روایت وال استریت از تنش در اتاق مذاکره ونس و قالیباف

میانجیان و مقامات ایرانی تأکید کردند که تهران در نهایت تصمیم گرفت تهدیدات ترامپ را نادیده بگیرد و آن‌ها را صرفاً یک «سبک مذاکراتی» تلقی کند. ایران در عوض موفق شد آتش‌بسی ۱۵ روزه به دست آورد.

روزنامه وال استریت ژورنال از فضای پرتنش حاکم بر آخرین دور مذاکرات ایران و آمریکا پرده برداشت. تلاش‌های دیپلماتیک با تهدیدی که ترامپ در یک پست منتشر کرد به بن‌بست خورد و این موضوع باعث شد هیئت ایرانی به رهبری محمدباقر قالیباف مذاکرات را مستقیماً ترک کند.

به گزارش انتخاب، وال استریت ژورنال افزود: بر اساس منابع آگاه، اتاق مذاکرات شاهد لحظات تنش شدیدی بود. قالیباف در واکنش به توییت ترامپ — که در آن تهدید کرده بود در صورت ادامه تأمین مالی حزب‌الله، ایران را بمباران خواهد کرد — مقام آمریکایی «ونس» را به شدت مورد سرزنش قرار داد. قالیباف این تهدیدها را نقض صریح تفاهمنامه میان دو کشور دانست و فوراً از مذاکرات خارج شد.

در حالی که یک مقام آمریکایی مدعی شد ونس خواهان تعلیق موقت مذاکرات بود تا هر دو طرف فرصت بازنگری داشته باشند — نه به خاطر آن توییت — میانجیان و مقامات ایرانی تأکید کردند که تهران در نهایت تصمیم گرفت تهدیدات ترامپ را نادیده بگیرد و آن‌ها را صرفاً یک «سبک مذاکراتی» تلقی کند. ایران در عوض موفق شد آتش‌بسی ۱۵ روزه به دست آورد.

مذاکرات از طریق کانال‌های قطری و پاکستانی ادامه یافت. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران از تیمی متشکل از روانشناسان برای درک «ذهنیت ترامپ» استفاده کرده متضارب بود؛ یک منبع دیپلماتیک ایرانی در سوئیس این موضوع را رد کرد و تأکید داشت هیئت ایرانی روی واقعیت‌ها تمرکز دارد، نه تحلیل‌های روان‌شناختی.

منابع همچنین از یک کشمکش فنی در بیانیه پایانی پرده برداشتند؛ ایران موفق شد مانع از درج اشاراتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در متن بیانیه شود، در حالی که طرف آمریکایی اصرار دارد نقش آژانس باید در مسیری جداگانه دنبال شود.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک