تصویب قطعنامه دهه سازمان ملل متحد برای مقابله با توفان های گرد و غبار

قطعنامه «دهه سازمان ملل متحد برای مقابله با توفان های گرد و غبار» روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع جهانی به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، پیش نویس قطعنامه از سوی گروه ۷۷ (۱۳۴ کشور در حال توسعه) به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه و کشورمان به نمایندگی از گروه ۷۷ این قطعنامه را مورد مذاکره قرار داد.

قطعنامه دهه مقابله با توفان های گرد و غبار مجددا از توفان های گرد و غبار به عنوان یک معضل جدی جهانی نام برده و تصریح می نماید که توفان های گرد و غبار آسیب های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست میحطی بر ساکنان کشورهای متاثر از این معضل جهانی وارد نموده است. قطعنامه همچنین توفان های گرد و غبار را مانعی برای تحقق اهداف ملی کشورها برای دستیابی به توسعه پایدار می داند.

براساس بند یک اجرائی این قطعنامه، سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۴ را به عنوان دهه مقابله با توفان های گرد و غبار اعلام نموده است. قطعنامه هدف از نامگذاری این دهه را به عنوان دهه مقابله با توفان های گرد و غبار، تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور پیشگیری، توقف و کاهش اثرات منفی توفان های گرد و غبار بویژه در کشورهای آسیب پذیر اعلام و سال ۲۰۲۹ را سال بازنگری و بازبینی در اجرای قطعنامه اعلام نموده و در همین جهت از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد تا گزارش اجرای قطعنامه را در سال مذکور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نماید.

لازم به ذکر است پیشنهاد ارائه دهه مقابله با توفان های گرد و غبار از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه و این پیشنهاد در قطعنامه مقابله با توفان های گرد و غبار در هشتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۲۳ به تصویب رسیده بود.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک