کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد

کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس با کسب 8 طلا، 10 نقره و 7 برنز به کار خود پایان داد. اما در کنار این موفقیت‌ها، حواشی مانند دیسکالیفیه شدن برخی ورزشکاران و مشکلات مدیریتی، سایه خود را بر عملکرد کاروان انداخت.

آخرین روز از بازی‌های پارالمپیک پاریس به پایان رسید و کاروان ایران موفق به کسب بیست و پنج مدال رنگانگ شد.

به گزارش فارس، بازی های پارالمپیک پاریس به پایان رسید و کاروان ایران با کسب 8 مدال طلا،  10 نقره و 7 برنز به کار خود خاتمه داد.

کاروان کشورمان با 65 ورزشکار از چهار فدراسیون جانبازان و توانیابان، نابینایان و کم بینایان، تکواندو و قایقرانی در این بازی ها حاضر شد که در این بین فدراسیون جانبازان و توانیابان بیشترین نماینده و ورزشکار را در این بازی ها داشت.

در روز پایانی این بازی ها کاروان کشورمان با ضرب دو طلا در وزنه برداری به کار خود خاتمه داد و به بدین ترتیب پارالمپیک پاریس برای کاروان فرزندان ایران با 8 طلا، 10 نقره و 7 برنز و کسب رتبه چهاردهم پایان یافت.کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد
فدراسیون قایقرانی؛ ناکام مطلق

سعید حسین پور و شهلا بهروزی راد ورزشکاران کشورمان در این رشته بودند که مدالی در این بازی ها کسب نکردند تا عدم افتخار آفرینی این فدراسیون در بازی های المپیک و پارالمپیک ادامه داشته باشد.

تفاوت نمایندگان پارالمپیی این فدراسیون با نمایندگان المپیکی‌شان در این بود که به هنگام شروع مسابقات پاروی حریفان تمرکزشان را به هم نزد و البته درگیر حواشی و بلاگری در فضای مجازی نیز نشدند.

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد
تکواندو بدون طلا اما امیدوار کننده

کاروان کشورمان در مسابقات پاراتکواندو 5 نماینده داشت. زهرا رحیمی و مریم عبدالله پور نمایندگان ایران در بخش بانوان بودند که با نقره رحیمی به کار خود خاتمه دادند. نکته بسیار جالب توجه در رشته بانوان سن کم ملی پوشان بود که نشان دهنده آینده درخشان این رشته است.

همچنین علیرضا بخت، حامد حق شناس و سعید صادقیان پور نیز سه نماینده ایران در بخش آقایان بودند. پاراتکواندو کاران کشورمان در بخش آقایان توسط حامد حق شناس و علیرضا بخت به دو مدال برنز رسیدند و به کار خود خاتمه دادند.

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد
فدراسیون نابینایان و کم بینایان؛ یک طلا و نقره‌ تاریخی صفرزاده

تیم ملی گلبال کشورمان بعد از دوازده سال در بازی های پارالمپیک حاضر شد و در نهایت به مقام پنجمی رسید. مقامی که دوازده سال پیش نیز به آن دست یافته بود و همچنان روی سکو پارالمپیک رفتن یک آرزو برای این ورزش محسوب شود.

موسی غلامی و میثم بنی طبا نمایندگان ایران در رشته پاراجودو بودند که بنی طبا با یک نقره، تنها مدال آور این رشته شد. رشته پاراجودو در پارالمپیک توکیو دو طلا کسب کرده بود و کسب تنها یک نقره در پاریس نشان دهنده افت فاحش این ورزش است.

اما در رشته دوومیدانی هاجر صفرزاده، امیرحسین علیپور، علی پیروج، مهدی اولاد، حسن باجولوند، سجاد نیک پرسیت نمایندگان فدراسیون نابینایان و کم بینایان در رشته دوومیدانی بودند که با کسب یک مدال طلا و 4 نقره با کار خود خاتمه داند.

هاجر صفرزاده دختر دونده کشورمان موفق به کسب اولین مدال پارالمپیک ایران در این رشته شد.

همچنین مهدی اولاد و هاجر صفرزاده ورزشکارانی بودندکه بدون مربی در پارالمپیک حاضر شدند و با اعزام مربی آنها به بازی ها موافقت حاصل نشده بود.

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد
فدراسیون جانبازان و توانیابان؛ بیشترین طلا و بیشترین دیسکالیفه

به جز طلای علیپور، مابقی طلاهای کسب شده ایران را ورزشکاران این فدراسیون کسب کردند. ورزشکاران این فدراسیون در رشته های پرتاب وزنه، پرتاب نیزه، تیراندازی، وزنه برداری و وایبال نشسته به مدال طلا رسیدند.

ورشکاران و مسئولین این فدراسیون اما اشتباهاتی هم داشتند که باعث دیسکالیفه شدن دو ورزشکار ما در بازی های پارالمپیک شد.

نسرین شاهی تیرانداز کشورمان که یکی از امیدهای مدال بود به خاطر مشکل پیش آمده در ماشه اسلحه اش دیسکالیفه شد.

همچنین مصطفی ماریان، ملی پوش پرتاب دیسک کشورمان به دلیل استفاده از ماده ممنوعه از شرکت در مسابقات محروم شد.

صادق بیت سیاح هم می توانتست یکی دیگر از ورزشکاران طلایی کاروان ایران باشد که به خاطر نشان دادن علامت بریدن سر و همراه داشت پرچمی جز پرچم ملی دیسکالیفه شد و رکورد که زده بود نیز حذف شد.

همچنین کاروان ایران بعد از خداحافظی زهرا نعمتی از پاراتیروکمان، در این دوره به مدال طلا نرسید و به مدال های نقره و برنز بسنده کرد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که برای این فدراسیون افتاد خداحافظی ملکه تپانچه بود. ساره جوانمردی پس از این که در تپانچه مختلط 50 متر به مدال نرسید از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد و در مصاحبه ای به مشکل کمبود فشنگ اشاره کرد و گفت: با رئیس فدراسیون مکاتبه داشته است اما ترتیب این موضوع ترتیب اثری نداشته است.

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد

در این بین ورزشکاران دیگری هم بودند که علیرغم داشتن سهمیه به دلایل مختلف از اعزام به بازی های پارالمپیک بازماند. فائزه احمدی در تیراندازی، وحید نوری در پاراجودو و اسلام جاهدی در پاراکانو از جمله ورزشکارانی بودند که علیرغم داشتن سهمیه به دلایل مختلف اعم از کم بودن شانس مدال و عدم صدور روادید برای سفر به کشور مصر برای تمدید کلاسبندی مواجه شدند.

کاروان ایران با 25 مدال پارالمپیک را به پایان رساند؛ حاشیه‌ها اجازه درخشش بیشتر را نداد

با این حال کار در پاریس برای ورزشکاران کشورمان با 25 مدال به پایان رسید. تعداد مدال های کسب شده در پاریس هرچند بیشتر از توکیو بود اما کیفیت توکیو را نداشت و ایران از رتبه 12 توکیو در پاریس به رتبه 14 رسید.

مدال‌آوران ایران در پارالمپیک 2024

🥇مدال طلا
🔹امیرحسین علیپور پرتاب وزنه F11
🔹سعید افروز پرتاب نیزه F57
🔹یاسین خسروی پرتاب وزنه F57
🔹روح‌الله رستمی وزنه‌برداری دسته 80 کیلوگرم
🔹علی اکبر غریب شاهی وزنه‌برداری دسته 107 کیلوگرم
🔹احمد امین‌زاده وزنه‌برداری دسته 107+ کیلوگرم
🔹ساره جوانمردی تپانچه بادی 10 متر
🔹تیم ملی والیبال نشسته

🥈مدال نقره
🔹فاطمه همتی پاراتیروکمان کامپوند انفرادی
🔹تیم پاراتیروکمان میکس کامپوند با ترکیب فاطمه همتی و هادی نوری
🔹مهدی اولاد پرتاب وزنه F11
🔹ظفر ذاکر پرتاب وزنه F55
🔹حسن باجولوند پرتاب دیسک F11
🔹علی پیروج پرتاب نیزه F13
🔹هاجر صفرزاده دوی 400 متر T12
🔹پرستو حبیبی پرتاب کلاب F32
🔹میثم بنی طبا پارا جودو وزن 60- کیلوگرم
🔹زهرا رحیمی پاراتکواندو وزن 52- کیلوگرم

🥉مدال برنز
🔹علیرضا مختاری پرتاب وزنه F53
🔹الهام صالحی پرتال نیزه F54
🔹علی‌اصغر جوانمردی پرتاب وزنه F35
🔹محمدرضا عرب عامری پاراتیروکمان ربمرو انفرادی
🔹محسن بختیار وزنه‌برداری دسته 59 کیلوگرم
🔹علیرضا بخت پاراتکواندو وزن 80- کیلوگرم
🔹حامد حق‌شناس پاراتکواندو وزن 80+ کیلوگرم

عضویت در تلگرام عصر خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
طراحی سایت و بهینه‌سازی: نیکان‌تک