نظر نمایندگان به مسائل اخیر پدیده شاندیز

این مصاحبه بخاطر جریان سازی در فضای مجازی (وایبری)پیرامون مسائل مطرح شده انجام شده است.

شبکه خبری صبح تهران -یوناتن بت کلیا نیز در مورد موضوع پدیده شاندیز و اتفاقات اخیرگفت: در ابتدا باید یک فراخوان عمومی می دادند و از تمامی سهامداران دعوت می کردند و بعد از آن تصمیم گیری انجام می شد. متاسفانه بنابر یک اتفاق کوچک، همه شروع می کنند به داد و فریاد بدون اینکه به یک قطعیت برسند. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسئولین برای اداره کشور احتیاج به آرامش دارند، ادامه داد: با ایجاد تشنج نه تنها کارها درست نمی شود، بلکه اعتماد عمومی نیز از بین می رود بنابراین تمامی اظهار نظرات باید منوط به قطعیت باشد.
 
ناصرعاشوری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه متاسفانه بد اخلاقی هایی در جامعه به وجود آمده و در حال افزایش است، گفت: افراد بدون اینکه از موضوع اطلاعات دقیق داشته باشند براساس شنیده ها و اطلاعات شخصی خود اظهار نظراتی می کنند و گاه حکم هم صادر می کنند که این موارد به آموزه‌های دینی ما صدماتی وارد می کند؛ خصوصا اگر از طرف مسئولان سیاسی و اجرایی کشور مانند نمایندگان و…باشد. او خاطرنشان کرد: باید دقت داشت که این اظهارنظرات بر دو شعاع  در سطح ملی و منطقه‌ای و جهانی خود تاثیر گذار است. او می افزاید:  تبلغاتی صورت می گیرد که برای نظام  و هدف آنها  متهم کردن مسئولان  است و این کار لطمات زیادی را به کشور وارد می کند همچنین به لحاظ اقتصادی به اعتماد عمومی مردم لطمه می زند. نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه ما پیرو امام علی (ع) هستیم گفت: حضرت علی (ع) در نامه ای به مالک می نویسد : مالک اگر کسی را شبانگاه در حال گناه دیدی صبحدم او را با آن دید به او نگاه نکن شاید در نیمه شب توبه کرده باشد و صبحدم آن آدم گناهکار نباشد. در آیین دادرسی ما اصل بر برداشت است مگر اینکه خلافش ثابت شود. کسی که ده کارخانه داشته باشد چه در بخش خصوصی یا دولتی ریخت و پاش‌هایش هم بیشتر است و کسی که هزار نفر را حقوق می دهد سفره اش هم گسترده تر است و از سوی دیگر خدای ناکرده 5 هزار نفر بی نان می شوند. اگر این مسائل را در نظر بگیریم در اظهار نظرات همه را متهم نمی کنیم و دزد معرفی نمی کنیم بعد مردم  به طوری برداشت می کنند که همه  را دزد و اختلاسگر می بینند بنابراین همه را نباید به یک چشم دید. او ادامه داد:به اعتقاد بنده نباید نسنجیده  قضاوت کرد و فضایی را ایجاد نکنیم که اعتماد مردم از مسئولان سلب شود. او در پایان گفت: سرمایه گذاران برای به دست آوردن سود سرمایه گذاری می کنند و این سود به نفع تعداد زیادی از مردم جامعه است کسی که زیان می کند نمی تواند به مردم سود برساند، بسیاری از سرمایه گذاران از بنده نوعی متدین تر هستند و وزرا و نمایندگان باید با احتیاط بیشتری موضوع را بررسی کنند و تا موضوع قطعی نشده حرف‌هایی زده نشود.
 
 
نکو، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی گفت : بنده در رابطه این خبر اطلاعی ندارم اما  به طور کلی نیاز به اینگونه سرمایه گذاری به وفور در کشور احساس می شود. او خاطرنشان کرد: باید مسئله با دیدهای متفاوتی مورد بررسی قرار گیرد.  نکو در خصوص “پدیده شاندیز” می گوید: این مجموعه توانسته موفقیت هایی را به دست آورد و تلاش های این مجموعه و مدیرانش  قابل تقدیر است. او می گوید:  این مجموعه اقتصادی در زمینه هایی مانند اشتغالزایی نیز سهم بسزایی دارد و روند خوبی داشته  است.او در پایان می گوید: در کشور ما در بخش های مختلف باید بحث اشتغال پایدار دیده و به آن پرداخته شود.
 
خسروی سهل آبادی نیز گفت : اطلاعاتی که وجود دارد همگی شنیده هاست و چیز مستندی وجود ندارد و این مورد  به علت اینکه یک مجموعه بزرگ اقتصادی است و وظیفه ای را انجام داده است وبنده توقف تبلیغات و فروش سهامش را شنیده ام و به علت  اینکه اینها مستند نیست نظر شخصی نمی توان داد. به طور کلی در رابطه با فعالیت های اقتصادی نظرم این است که هر اقدام اقتصادی که بخواهد صورت گیرد باید شفاف و روشن باشد و بر یک مجموعه نظارتی قوی این اقداماتی که در حول آن صورت می گیرد مانند خرید و فروش سهامی که توسط مردم صورت می گیرد نظارت دقیقی داشته باشند.
 
هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به قانون توجه کافی صورت بگیرد و از همه نیز انتظار می رود که در چارچوبهای قانونی کار کنند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی، نیاز به کارآفرینان در همه عرصه ها احساس می شود گفت: در این شرایط حتی باید فضا برای سرمایه گذاری مساعد گردد و نه تنها سرمایه های داخلی به سمت صنعت و گردشگری سوق یابد، بلکه از سرمایه گذاری های خارجی نیز در این عرصه ها استفاده کنیم. وی ادامه داد : اما زمانی که فضای جامعه به سمت بی اعتمادی پیش برود، به طور قطع، سرمایه ها به سمتی می رود که غیرمولد است و این موضوع حتما موجب آسیب به اقتصاد جامعه می شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خاتمه بیان کرد: بنابراین باید منتظر تعیین و تکلیف از طریق مراجع قانونی باشیم و هیچ گاه پیش داوری نکنیم.
 
 
فرج اله عارفی نماینده جیرفت و عضو کمیسیون اجتماعی با گله مندی از بعضی اظهارنظرات بی مورد، در این رابطه گفت: هر اتفاقی که می افتد اگر جنبه عمومی داشته باشد باید اجازه دهیم تا دستگاه قضایی به آن رسیدگی کند زیرا تشویش افکار عمومی  قبل از روشن شدن موضوع توسط دستگاه قضا موجب اختلال در بررسی می شود.

رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در خصوص اشتغال پایدار باید همه دست در دست هم بدهیم  تا به طور کامل در کشور اقتصاد مقاومتی را شاهد باشیم. وی با بیان اینکه بنده شخصا از مجموعه پدیده بازدید کردم، گفت: مجموعه پدیده دارای چندین اکیپ و نیز مدیریت کارآمد است که در حال کار و تلاش ارزنده ای هستند و می توان گفت که با تعامل بالایی کار می کنند. او افزود: فروشگاهی که این شرکت در مشهد مقدس دائر کرده فروشگاه بسیار مقبولی است که به مردم جامعه و زائران خدمات ارزنده ای می دهد. بنابراین ما باید مردم را تشویق کنیم تا به جای اینکه سرمایه خویش را به سوی خرید ارز و طلا و سکه ببرند در اینگونه کارهای تولیدی سرمایه گذاری کنند و در نهایت از اینگونه مجموعه ها حمایت کنیم.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب در مجلس می گوید: بیشتر فعالیت های اقتصادی اظهار نظر براساس چیزهایی است که راجع به آنها اطلاع و شناخت کافی نداریم.او خاطرنشان می کند: “پدیده” یک بنگاه اقتصادی بزرگ است و هر گونه اظهار نظر و پیش داوری می تواند مشکلاتی را برای آن به وجود آورد. او در رابطه با مسائلی که در جامعه رواج پیدا می کند می گوید: بعضا گروه های سیاسی  و خبرگزاری ها که اطلاعات دقیقی ندارند به تحلیل اخبار دست می زنند و مشکلاتی را برای آن بنگاه و سهامداران و افراد ذینفع به وجود می آورند که به زودی قابل حل شدن نیست. نماینده مردم میناب گفت: باید در جامعه از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد و از اظهار نظرات مقطعی گذشت. هاشمی  ادامه داد : با اهمیت ندادن به اظهار نظرات زودهنگام اجازه دهند  تا بنگاه اقتصادی فعالیت خود را ادامه دهد زیرا این شایعات وسیع باعث می شود که بنگاه راکد بماند. او در پایان گفت: از رسانه ها و تمام افراد می خواهیم که بگذارند قوه قضائیه به این مسئله ورود پیدا کند.

سید راضی نوری نماینده شوش در مجلس نیز با بیان اهمیت بالای اطمینان و اعتماد در بین مردم جامعه می گوید: پدیده یا هر بنگاه دیگری از نظر قانونی و شرعی یک اعتماد عمومی را به وجود می‌آورد. “پدیده” کارهای بزرگی انجام می دهد . برای عملی کردن شعاراقتصاد مقاومتی باید بخش خصوصی را  تقویت کرد و بر آن نظارت داشت. همین که “پدیده” مشکلات خود را حل  می کند باید دستش را بوسید که به عنوان یک مجموعه و بنگاه اقتصادی عده زیادی را برسرکار آورد و شاغل کرد و همچنین انگیزه کار و امید را در جامعه ایجاد کرد.او خاطرنشان کرد: ما نباید بر اساس یکسری مستنداتی که کامل هم نیستند نظر بدهیم و این اصلا خوب نیست.او با یادآوری  قانون اصل 44 می گوید: باید موانع پیشرفتی که بر سر راه بخش خصوصی است را از میان برداشت؛ همچنین باید با بخش خصوصی همکاری کرد و نباید بگذاریم شایعه پراکنی هایی که از طریق شبکه های اجتماعی وارد می شوند اقتصاد کشور را متضرر کنند. او با بیان مثالی در رابطه با گلدکوئیست می‌گوید: این شرکت با گرفتن پول هایی تمام شد اما نباید پدیده را به چشم این شرکت ها دید .او می‌افزاید: ممکن است بعضی از این شایعات تخریبی باشد و حقیقت نداشته باشد و برای تکمیل شنیده ها باید صبر کنیم و آن را به قانون بسپاریم. او در پایان می گوید: روی هم رفته باید مسائل این بنگاه بزرگ را حل کنیم و حمایت وظیفه سنگینی است که بر دوش رسانه هاست؛ برخی ها وجدان را زیر پا می گذارند و همه چیز را نمی گویند.

مراد هاشم زهی نماینده نهبندان در مجلس در این خصوص می گوید: هرکاری و هر صحبتی باید بر اساس قانون باشد و قانون گذاران کار کارشناسی انجام دهند. او خاطرنشان می کند: متخصصین مربوطه باید نظر بدهند همچنین هر قشری از هر موضعی باید نظر خود را بدهد و کار به صورت کارشناسی انجام گیرد.بنده معتقدم اگر هر نماینده و هر فرد بدون آگاهی دقیق از موضوع اظهار نظر کند مشکلات و ناراحتی ها در جامعه تشدید می‌شود. او با بیان اینکه موج شایعات موجب خلل در کار مسئولان می شود می گوید: بعد از گذشت زمان و گذر از شایعات مشخص می شود زمان  زیادی سپری شده و با توجه به اینکه زمان باید صرف برطرف شدن مشکل شود صرف حادتر شدن وضعیت در جامعه می‌شود و تشویش را بیشتر می کند.

ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص حواشی اخیر مسئله پدیده می گوید: باید اظهارنظرات را به قانون گذاران واگذار کرد  تا کار با دقت و به صورت  کارشناسی شده پیش رود . او می افزاید: قانون باید آنقدر شفاف باشد که هر کسی اجازه تعرض و دور زدن آن را نداشته باشد. نماینده  بندر عباس در مجلس  در ادامه می گوید: آن چیزی که لازم است در حوزه های تخصصی قبل از اینکه مردم ضرر کنند نباید از قبل اجازه شکل گیری آن را داد. او در پایان تکید کرد: اظهار نظر بایداز مبادی تخصصی و قانونی صورت گیرد و چیزی که مورد تایید قانون قرار نگرفته است نباید درموردش اظهار نظر کرد.

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک