خوب به همراه خواهد داشت.
رجبی دوانی ادامه داد: ما در رویدادهای اینچنینی با آثاری مواجه هستیم که توسط هنرمندان حرفهای خلق نشدهاند؛ بلکه از سوی هنرمندان آماتور ساخته و پرداخته شدهاند؛ با درنظر داشتن این قید، به نظر من آثار حاضر در این سوگواره با وجود ضعفها و قوتها، از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تصریح کرد: من آثار بخش عکاسی دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی را بیش از آثار سایر بخشها پسندیدم؛ عکاسان حاضر در این بخش، هم سوژههای خوبی را انتخاب کرده بودند و هم موازین عکاسی را به خوبی رعایت کرده بودند.
وی یادآور شد: آنچه در ارزشیابی رویدادهایی از این دست قابل اعتنا است، این است که آنها را با دورههای گذشتهشان بسنجیم؛ بدین معنا هرچه جلوتر میرویم، باید نسبت به دورههای پیشین پیشرفت بیشتری داشته باشیم و لازم است هر رویداد فرهنگی و هنری را در مسیر حرکتش ارزیابی کنیم؛ بحمدالله حرکت سوگواره هنر عاشورایی رو به جلو بوده و با توجه به شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، دوازدهمین گام این سوگواره نسبت به یازده گام پیشین آن موفقتر برداشته شده است.
رجبی دوانی ادامه داد: آنچه در وهله اول برای خلق اثری هنری مهم است، داشتن ایده خوب است؛ در وهله دوم چگونگی استفاده هنری و برداشت هنرمند از این ایده حائز اهمیت است؛ سرانجام، رعایت اصول و موازین هنری در خلق اثر هنری از اهمیت بهسزایی برخوردار است. با در نظر گرفتن تمامی این مؤلفهها، آثار حاضر در سوگواره دوازدهم را بهتر از دورههای پیشین میدانم و امیدوارم در دورههای آتی، شاهد تحقق وضعیتی بهتر از این دوره باشیم.
این پژوهشگر شناخته شده عرصه هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه دایره رشتههای هنری حاضر در سوگواره هنر عاشورایی میتواند در ادوار آتی گستردهتر شود، گفت: بیشک چنین ظرفیتی در این رویداد هنری وجود دارد؛ البته باید توجه داشت که برخی رشتههای هنری نظیر کاریکاتور نمیتوانند در این رویداد حضور داشته باشند اما بیتردید جای رشتهای چون نگارگری در این سوگواره خالی است.
وی ادامه داد: نگارگری هنری بسیار مستعد برای خلق آثاری با موضوعات عاشورایی است و ما پیش ازاین، آثار فاخری که از سوی هنرمندان این رشته هنری خلق شده است را دیدهایم؛ اکنون خیل عظیمی از هنرجویان نگارگر وجود دارند که میتوانند در رشته نگارگری به خلق اثر بپردازند. درباره خوشنویسی نیز باید بگویم که اگر آثار هنرمندان خوشنویس بتوانند وجه گرافیکی پیدا کنند، میتوانند در این سوگواره حاضر باشند.
استاد رشته نگارگری دانشگاه شاهد بیان کرد: سوگواره هنر عاشورایی جلوهای از هنر انقلاب اسلامی است و همگان باید بدانند تمام موضوعاتی که به نحوی به اعتلای فرهنگ اسلام و تشیع کمک میکنند، در دایره هنر انقلاب اسلامی جای میگیرند؛ بنابراین باید مورد تشویق و سرمایهگذاری مسئولین و دستاندرکاران واقع شوند؛ در این صورت همگان خواهند فهمید که هنر انقلاب اسلامی تا چه اندازه وسعت دارد. بنابراین ازجمله وظایف و تکالیف مهم همه دستاندرکاران عرصه فرهنگ و هنر کشور این است که از پیشبرد و گسترش هنر اسلامی حمایت کنند.
رجبی دوانی خاطرنشان کرد: سوگواره هنر عاشورایی میتواند اعتباری برای حوزه هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی باشد؛ مثلاً ما در سینما اعتباری همچون جشنواره فیلم فجر داریم که متأسفانه آن را خراب کردهاند؛ با این وجود بیش از 30 سال است که آن را نگه داشتهایم و بقای آن یک اعتبار است؛ مثال دیگر در این راستا راهپیمایی اربعین است که در صورت تداوم میتواند به اعتباری برجسته برای انقلاب اسلامی تبدیل شود و باید آن را حفظ کنیم.